۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
تعداد بازدید: ۵۱۹۶۶۶
امروز ۲۶ آبان ماه مصادف با روز جهانی خون بند ناف است، خون بند ناف، چون دارای سلول‌های بنیادی است ناجی بسیاری از بیماران ناعلاج در آینده خواهد شد و ذخیره آن می‌تواند مشکلات بسیاری از افراد با بیماری‌های سخت را حل کند.
کد خبر: ۲۳۷۸

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، این خون در بانک خون بند ناف ذخیره می‌شود و از آن می‌توان برای درمان بیماری‌هایی که ممکن است سلامتی کودک و خانواده او را در آینده تهدید کنند، استفاده کرد. از آنجایی که والدین تمام تلاش خود را در راستای افزایش طول عمر فرزندان و سلامت آن‌ها بکار می‌گیرند بنابراین بانک بند ناف می‌تواند یک تصمیم بسیار بزرگ و کاربردی برای سلامتی آن‌ها در آینده باشد.
پس از تولد نوزاد مقدار کمی خون از بند ناف خارج می‌شود که از آن برای ذخیره خون بند ناف استفاده می‌شود، جفت یک اندام عروقی است که علاوه بر تغذیه جنین در دوران بارداری، غنی از سلول‌های بنیادی است، بانک خون بند ناف به معنی جمع آوری این سلول‌های بنیادی پس از تولد و ذخیره آن‌ها برای استفاده احتمالی از خون بند ناف در آینده است. والدین می‌توانند خون بند ناف را با پرداخت هزینه نگهداری خون بند ناف، ذخیره کنند یا براساس محل تولد، خون بند ناف را به صورت رایگان به مراکز دولتی بانک خون بند ناف اهدا کنند.
برای ذخیره خون بند ناف باید پس از هفته ۲۰ بارداری اقدام کرد تا پس از زایمان (طبیعی یا سزارین) و تولد نوزاد این خون را از بند ناف متصل به جفت در مدت کمتر از ۱۰ دقیقه جمع‌آوری کرد و حداقل۴۰ میلی لیتر خون از بند ناف گرفته شود و پس از انتقال به بانک خون بند ناف، سلول‌های بنیادی از آن جدا شده و در نهایت ذخیره می‌شود.
از سال ۱۹۸۸ بانک خون بند ناف در درمان برخی از سرطان‌ها مانند سرطان خون یا لنفوم، اختلالات ژنتیکی و اختلالات خونی مانند آنمی آپلاستیک مورد استفاده قرار گرفته است.

ذخیره‌سازی چهار هزار و ۱۵۰ واحد خون بند ناف در کشور
پیمان عشقی مدیر عامل سازمان انتقال خون همزمان با ۲۶ آبان روز جهانی خون بند ناف گفت: چهار هزار و ۱۵۰ واحد خون بند ناف در بانک خون بند ناف انتقال خون کشور ذخیره شده است.
وی اظهار داشت: از سال ۸۴ شورای انتقال خون مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه خون و پیوند‌های بنیادی باید توسط سازمان انتقال خون تولید و فراهم شود. سال ۸۹ اولین فرایند نگهداری و پردازش سلول‌های بنیادی راه اندازی شد و تا به امروز این تعداد واحد خون بند ناف گرفته و نگهداری شده است.

استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف برای درمانی ۸۰ بیماری
مرتضی ضرابی مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان نیز در این باره گفته است راه‌اندازی اولین پالایشگاه محصولات زایمانی جهان در دستور کار است که امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم این پالایشگاه را ایجاد کنیم.
وی اظهار داشت: قرار است چیز‌هایی که بعد از تولد نوزاد دور ریخته می‌شود مانند پرده جنینی، بند ناف، مایع آمونیاک و جفت در این پالایشگاه فرآوری شود و تقریبا حدود ۳۰ محصول از این ضایعات زایمان قابل برداشت است.
وی تصریح کرد: سلول‌های بنیادی خون بند ناف عمدتا در بیماری‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری را دارد. هم اکنون بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان خون، کم خونی مادرزادی، بیماری نقص سیستم ایمنی و تالاسمی بااستفاده از این سلول‌ها قابل درمان است.
مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان تاکید کرد: جمع آوری بند ناف امن است و بعد از تولد نوزاد انجام می‌گیرد و در روند زایمان تداخلی ایجاد نمی‌کند.
ضرابی ادامه داد: تاکنون ۱۷۰ هزار نمونه خون بندناف رویان در کشور جمع آوری شده است که بزرگترین ظرفیت سلول‌های بندناف در سطح خاورمیانه است و امیداریم شرایطی برای استفاده بیشتر از این ظرفیت ایجاد شود، ذخیره سازی سلول‌های بنیادی این قابلیت را در کشور ایجاد کرده که مراکز پیوند بتوانند سلول پیوند مورد نیاز برای پیوند بیماران خونی را به راحتی تامین کنند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه جداسازی سلول‌های بنیادی از منابع مختلف جزو کشور‌هایی هستیم که به همه منابع سلول‌های بنیادی دسترسی داریم. امکان جمع آوری سلول‌های بنیادی از مغز استخوان، خون محیطی، بافت چربی، خون بند ناف، پالپ دندان و بافت بندناف وجود دارد.
مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان همچنین گفت: در زمینه پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز جزو چند کشوری هستیم که بیشترین پیوند سلول‌های بنیادی خونساز را انجام می‌دهد. در سایر پیوند‌ها که پیوند‌های غیرخونی است در حال انجام کارآزمایی‌های بالینی هستیم.
بانک خون بند ناف رویان در سال ۸۴ با هدف جمع آوری و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی راه اندازی شد و هم اکنون در تمامی استان‌ها نمایندگی بانک خون بند ناف رویان وجود دارد که کار جمع آوری و ارسال نمونه‌های بندناف را از سراسر کشور انجام می‌دهند.
رویان در سراسر کشور ۳۱ دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف دارد، این بانک‌ها نمونه‌ها را جمع آوری و بلافاصله به بانک خون بندناف رویان در تهران ارسال و در این بانک جداسازی سلول‌های بنیادین و ذخیره سازی انجام می‌شود.
مهمترین کارکرد‌های سلول‌های بنیادین خون بند ناف در درمان بیماری‌های بدخیم به خصوص بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خون بند ناف و جفت به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود در حالیکه سلول‌های بنیادینی که در خون بند ناف وجود دارد سلول‌هایی خون ساز است که می‌تواند به سلول‌های بنیادین خونی تبدیل شوند.
کسانی که دچار بیماری‌های خونی همچون تالاسمی، انواع سرطان‌های خونی، بیماری‌های مادرزادی و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی هستند با استفاده از سلول‌های بنیادین خون بند ناف درمان می‌شوند.

انجام بیش از ۲۵۰ پیوند با استفاده از خون بند ناف
ضرابی مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادین خون بند ناف پژوهشگاه رویان گفت: تاکنون در کل کشور بیش از ۲۵۰ پیوند با استفاده از سلول‌های بنیادین خون بند ناف انجام شده که سهم رویان از نمونه‌های خون بندناف حدود ۱۰۰ نمونه بوده که برای بیماری‌های خونی از این سلول‌ها استفاده شود.
وی با بیان اینکه متخصصان معتقد هستند که ظرفیت درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری از طریق این سلول‌ها وجود دارد، اظهار داشت: کارآزمایی بالینی در درمان بیماری‌هایی همچون فلج مغزی در اطفال، اوتیسم، sma، دیابت نوع یک، آرتروز و سکته‌های قلبی در حال انجام است و اکنون مراحل یک و ۲ آن انجام شده است.

برچسب ها: خون بند ناف درمان بیماری لاعلاج سلول های بنیادی سازمان انتقال خون
ارسال نظر
آخرین اخبار