۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
تعداد بازدید: ۱۲۶۳۹۴
نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم در گفتگو با «خطوط» مطرح کرد:
تفاوت جامعه اسلامی و غیراسلامی در مواجهه حق و ناحق است و حداقل انتظار جامعه بانوان آن است که در جامعه اسلامی نگاه جنسیتی کنار گذاشته شود و با چارچوب‌هایی که هست ملاک را بر شایسته سالاری قراردهیم.
کد خبر: ۷۷۲۲
نویسنده : نغمه علی بیک زاده

مهمترین انتظار جامعه زنان از حکومت اسلامی شایسته سالاری است 

به بهانه روز زن خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفتگویی با زهرا سعیدی مبارکه نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم انجام داده است که می خوانید:


لطفا بفرمایید متاهل هستید یا خیر؟ آیا فرزند دارید؟ فرزندتان دختر است یا پسر ؟ 

من متاهل هستم و سالگرد نامزدی و ازدواج ما هم در این شب مبارک است و خداوند دختری به ما داد در سن قبل از بیست سالگی  و الحمدلله بسیار خوشحالم که خداوند نعمت دختر را به ما عطا کرد.
دلنگرانی من برای دختران امروزه کشور این است که آنها به هر حال یک سری محورهایی را نیاز دارند که طبق آن الگو حرکت کنند و امیدوارم که برنامه ریزی های حاکمیت، دولت به سمت و سویی برود که نگاه عمیق تری به این قضیه داشته باشند. دختران دهه هشتاد دختران دهه نود و دهه هفتادی ها بایستی به طور ویژه تری برایشان برنامه ریزی و الگوسازی شود آنگونه که با فرهنگ ما هماهنگ باشند. 
مسلما من اگر بخواهم دختر دهه هشتادی خودم را پای صحبت های فردی بنشانم که بخواهد حرف های دهه 20 و 30 را بزند بالاخره این تفاوت خواه ناخواه وجود دارد مگه ما خودمان مثل پدر و مادرهایمان فکر کردیم و نگاه کردیم ؟ 
حالا مسائل شرعی و موارد دین و موارد مذهبی یک بحث و یک بحث هم پذیرش جامعه است و آنچه که در جامعه ما دارد رخ می دهد مسلما باید نگاه عمیقتر و برنامه ریزی جدی تر و مطلوب تری در این زمینه صورت پذیرد به هر حال این ها آینده سازان این کشور هستند. متاسفانه از تفاوت نسلی که در این 20 ساله 30 ساله اتفاق افتاده درک عمیقی نسبت به بچه ها وجود ندارد. 


به نظر شما در حوزه زنان براساس اولویت چه مسائلی را باید پیگیری  کرد ؟

تفاوت جامعه اسلامی و غیراسلامی در حق و ناحق است و حداقل انتظار جامعه بانوان آنست که در جامعه اسلامی اگر ناحقی صورت می گیرد جامعه برنمی تابد و بالاخره برخورد صورت می گیرد یکی از حقوقی که جامعه بانوان دارد این است که نگاه جنسیتی کنار گذاشته شود و با چارچوب هایی که هست ملاک را بر شایسته سالاری قراردهیم این حداقل انتظار جامعه زنان است که امیدوارم خیلی جدی تر به آن رسیدگی شود و برآورده شود.


شما به جایگاه زن در شرایط فعلی کشور چه نمره ای می دهید؟


نمره که سخت است. می شود این طوری گفت که خیلی راه آمدیم و خیلی راه هم مانده که باید برویم. خیلی زحمت ها کشیده شده و خیلی جسارت ها لازم است که به کار برده شود. 


به نظر شما یک زن چقدر می تواند با توجه به شایستگی های فردی مطابق با استعدادهای خودش در جامعه ایران موفقیت های لازم را کسب کند؟

کاملا نسبی است، نمی شود مطلق گفت؛ در واقع همه چیز به اراده انسان برمی گردد که به دنبال شایستگی های لازم برود و توانایی های لازم برای تحقق اهداف مدنظرش را در خودش به وجود آورد ولی در حالت کلی خارج از استثنائاتی که وجود دارد میشود گفت جامعه ایران شرایط متوسطی را برای پیشرفت زنان به وجود آورده است که البته هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم و خب انتظارات بیشتری هست اما فکر می کنم که توی مسیر و در ریل گذاری که در سال های اخیر داشتیم جای امیدواری هست که بتوانیم به آن نقطه مطلوب برسیم . 
رشد بانوان هیچ اولویت بندی خاصی ندارد. هر بخشی از زنان در هر طبقه ای متناسب با طبقه ای که در آن قرار دارند باید بتوانند رشد کنند . 

ایجاد شرایط موفقیت برای بانوان به دست هیچکس جز زنان نیست!/هیچکس به اندازه زنان نمی تواند کمک کند بستر حضور زن طراز انقلاب فراهم شود

زنان آسیب پذیر همانقدر در اولویت هستند که زنان سرپرست خانواده و زنان خانه دار و زنان شاغل و هرکدام ازین گروه ها هم متناسب با طبقه اجتماعیشان نیازها و اولویت های خاص خودشان را دارند. 
یکی از نکات مهم این است که با برنده بودن زنان هیچکس بازنده نیست و هیچکس به اندازه جامعه زنان نمی تواند کمک کند که بستر حضور آن زن طراز انقلاب فراهم شود . تمام تلاش ها در این جهت است که بتوانیم به طور مطلوب در آن شرایط قرار بگیریم و البته ایجاد شرایط موفقیت برای بانوان به دست هیچکس جز زنان نیست و البته اگر آن یک دستی و یکپارچگی را در چارچوب ارزش های نظام و شعائر و عرف و شرع ما به وجود آید مسلما برای فرزندان خودمان، برای دختران این سرزمین که بعدها این کشور دست آن ها خواهد بود فرصت های لازم ایجاد می شود. 
در یک رقابت جهانی یعنی در دنیایی که زن و مرد رقابت می کنند نمیشود یک گوشه ای از دنیا را جدا کرد و گفت آقایون بیایید با هم رقابت کنید و به پیشرفت جهانی فکر کنیم به هر حال زیست محیط دنیا تغییر کرده و کشور ما هم همینطور و الان یکی از مهمترین دغدغه هایی که هست بحث جوانان است. 
حالا خیلی جنسیتی نبینیم بحث بچه‌های دهه ۷۰ و ۸۰ و کم کم ۹۰ هم که اضافه می‌شوند برای تصمیم گیری‌ها و این که زیست محیط ما تغییراتی کرده و واقعا باید در نگاه‌هایی که صورت می‌گیرد در کلیه تصمیم گیری‌ها به این زیست محیط دنیا و زیست محیطی که برای کشورمان هم صورت پذیرفته نگاه ویژه کنیم.  

آیا شما در فعالیت هایی که داشته اید کاری در جهت رفع نیازهای جامعه زنان انجام داده اید؟

از نظر فعالیت های شخصی خودم، خب من قبل از این که وارد مجلس شوم در یک خیریه ای فعال بودم. تلاش مان این بود که برای زنان بدسرپرست و زنان سرپرست خانوار ایجاد اشتغال کنیم و حدود هزار تا محقق شد. 
در مجلس هم تلاش های زیادی برای بحث توانمندسازی زنان سرپرست خانوار کردیم و بودجه ای برای این موضوع تعیین شد. 
در مباحث ورزشی 27 صدم درصد از 9 درصد ارزش افزوده را به حوزه ورزش و جوانان اختصاص دادیم و اولویت آن را ورزش بانوان تعیین کردیم. 
تلاش هایی از این دست صورت پذیرفت و سعی کردیم محکم بایستیم مقاومت کنیم . یک جاهایی که میگویند نمی شود و نمی توانند بگوئیم که خواست توانستن است و وارد حوزه توانستن شویم .
از جمله موردی بود که مربوط به شرکت پلی اکریل که یک شرکت ملی بود و منحصر به فرد بود. در واقع چیزی که به ما گفته شد این بود که این شرکت دیگر راه نمی افتد؛ چون هفتصد میلیارد بدهی داشت و مشکلات زیاد بود.

طراح اولیه قانون منع به کار گیری بازنشستگان یک خانم بود!/شایسته سالاری باشد خیلی حاشیه ها کنار گذاشته می شود

ولی به هر حال بدهی ها فریز شد تلاش بسیار زیادی صورت پذیرفت و محور راه اندازی این کارخانه یک زن بود . 
در مورد قانون منع به کار گیری بازنشستگان که بیش از ۸۰۰۰ مدیر را در پست های مدیر، معاون وزیر، سفیر و استاندار و همترازان شان بازنشسته کردیم در این موضوع هم طراح اولیه یک خانم بود. 
این ها همه اش مواردی است که نشان می دهد خواستن، توانستن است. البته این فعالیت ها سختی ها و دشواری های خودش را دارد . 
همچنین در بحث مالیات بر خانه های اضافی نه خانه های خالی، به هر حال انتقاداتی هم نسبت به طرحی که صورت پذیرفت دارم در مصوباتی که بود تغییراتی ایجادشد اما مسئله این است که یک سری مسئله ها را بانوان در مجلس دهم شروع کردند که حالا دو سه مورد هم به هر حال خدا کمک کرد و محورش حقیر بودم. 


سخن پایانی؟

البته چون این مصاحبه مربوط به سالروز ولادت حضرت زهرا بود با توجه به این که بحث یک مقدار جنسیتی شد لازم می دانم تاکید کنم نظر من این است که ملاک باید شایسته سالاری باشد.
 من را همه می شناسند که هیچوقت جنسیتی رفتار نکردم اما اعتقاد دارم که در نظام شایسته سالاری دقیقا من حرفم و درخواستم این است که این نگاه جنسیتی کنار گذاشته شود.
 ملاک را شایسته سالاری بگذارند، به هر حال توی این دوره و زمونه با این پیشرفت های علمی که صورت پذیرفته همه فهمیده اند که ما باید توی تصمیم گیری هایمان یکسری آلترناتیو و گزینه داشته باشیم و یک سری شاخص.
بایستی شاخص ها به گونه ای مورد ارزیابی و مطالعه قرار گیرد که بتوانیم با یک مدل علمی با یک ابزارهایی که قابل سنجش باشد با عدد و رقم بتوانیم شایستگی را مورد ارزیابی قرار دهیم .
اگر ملاک شایسته سالاری باشد خیلی از حاشیه ها کنار گذاشته می شود.   

برچسب ها: روز زن
ارسال نظر
آخرین اخبار