۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
تعداد بازدید: ۱۷۷۱۴۸
معاون علم و فناوری رئیس جمهور در افتتاحیه روز پژوهش خبرداد:
سرمایه گذاران خصوصی باید از طریق بستر‌هایی که معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری ایجاد کرده به عرصه خلاقیت و نوآوری وارد شوند. ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان، ۲۰۰۰ شرکت خلاق، ۱۰۰۰۰ استارت‌آپ و ۵۰ پارک علم و فناوری بستر‌هایی هستند که برای ورود بخش خصوصی طراحی شده است.
کد خبر: ۴۶۱۵

1

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط امروز ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ همزمان با آغاز هفته پژوهش بیست‌ودومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن بازار و نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

پس از سخنرانی‌های ابتدای مراسم سورنا ستاری، معاون علم و فناوری رئیس جمهور و محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری به اتفاق معاونان و هیئت همراه و خبرنگاران از سالن شماره ۵ بازدید کردند.

معاون علم و فناوری ریاست جمهوری در بخش سخنرانی این مراسم گفت: الان همه می‌دانند در ازای هر یک میلیاردتومان که دولت برای ایجاد زیرساخت هزینه می‌کند، بخش خصوصی با ۲۵ میلیارد سرمایه وارد می‌شود و محصول تولید می‌کند.  

ستاری گفت: محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در تجارت  بوده و سرمایه در بخش خصوصی متفاوت از سرمایه در بخش دولتی است، چون اهدافشان متفاوت است.  

وی گفت: در ابتدای قرن بیستم و انتهای قرن نوزدهم مثل امروز که دغدغه همه رفتن به مریخ و فضاست آنروز دغدغه همه پرواز به آسمان بوده است. استادی از دانشگاه هیل و هاروارد با بودجه دولتی برای ساخت هواپیما اقدام کردند و شکست خوردند و این مسئله منجر به مقاله مشهوری در نیویورک تایمز شد که پیش بینی کرد بشر تا ۱۰۰ سال دیگر هم نمی‌تواند هواپیما بسازد! اما دو سه هفته بعد دو تا دوچرخه ساز با پول جیب خودشان موفق شدند!

معاون علم و فناوری رئیس جمهور نتیجه‌گیری کرد: سرمایه یک میلیاردی در بخش خصوصی با یک میلیارد در بخش دولتی فرق دارد. اهداف و ماموریت هایشان فرق دارد. نقش دولت ایجاد زیر ساخت کار است. وظیفه ما در معاونت علم و فناوری ایجاد پل ارتباطی است. ما باید زیرساخت‌هایی ایجاد کنیم تا بخش خصوصی سرمایه گذاری کند و الان همه می‌دانند که نسبت امروز ۲۵ به ۱ است یعنی اگر یک میلیارد برای ایجاد زیرساخت دولت هزینه کند بخش خصوصی با ۲۵ میلیارد برای سرمایه گذاری ورود پیدا می‌کند.  

وی نیاز مردم را محصول عنوان کرد و گفت: ما سالیان سال نمی‌توانستیم محصول دست مردم بدهیم. در دانشگاه افراد خوب و دانشمندی تربیت می‌شود، اما آنچه مشکل مردم را حل می‌کند محصول است. همانطور که دیدید اولین خط تولید ماسک یک ماه بعد از مطرح شدن کرونا راه اندازی شد. چون ماشین ساز‌های ما بخش تولید و پژوهش داشتند و توانستند که این کار راه اندازی کنند. این هنر اکوسیستم است. در روز‌های اول ما شیشه آزمایشگاه به عنوان محصول می‌فروختیم الان دیگر تقریبا همه ماشین‌ها ساخت ایران است.  

این مقام دوتی در ادامه افزود: اخیرا ما توانستیم دو ربات جراح به اندونزی صادر کنیم که جراحی از راه دور انجام می‌دهند. قیمت آن‌ها در دنیا ۶-۷ میلیارد دلار است. فناوری‌ها از دانشگاه بیرون می‌آید. این پل‌ها دارد ساخته می‌شود. دیوار دور دانشگاه‌ها باید برداشته شود. حراست پژوهشگاه باید برچیده شود. ارتباط دانشگاه با جامعه باید تقویت شود دانشگاهی که کوچه پشتش را نتواند درست کند چطور می‌خواهد گره از کار اجتماع باز کند.

ستاری به سال‌های دور اشاره کرد و گفت: قبلا دور دانشگاه فقط چند تا مغازه مکانیکی و ساندویچی بود الان ۶۰۰ شرکت دانش بنیان دور دانشگاه شریف ایجاد شده و شرکتی که واکسن انسانی تولید می‌کند نیز در همان منطقه است.

 

1

در ادامه این مراسم و پس از رونمایی از یک ربات، ستاری معاون رئیس جمهور در جمع خبرنگاران گفت: خیلی خوشحالم یک بار دیگر نمایشگاه پژوهش را داریم و در آستانه نمایشگاه پژوهش در خدمت وزیر محترم علوم آقای دکتر زلفی گل هستیم؛اتفاقات خوبی در نمایشگاه فعلی افتاده، تعداد شرکت‌های دانش بنیان ما به حدود ۶۵۰۰ تا رسیده و نزدیک به ۱۰ هزار استارت‌آپ و تعداد زیادی شرکت خلاق ، در کنار دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای تجاری سازی محصولات حاصل از پژوهش، یک اکوسیستم کارآمد را ایجاد کرده اند .

اتفاقی که همواره مورد توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و من خوشحالم در دوره جدید هم آقای دکتر زلفی گل هم به این موضوع خیلی اهتمام کاملی دارند و احتمالا اتفاقات خوبی در آینده خواهد افتاد.

سپس زلفی‌گل در جمع خبرنگاران گفت: من هم احساس غرور می‌کنم از این که می‌بینم دانشمندان ما و فناوران ما در زمینه تولید دستگاه‌های با دانش و فناوری بالا فعال شده‌اند.

وی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی خواست که فرهنگسازی کنند که مردم عزیزمان در استفاده از تولیدات و خرید تجهیزات با تولید داخل را نسبت به تولیدات خارجی ترجیح بدهند و مردم عزیز ما بدانند که هر ریالی که برای خرید محصولات داخلی کشور هزینه می‌کنند باعث رونق کشور می‌شود و زمینه و بستر را برای اشتغال جوانان خودمان ایجاد می‌کند.

1

سورنا ستاری در پاسخ به سوال خبرنگار خطوط در رابطه با نحوه ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در زمینه پژوهش و فناوری گفت: این یک اکوسیستم است وقتی شکل می‌گیرد بخش خصوصی می‌آید و سرمایه گذاری می‌کند. ببینید چند تا بخش وجود دارد: مراکز نوآوری، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری این‌ها همه زیرساخت‌هایی است که بخش خصوصی می‌آید و در آن سرمایه گذاری می‌کند. مثل هزاران شرکتی که آمده اند شروع کرده اند بیایند شروع کنند. برخی از مرکز نوآوری شروع کرده اند. برخی از پارک‌های علم و فناوری شروع کرده اند. همه می‌توانند بیایند و شروع کنند.

ستاری در پاسخ به خبرنگاری که در زمینه ایجاد خط تولید واکسن ایرانی سوال کرد پاسخ داد: خط تولید ما اتفاقا در حوزه دام و طیور و آبزیان و هم در حوزه‌های انسانی خیلی سریع شرکت‌هایمان رشد پیدا کردند. ببین الان ما شرکت خصوصی داریم که واکسن انسانی تولید می‌کند و الان محصولاتش در بازار وجود دارد. همانطور که گفتم واکسن جلوگیری از سرطان دهانه رحم که سومین واکسن پرفروش دنیاست و واکسن آنفلونزا که دومین واکسن پرفروش دنیاست تولید شده است و هم اکنون در بازار عرضه می‌شود. انشاءالله واکسن روتا (واکسن ویروس اسهالی کودکان) را هم تا آخر سال داریم و الان بخش خصوصی خیلی خوب در این حوزه‌ها وارد شده است و سرمایه گذاری زیادی کرده یعنی ما شرکت‌های خصوصی‌ای داریم که هیچ پولی از دولت نمی‌گیرند و می‌توانند واکسن انسانی تولید کنند.

برچسب ها: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وزیر علوم پارک علم و فناوری شرکت دانش بنیان شرکت خلاق محصول مواد آزمایشگاهی تجهیزات آزمایشگاهی
ارسال نظر
آخرین اخبار