۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
تعداد بازدید: ۱۹۹۵۳۹
عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم با تاکید بر نقش و اهمیت کریدور‌های ترانزیتی ریلی و به خصوص کریدور‌های ترانزیتی ریلی شمال – جنوب در کشورمان گفت: با استفاده از کریدور شمال – جنوب کشورمان بازه زمانی ۴۵ روزه ترابری بین کشور هند با کشور‌های اروپای شمالی به ۲۰ روز تقلیل می‌یابد.
کد خبر: ۲۵۳۵۳

کاهش 50 درصدی بازه زمانی ترابری بین هند و اروپای شمالی با استفاده از کریدورشمال – جنوب


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نقش کریدور‌های ترانزیتی ریلی در حمل و نقل ریلی به دلیل تسهیل در صادرات، تعاملات بین المللی، افزایش درآمد‌های مالی و همگرایی منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است.
در این چارچوب درخصوص طرح‌های تحول گرا و کریدور‌های ترانزیتی ریلی با دکتر احمد دنیامالی نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی و عضوکمیسیون عمران پیرامون مباحث مهم کمیسیون عمران به گفتگو پرداختیم.
دکتر دنیامالی  با بیان اینکه در اسناد بالادستی کشور بر تقویت و افزایش ترانزیت و حمل و نقل بین المللی تأکید شده است، اظهار داشت: ترانزیت و حمل و نقل بین المللی به دلیل تسهیل صادرات و واردات به بهبود تعاملات تجاری بین المللی، گسترش بازار‌های تجاری، امنیت و همگرایی منطقه‌ای و کاهش نقش قدرت‌های فرا منطقه‌ای از اهمیت بسیاربالایی برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.
نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این مقوله نقش حمل نقل ریلی حائز اهمیت می‌باشد خاطر نشان کرد: بار‌های ترانزیتی به لحاظ مسافت طولانی به حجم انبوه و داشتن مبادی و مقاصد مشخص، برای حمل ونقل ریلی مناسب است.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم به نقش و اهمیت کریدور‌های ترانزیتی ریلی و به خصوص کریدور‌های ترانزیتی ریلی شمال – جنوب در کشورمان یادآور شد: درحال حاضر ترابری بار‌های کنونی بین کشور هند با کشور روسیه و کشور‌های اروپای شمالی از طریق کانال سوئز و در بازه زمانی ۴۵ روزه انجام می‌شود، درحالی که با استفاده از کریدورشمال – جنوب کشورمان این بازه زمانی ۲۰ روز تقلیل می‌یابد و موجب کاهش ۳۰ درصد هزینه‌ها خواهد شد.

درخصوص طرح‌های تحول زایی پیرامون حوزه کریدور‌های ترانزیتی در حمل و نقل ریلی احمد دنیامالی اظهار داشت: ترانزیت درآمد ارزی، بهبود روابط، امنیت و همگرایی منطقه‌ای و کاهش نقش قدرت‌های فرامنطقه‌ای مورد توجه می‌باشد همچنین در اسناد بالادستی متعدد برتقویت و افزایش ترانزیت و حمل و نقل بین المللی تأکید شده است؛ بنابراین بار‌های ترانزیت به لحاظ مسافت طولانی، حجم انبوه و داشتن مبادی و مقاصد مشخص، برای حمل و نقل ریلی مناسب است و در بخش‌هایی که زیر ساخت ریلی فراهم نباشد، می‌توان از حمل و نقل ترکیبی استفاده کرد.
دیدگاه دکتر دنیامالی پیرامون نقش کریدور شمال – جنوب ایران در حمل و نقل بین الملی ترابری بار‌های کنونی بین کشور هند با کشور روسیه و کشور‌های اروپای شمالی اکنون از طریق کانال سوئز طی حدود ۴۵ روز صورت می‌گیرد، اما با استفاده از مسیر میان بر ریلی از طریق ایران این زمان به حدود ۲۰ روز می‌رسد و ۳۰ درصد کاهش هزینه خواهد داشت؛ بنابراین پیش بینی می‌شود تقاضای ترابری در این کریدور افزایش یابد.

 نقش کریدور‌های ریلی سرخس – چابهار
عضو کمیسیون عمران در ادامه گفتگوی خود افزود؛ مسیر سرخس – چابهار به طول ۲۰۴۰ کیلومتر که حدفاصل چابهار-زاهدان برای اتصال این بندر اقیانوسی با شتاب در دست احداث و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اجرای محدوده زاهدان – بیرجند- یونسی به طول ۹۰۰ کیلومتر نیز مصوب شده و ۵ درصد پیشرفت فیزیکی را تاکنون داشته است. ظرفیت ترابری آن نیز به حدود ۷/۷ میلیون تن و برآورد اعتبار لازم برای تکمیل این مسیر حدود ۲۱۰۰ میلیون یورو است.
احمد دنیامالی در ادامه پیرامون اقدامات صورت گرفته در خصوص کریدور چابهار – زاهدان افزود: راه آهن چابهار- زاهدان به طول ۶۲۸ خط اصلی در سال ۱۳۹۲ عملیات اجرایی آن آغاز شد. این طرح در ۹ قطعه اجرایی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در دست احداث است و پیشرفت فیزیکی طرح در حال حاضر ۶۱ درصد بوده است. همچنین از محل منابع عمومی بودجه ۱۲، ۸۸۵ میلیارد ریال، از محل صندوق توسعه ملی ۲۵۰ میلیون یورو و در سرجمع مبلغ ۶۸، ۲۷۷ میلیارد ریال در پروژه هزینه شده است. منابع مورد نیاز نیز حداقل ۴۰۰ میلیون یورو معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان است.


نقطه نظرات دکتر دنیامالی درخصوص کریدور ریلی زاهدان- زابل
ایشان در ادامه گفتگوی خود افزود تاکنون درخصوص ارسال درخواست اخذ مجوز ترک تشریفات برای قطعات ۱ الی ۵ طی نامه شماره ۰۲/۱۰۰/۱۰۸۲۸۳ مورخ ۱۰/۰۷/۱۴۰۱ به مبلغ ۱۳۷، ۰۸۷ میلیارد ریال به سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام شده است.
 ظرفیت ترانزیتی ریلی آستارا – بندر عباس
عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین در خصوص ظرفیت‌های ترانزیتی ریلی آستارا – بندرعباس گفت: مسیر آستارا- بندرعباس به طول کلی ۱۹۷۰ کیلومتر است که تنها عملیات اجرایی محدوده رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر باقی مانده است. این محدوده فعلاً ۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین ظرفیت ترابری این مسیر ریلی حدود ۸ میلیون تن و اعتبار لازم برای تکمیل رشت آستارا حدود ۸۰۰ میلون یورو برآورد شده است.
ایشان در ادامه به اقدامات صورت گرفته پیرامون کریدور ریلی آستارا و بندرعباس اشاره نمود، که دراین خصوص احداث ۱۰ کیلومترابتدای مسیراز سمت رشت آغاز و عملیات اجرایی به طول ۱۱ کیلومتر از مسیرآستارا باقراردادی به مبلغ ۱۰، ۰۰۰ میلیارد ریال با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) شروع شده است. همچنین ارسال درخواست اخذ مجوز ترک تشریفات طی نامه شماره ۰۲/۱۰۰/۹۳۱۱۸ مورخ ۱۲/۰۶/۱۴۰۱ با مبلغ ۱۵۵، ۷۵۲ میلیارد ریال به سازمان برنامه بودجه کشور برای کل مسیر باقیمانده است؛ و برای تهیه نقشه‌های ارزیابی به طول حدود ۵۰ کیلومتر از مسیر که نیازمند دریافت تخصیص برای استملاک مسیر می‌باشد اقدام شده است.
محمود کیانی خبرنگار حوزه پارلمانی

برچسب ها: ترانزیت ترانزیت کالا کریدور شمال-جنوب عضو کمیسیون عمران مجلس کمیسیون عمران مجلس مجلس یازدهم
ارسال نظر
آخرین اخبار