۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴
تعداد بازدید: ۵۷۶۳۳۲
کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس گفت: متاسفانه از دهه ۷۰ به بعد که باروری در ایران کاهش پیدا کرد قاعده هرم جمع شده و جمعیت به سوی سالمندی می‌رود.
کد خبر: ۳۶۵۷۰

حرکت جمعیت ایران به سوی سالمندی/ نمایندگان جدید مجلس تمامی بندهای قانون جوانی جمعیت را اجرا کنند

نمایندگان جدید مجلس به قانون جوانی جمعیت بسنده نکنند!/عوامل اصلی کاهش باروری در ایران؟

دکتر شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز ملی جمعیت مطرح کرد: پیری جمعیت پدیده‌ای است که برای تمامی کشورهای توسعه‌یافته پیش

متاسفانه قانونگذاران فقط قانون را وضع و رها می‌کنند، باید قانونی تصویب شود که امکانات اجرایی برای آن فراهم شود سپس نظارت کامل بر اجرای آن صورت گیرد، اگر قانونی همانند قانون جوانی جمعیت تصویب شود، اما خوب اجرا نشود نه تنها که اثر مثبتی در باروری نخواهد داشت، بلکه ممکن است نگرش‌ها و دیدگاه‌ها را تغییر دهد.

آمده به گونه‌ای که تمامی این کشورها به معضل پیری جمعیت دچار هستند. متاسفانه از دهه ۷۰ به بعد که باروری در ایران کاهش پیدا کرد قاعده هرم جمع شده و جمعیت دارد به سوی سالمندی می‌رود.

دو سیاست جهت مقابله با پیری جمعیت

کاظمی‌پور ادامه داد: معمولا کشورهایی که به این معضل دچار شده‌اند دو سیاست اتخاذ کرده‌اند؛ یکی سیاست افزایش باروری و دیگری مهاجرپذیری، سیاست‌های افزایش باروری شبیه سیاستی است که در ایران اتخاذ شده، روش دوم سیاست مهاجرپذیری است، بسیاری از کشورها با این سیاست توانستند ساختار جمعیت را یک مقدار متعادل کنند. اگر با همین روندی که باروری کاهش پیدا کرده، پیش رویم و باز هم شاهد کاهش باروری باشیم و سیاست‌هایی که برای افزایش باروری اتخاذ شده موفق نباشد جمعیت سالخورده خواهد شد و تا سال ۱۴۳۰ با جمعیت بیش از ۳۰ درصدی سالمندان روبه‌رو خواهیم بود البته اگر سیاست‌ها جواب دهد آن ۳۰ درصد ممکن است به ۲۵ درصد برسد.

حرکت جمعیت ایران به سوی سالمندی/ نمایندگان جدید مجلس تمامی بندهای قانون جوانی جمعیت را اجرا کنند

وی افزود: علل کاهش باروری الزاما اقتصادی نیست، عوامل متعددی است که باعث شده باروری در ایران کاهش یابد، عامل اصلی کاهش باروری شاخص‌های توسعه است.

قانون‌هایی که نصف و نیمه اجرا می‌شود!

این جمعیت‌شناس متذکر شد: در آستانه استقرار نمایندگان جدید هستیم. قانون جوانی جمعیت که تصویب شده باید تمامی بندهایش اجرا شود، متاسفانه تاکنون مباحثی که جنبه‌های مالی دارد خوب اجرا نمی‌شود یا اگر هم اجرا می‌شود نصف و نیمه است، به طور کلی در کشور مشکل قانون نداریم، قانون تصویب می‌شود اما مشکل اجرای قانون‌ها را داریم، متاسفانه قانونگذاران فقط قانون را وضع می‌کنند و رها می‌کنند، قانون رها کردن که فایده ندارد. باید قانونی تصویب شود که امکانات اجرایی برای آن فراهم شود سپس نظارت کامل بر اجرای آن صورت گیرد، اگر قانونی همانند قانون جوانی جمعیت تصویب شود اما خوب اجرا نشود نه تنها که اثر مثبتی در باروری نخواهد داشت بلکه ممکن است نگرش‌ها و دیدگاه‌ها را تغییر دهد، نمایندگان جدید صرفا به قانون جوانی جمعیت بسنده نکنند، بحث‌هایی به کاهش باروری منجر شده، عدم امنیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که قطعا قانونگذاران باید برای اجرای صحیح قوانین در این حوزه‌ها تلاش کافی کنند.

برچسب ها: عوامل افزایش سالمندان ایران نمایندگان کاهش باروری نمایندگان جدید مجلس قانون جوانی جمعیت قانونگذاران
ارسال نظر
آخرین اخبار