۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
تعداد بازدید: ۳۰۳۳۱۵
نقشه ایران از روز ۲۰ آذرماه تقریبا به رنگ آبی درآمده است اگرچه برخی نقاط زرد در این نقشه نمایان است، اما دیگر نشانی از رنگ‌های قرمز و نارنجی نیست، تمامی شهرستان‌های کشور از حالت قرمز کرونایی خارج شدند، آیا می‌تواند نوید روز‌هایی خوش برای پایان کرونا باشد.
کد خبر: ۴۴۱۹

به گزارش پایگاه خبری خطوط، اکنون تعداد شهرستان‌های قرمز در کشور پس از گذشت از موج پنجم کرونا به صفر رسیده است، براساس جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی کشور، هشت شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهرستان در وضعیت زرد، ۳۲۱ شهرستان در وضعیت آبی هستند و هیچ شهرستانی با رنگ قرمز کرونایی در نقشه کشور وجود ندارد.
آیا این آمار‌ها امید در دل مردم را افزایش می‌دهد که دیگر سویه‌های جدیدی همچون «اومیکرون» نمی‌تواند مرگ و میر یا ابتلا به کرونا را تشدید کند، آیا می‌توان به خاطر ضعیف بودن علایم این سویه دیگر روز‌های پایانی کرونا را طی کنیم، یا بازی دیگری را شروع کرده است.
پنجم آذر ۱۴۰۰ برای نخستین بار و پس از ۲۸۹ روز همه شهر‌های ایران از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند، از آنجا که از ابتدای شیوع کرونا در کشوردر اسفند ۹۸ تا روز ۲۰ آذرماه ویروس کرونا پنج خیز داشت که متاسفانه خیز پنجم با سویه دلتا از همه کشنده‌تر بود به گونه‌ای که ۷۰۹ نفر هم در طول یک شبانه‌روز فوتی داشت.
با شروع واکسیناسیون سراسری و گذر از این پیک امروز نقشه ایران رنگ آبی را تجربه می‌کند، تعداد تلفات ناشی از کرونا در کشور به ۱۳۰ هزار و ۶۶۱ نفر و تعداد مبتلایان به این ویروس نیز پس از گذشت ۴۶۰ روز به رقم زیر ۲ هزار نفر رسید و در مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۲۴ نفر رسید.
۱۶ شهریورماه سال ۹۹ نیز تعداد مبتلایان روزانه کرونا به کمتر از ۲ هزار نفر رسید، اما از آن زمان تاکنون آمار مبتلایان همچنان رو به افزایش بود، بخش دیگر امیدوارکننده برای پایان کرونا همین است که مرگ و میر در اغلب استان‌ها نیز در حال صفر شدن است.
چهار استان کشور از روز جمعه ۱۹ تا شنبه ۲۰ آذرماه مرگ و میر بالای پنج نفر داشتند که تهران با ۹ مورد، خراسان رضوی و فارس با ۶ مورد و گیلان با پنج مورد، بیشترین تعداد فوتی‌ها را داشتند که این آمار و ارقام هم جای امیدواری است که امید است کرونا دیگر روی نقشه ایران هیچ رنگی نداشته باشد و از آرزو تا واقعیت نبود کرونا برای همه محقق شود.
یکی از دلایل اصلی کاهش آمار مرگ و میر کرونا در ایران پس از سویه نسبتا شدید دلتا، انجام واکسیناسیون سراسری بود که باعث شد درصد زیادی از مرگ و میر و ابتلا را به سمت روند کاهشی پیش ببرد، البته هنوز رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای ابتلا به این سویه جدید «اومیکرون» ضروری است.
براساس آمار وزارت بهداشت، تا روز ۲۰ آذرماه نیز ۵۸ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۶۶ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۸۳۵ نفر دُز دوم و دو میلیون و ۲۳۷ هزار و ۸۴۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۹ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۷۴۲ دُز رسیده است.
همه این امیدواری‌ها به زمانی برمی‌گردد که ورود سویه جدید کرونا «اومیکرون» هنوز قطعی نشده بود اگر این سویه نیز وارد کشور شود گرچه میزان کشندگی و ابتلای آن بسیار پایین‌تر از سویه دلتاست، اما از سوی مسئولان اجرایی کشور هشدار‌هایی برای این نوع جدید هم داده شده است.

کرونا شاید مانند آنفلوانزا همیشه با ما بماند!

حال با این تفاسیر که نقشه ممکن است در روز‌های آینده به رنگ آبی درآید، طرح ممنوعیت شبانه نیز لغو شد، آمار واکسیناسیون به ۱۰۹ میلیون دُز رسیده، سویه جدید اومیکرون نیز ضعیف‌تر از دلتاست، جریمه‌های شهر‌های قرمز با مبلغ یک میلیون تومان لغو شده است، تا چه میزان باید به این موضوع امید داشت که کرونا روز‌های آخر خود را سپری می‌کند و شاید مانند یک ویروس همچون آنفلوانزا برای همیشه با ما بماند.
پلیس راهور نیز از لغو جریمه‌های یک میلیونی مربوط به محدودیت‌های کرونایی در پی اعلام رنگ بندی جدید نقشه کشوری کرونا خبر داد و اعلام کرد: همانگونه که رنگ بندی جدید کرونایی شهر‌ها اعلام شد فقط هشت شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند و خوشبختانه هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی نیست و این یعنی دیگر در حال حاضر جریمه یک میلیون تومانی نداریم و فقط جریمه‌های ۵۰۰ تومانی شهر‌های نارنجی پا برجا است.
دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این خصوص به خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا در آینده به عنوان یک ویروس آندمیک «بومی» در جهان باقی بماند و همانند آنفلوآنزا هر ساله با شدت کمتری شیوع یابد. ریشه کنی ویروس کووید۱۹ بعید است، اما اگر سطح مناسبی از واکسیناسیون در دنیا داشته باشیم، سرعت و گردش انتقال ویروس کاهش می‌یابد و با افزایش میزان واکسیناسیون بیماری به صورت آندمیک درمی‌آید و مانند آنفلوآنزا می‌شود.
وی ادامه داد: در صورتی که کرونا هم مانند آنفلوآنزا به یک بیماری بومی تبدیل شود، گردش ویروس کاهش می‌یابد و می‌توان تدابیری به کار برد و افرادی که دارای فاکتور خطر هستند و احتمال مرگ و میر آن‌ها وجود دارد، سالانه علیه ویروس کرونا واکسینه شوند.
وی اظهار داشت: میزان واکسیناسیون را باید افزایش داد تا ویروس کرونا بهتر کنترل شود، اما چون در برخی کشور‌ها به دلیل نداشتن سرعت عمل در واکسیناسیون، ویروس کرونا می‌تواند با جهش خطرناک، کشنده‌تر و گریزتر از واکسن ایجاد شود که امیدواریم همه دنیا بدانند که در یک کشتی نشسته ایم و از این اتفاقات ناگوار جلوگیری کنند و دلیلی برای جهش جدید کرونا در جهان نباشند.
ناجی تاکید کرد: ممکن است ویروس کرونا در آینده به عنوان یک ویروس بومی در دنیا بماند، اما این مساله بستگی به این دارد که همه کشور‌ها آن را کنترل کنند و سرعت واکسیناسیون را تا حد زیادی بالا ببرند.
دکتر کارل لاوترباخ یک اپیدمیولوژیست بالینی در آلمان نیز ادعا کرده است که اومیکرون سویه جدید کرونا اگر موجب بیماری خفیف‌تری می‌شود، می‌تواند یک «هدیه کریسمس» باشد و حتی ممکن است پایان همه‌گیری را تسریع بخشد.
وی مدعی است که سویه اومیکرون جهش‌های زیادی دارد - ۳۲ جهش به تنهایی در پروتئین اسپایک که ۲ برابر جهش‌های سویه دلتا است و می‌تواند به این معنی باشد که مطابق با نحوه تکامل بیشتر ویروس‌های تنفسی، برای آلوده کردن و کمتر کشنده بودن بهینه شده است.
پزشکان در آفریقای جنوبی نیز اعلام کردند که سویه اومیکرون کووید-۱۹ نسبت به نسخه‌های قبلی ویروس علائم خفیفی مانند سردرد و خستگی ایجاد می‌کند و حتی به یک بار بستری شدن در بیمارستان یا مرگ منجر نشده است.
کارشناسان با این وجود هشدار دادند که حداقل به ۲ هفته زمان نیاز دارند تا مشخص کنند که سویه اومیکرون چه تاثیری خواهد داشت، زیرا حداقل دو هفته طول می‌کشد تا فردی پس از ابتلا به این سویه به شدت بیمار شود. محققان همچنین حداقل به دو هفته زمان نیاز دارند تا بررسی کنند که آیا جهش‌های نگران‌کننده سویه اومیکرون می‌تواند آن را از گونه دلتا کرونا، عفونی‌تر و نسبت به واکسن‌ها در دنیای واقعی مقاوم‌تر کند یا خیر.
فروزان کریمی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این باره می‌گوید که تغییرات متعددی در ژنوم سویه جدید ویروس کرونا به نام "اومیکرون" ایجاد شده که این تغییرات موجب انتشار راحت‌تر و با سرعت بیشتر نسبت به سایر سویه‌های ویروس کووید ۱۹ (حتی سویه دلتا) شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تاکنون تعداد اندکی از افراد آلوده به این سویه در کشور‌های مختلف شناسایی شده‌اند و پزشکان و محققان حداقل ۲ الی سه هفته زمان لازم دارند تا در مورد اثرات این سویه از ویروس کرونا بر وضعیت سلامتی این افراد اعلام‌نظر کنند، بنابراین تا این لحظه شدت بیماری و میزان مرگ و میر آن، نامشخص است و باید منتظر بود تا رفتار بیولوژیک آن، آشکار و مشخص شود.
امیدواریم که سویه اومیکرون به عنوان آخرین سویه این ویرس مرگبار و کشنده باشد تا جهان از دست این ویروس نفس راحتی بکشد و دیگر ویروس بسیار ریز کرونا مانند یک بیماری ویروسی در جهان بماند و تا این حد مردم گرفتار آن نباشند.

برچسب ها: رنگ بندی کرونا نقشه کرونایی ایران ویروس
ارسال نظر
آخرین اخبار