۱۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۴
تعداد بازدید: ۶۰۰۰۱۲۷۲
در حالی که از عمر پلتفرم X200 سایپا حدود دو دهه می گذرد، این شرکت اخیرا از دو خودرو سهند و اطلس که روی این پلتفرم ساخته شده اند، رونمایی کرد.
کد خبر: ۳۴۱۷۵

 

سهند و اطلس، محصولات جدید سایپا منسوخ در بازار جهانی


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در حالی که از عمر پلتفرم X200 سایپا حدود دو دهه می گذرد، این شرکت اخیرا از دو خودرو سهند و اطلس که روی این پلتفرم ساخته شده اند، رونمایی کرد. علاوه بر پلتفرم، تکنولوژی پیشرانه مورد استفاده روی این دو محصول سایپا، بسیار قدیمی است و در بازار جهانی، تقریبا هیچ خودرویی با چنین مشخصاتی وجود ندارد. 


مشخصات سهند و اطلس چیست؟ 


سهند و اطلس را می توان نسخه فیس لیفت و ارتقا یافته ساینا و کوییک دانست. نسبت به ساینا و کوییک، نمای جلو، پشت و کابین این دو خودرو دست خوش تغییرات شده است.

سهند و اطلس، محصولات جدید سایپا منسوخ در بازار جهانی

وجه شباهت این خودروها در نمای ظاهری، قالب درب های جانبی و شیشه عقب است. با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط سایپا، سهند با امکاناتی مثل فرمان هیدرولیک D-Type، سامانه کنترل فشار باد تایرها، رینگ فولادی، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، صندلی شش جهته دستی راننده، صندلی چهار جهته دستی سرنشین جلو، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، ایربگ راننده و سرنشین کناری، بالابر برقی شیشه‌ها، آیینه جانبی برقی، سنسور دنده عقب و مه‌شکن جلو و عقب، اتولایت و دی‌لایت، تنظیم دستی ارتفاع چراغ‌ها، چراغ همراهی تا منزل، دزدگیر درب‌های جانبی، ترمز اضطراری، سامانه کنترل کشش و پایداری عرضه خواهد شد. همچنین در خودرو اطلس نیز شاهد تجهیزاتی نظیر دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضدقفل، سیستم کنترل کشش و پایداری، چراغ نور در روز، پوزیشن لایت، چراغ مشایعت، سیستم پایش فشار باد تایرها، نمایشگر هفت اینچی لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، سانروف، آینه های جانبی برقی و آنتن کوسه ای هستیم. 


پیشرانه ای با تکنولوژی عهد بوق

سهند و اطلس، محصولات جدید سایپا منسوخ در بازار جهانی


تا به اینجای کار، پیشرانه M15 را می توان پاشنه آشیل محصولات جدید سایپا تلقی کرد. فارغ از خودروهایی که تا پیش از این با موتور M15 وارد بازار کشور شده اند، امروزه در هیچ کجا خودرویی با چنین موتور منسوخی تولید و عرضه نمی شود. موتوری که در اصل ترکیبی از موتور پراید و ریو است و تیبا صندوقدار، اولین خودرویی بود که با این موتور وارد بازار کشور شد. البته سایپا برای به روزرسانی این قوای محرکه پیر، از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها و هدرز استفاده کرده است. اما باید درنظر داشت که سایپا ابتدا باید فکری به حال افزایش سوپاپ های این موتور بکند. بد نیست اشاره کنیم که موتور M15 GSI مورد استفاده در سهند و اطلس، 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور نیرو تولید می کند. این نیرو بسته به تیپ خودرو، به وسیله گیربکس پنج دنده دستی یا CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. 

با چاشنی بوی بد!

 

سهند و اطلس، محصولات جدید سایپا منسوخ در بازار جهانی

 

اخیرا سایپا با شرکت در نمایشگاه اتوموبیلیتی موسکو، کوییک اتوماتیک را برای روس ها به نمایش گذاشت. این محصول استراتژیک و اقتصادی می تواند به برگ برنده ی سایپا در بازار روسیه تبدیل شود. البته مونتاژ بد و بوی نامطبوع کابین سبب شد تا برخی از رسانه های روسی از کوییک اتوماتیک انتقاد کنند و آن را به سخره گیرند. مونتاژ بد، بوی نامطبوع کابین و کیفیت بسیار پایین متریال، سه شاخصه اصلی محصولات تولیدی سایپا هستند. البته این شرکت در تلاش است تا با تولید آریا این نقص ها را برطرف کند. اما باید این نکته را هم درنظر داشت که شرکتی در قامت یک خودروساز، باید روی ارتقا سبد محصولات تمرکز کند! آریا به تنهایی نقص ها و کمبودهای محصولات سایپا را جبران نخواهد کرد.

برچسب ها: خودروسازی سایپا شرکت سایپا اطلس سهند
ارسال نظر
حسین
۰۶:۳۷ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
خودروسازان ایرانی درساخت خودرو پیشرفت نکردند هنوز نمیتوانندخودرو با کیفیت تولیدکنندفقط در گران کردن قیمت موفق بودند
علی رسولی
۰۸:۱۷ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۲
سلام سایپا خیلی زرنگ هست ماشین شاهین که چهارماه عقب افتاده رو تحویل بده بعد بره ماشین جدید بزنه فقط بلده جیب مردم خالی کنه
اسحاق وزیری
۱۳:۲۰ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۲
من کوییک صفر گرفتم هر روز صدای جدید میدهد و چندین بار هم به نمایندگی مراجعه کردم نه کار بلد هستند نه هم جواب درست میدهند و به عیب کار هم وارد نیستند سوخت آن هم از نیسان وانت بیشتر است. با این توضیح این خودروهای جدید چه دردی از مردم و جامعه را حل میکند بجز غارت کردن جیب و اموال مردم
آخرین اخبار