۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
تعداد بازدید: ۲۱۱۸۱۹
در حالی که اغلب مردم بیماری به نام «مسمومیت» را می‌شناسند، اما متعجب خواهید شد اگر بدانید که یک مسمومیت ساده هم می‌تواند منجر به بیماری شدیدتر و حتی مرگ شود.
کد خبر: ۱۱۳۹۴

جدال با مسمومیت‌های مرگبار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اگر خودتان مسمومیت غذایی را تجربه نکرده‌اید، به احتمال زیاد کسی را در اطرافتان می‌شناسید که حداقل یک بار در زندگی‌اش مسمویت را تجربه کرده باشد. سالانه ۱۲۸ هزار آمریکایی به دلیل بیماری‌های ناشی از غذا در بیمارستان بستری می‌شوند و متأسفانه ۳ هزار نفر از این بیماران در نتیجه این مسمومیت‌ها جان خود را از دست خواهند داد. اما نکته مثبت این ماجرا این است که مسمومیت غذایی بسیار ساده است و به راحتی می‌توان تشخیص داد که آیا غذا شما را بیمار کرده است یا خیر. بنابراین با نگاهی دقیق‌تر به همه چیز‌هایی که باید در مورد مسمومیت غذایی بدانید را در این گزارش پیدا خواهید کرد.

مسمومیت غذایی چطور اتفاق می افتد؟

مسمومیت غذایی که به آن بیماری منتقله از غذا نیز گفته می‌شود، در اثر غذا یا نوشیدنی‌های آلوده ایجاد می‌شود. از آنجایی که باکتری‌ها در اطراف ما زندگی می‌کنند، تماس باکتری‌ها با مواد غذایی و مایعاتی که ما مصرف می‌کنیم آسان است. در حالی که برخی از باکتری‌ها خوب هستند، باکتری‌های مضر می‌توانند باعث بیماری ما شوند. هنگامی که غذا می‌خورید یا مایعات حاوی باکتری‌های مضر می‌نوشید، مسمومیت غذایی رخ می‌دهد. غذا و مایعات اغلب توسط میکروب‌ها، سموم، انگل‌ها یا ویروس‌ها آلوده می‌شوند. وقتی غذا یا نوشیدنی‌هایی را مصرف می‌کنید که به هر یک از این‌ها آلوده شده‌اند، علائم گوارشی را تجربه می‌کنید زیرا بدنتان سعی می‌کند آنچه را که تازه خورده‌اید یا نوشیده‌اید هضم کن؛ این مسمومیت غذایی است.

چه کسی در معرض خطر است؟

متأسفانه، وقتی صحبت از مسمومیت غذایی به میان می‌آید، هیچ کس کاملاً از مقابله با این بیماری در مقطعی از زندگی خود در‌امان نیست. این به این دلیل است که همه ما برای زنده ماندن نیاز به خوردن و نوشیدن داریم. در حالی که شما می‌توانید در هر زمانی از زندگی خود دچار مسمومیت غذایی شوید، برخی از گروه‌های افراد با خطر بیشتری روبرو هستند. این خطر به ویژه برای افرادی صادق است که سیستم ایمنی آن‌ها در مبارزه با میکروب‌ها و بیماری‌ها مؤثر نیست و آن‌ها را بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری می‌کند. خطر ابتلا به مسمومیت غذایی ممکن است در موارد زیر بیشتر باشد: نوزادان و کودکان به ویژه افراد زیر ۵ سال، شهروندان سالخورده یا بزرگسالان بالای ۶۵ سال، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا دچار افسردگی هستند، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، به ویژه شرایطی که به دارو‌های خاصی مانند دارو‌های شیمی درمانی نیاز دارند. در برخی موارد، ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنید: درد شکم یا گرفتگی معده، تب خفیف، سردرد، درد‌های عضلانی، از دست دادن اشتها، ضعف با نگاه کردن یا صحبت کردن با اطرافیانتان. علل شایع مسمومیت ناشی از غذا از طریق فرآیندی به نام آلودگی متقاطع است. در واقع هنگامی که غذا‌های خام با غذا‌هایی که برای خوردن آن‌ها نیازی به پختن ندارند، تماس پیدا می‌کند، آلودگی متقاطع رخ می‌دهد. به همین دلیل است که میوه‌ها و سبزیجات شسته نشده یا غذا‌های آماده هرگز نباید با غذا‌های خام تماس داشته باشند. علاوه بر آلودگی متقاطع، روش‌های نگهداری و پخت نامناسب منجر به مسمومیت غذایی می‌شود. همانطور که این بیماری شایع است، آلاینده‌هایی که منجر به بیماری‌های ناشی از غذا می‌شوند نیز رایج هستند. بیش از ۲۵۰ باکتری، ویروس و انگل مختلف وجود دارد که باعث مسمومیت غذایی می‌شود.

مواد شیمیایی هنگامی که وارد بدن می‌شوند سم به حساب می‌آیند. مواد شیمیایی مانند جیوه، آفت کش‌ها و سرب زمانی که وارد غذا یا نوشیدنی شما می‌شوند می‌توانند منجر به بیماری شوند. با این حال غذا‌های زیر بیشتر با مسمومیت همراه هستند: تخم مرغ، گوشت ماهی، میوه‌ها، سبزیجات، پنیر، شیر، سایر محصولات لبنی، آجیل

مقصر اصلی مسمومیت‌ها

باکتری‌ها عامل اصلی مسمومیت غذایی هستند. شایع‌ترین انواع باکتری‌هایی که باعث بیماری می‌شوند عبارتند از : لیستریا و سالمونلا. عفونت‌های ویروسی دومین عامل مسمومیت غذایی هستند. شایع‌ترین آن‌ها نورو ویروس، روتا ویروس و هپاتیت A هستند. انگل: در برخی موارد، انگل‌ها را می‌توان با غذا یا آب خورد. رایج‌ترین آن‌ها کرم نواری، کرم گرد و تک یاخته هستند. مواد شیمایی نیز یکی از مقصران اصلی مسمومیت‌ها است. مواد شیمیایی هنگامی که وارد بدن می‌شوند سم به حساب می‌آیند. مواد شیمیایی مانند جیوه، آفت کش‌ها و سرب زمانی که وارد غذا یا نوشیدنی شما می‌شوند می‌توانند منجر به بیماری شوند. با این حال غذا‌های زیر بیشتر با مسمومیت همراه هستند: تخم مرغ، گوشت ماهی، میوه‌ها، سبزیجات، پنیر، شیر، سایر محصولات لبنی، آجیل.  در نهایت باید گفت که خوشبختانه، چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از غذا انجام دهید. 

۱۰ فرمان پیشگیری از مسمومیت غذایی

۱. همیشه قبل از تهیه غذا دست‌های خود را به خوبی بشویید.

۲. هر سطح یا ظروفی را که با غذای شما تماس پیدا می‌کند با آب گرم و صابون بشویید. همین کار را پس از استفاده از سطوح و ابزار پخت و پز انجام دهید.

۳. میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف کاملاً بشویید.

۴. از دست زدن به صورت یا دهان در مراحل آماده‌سازی و پخت غذا خودداری کنید.

۵. از آنجایی که آلودگی متقابل یکی از شایع‌ترین علل بیماری‌های ناشی از غذا است، غذا‌های پخته و خام را از یکدیگر جدا نگه دارید. به گوشت خام، مرغ، غذا‌های دریایی و تخم مرغ دقت کنید. آن‌ها را تا زمانی که کاملاً پخته شوند از سایر غذا‌ها دور نگه دارید.

۶. فقط غذا‌های درست پخته شده بخورید. به عنوان مثال، اگر مرغی که می‌خورید در داخل صورتی به نظر می‌رسد، بهتر است که از مصرف خودداری کنید

۷. . غذا را تا دمای توصیه شده برای پخت گرم کنید. دستورالعمل‌های توصیه شده برای حداقل دمای ایمن غذا را هنگام پختن، گرم کردن مجدد و سرو کردن دنبال کنید.

۸. هرگز غذای منجمد را روی کابینت یا محیط نگذارید تا یخ زدایی شود زیرا باکتری‌ها در دمای اتاق رشد می‌کنند.

۹.  اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از غذا هستید، از موارد زیر اجتناب کنید: ماهی خام و نپخته مانند سوشی هات داگ گوشت‌های اغذیه فروشی گوشت چرخ كرده شیر، پنیر یا آب میوه غیر پاستوریزه میوه خام سبزیجات خام بوفه‌ها علاوه بر این، تاریخ انقضای درج شده روی کالا را بررسی کنید.

۱۰. از حواس خود استفاده کنید. اگر چیزی بو، مزه بدی می‌دهد و شک داری که آیا فاسد شده یا خیر؛ بهترین کار این است که از خوردن آن صرف نظر کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر مسمومیت‌ها را می‌توان به مدت ۳-۵ روز در خانه با نوشیدنی‌ها، استراحت و دارو‌های بدون نسخه درمان کرد. اما در حالی که بیشتر موارد مسمومیت غذایی طی چند روز خود به خود برطرف می‌شود، گاهی هم برعکس؛ این وضعیت می‌تواند تشدید شود. اگر علائم زیر را تجربه کردید، باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید: تب بالا، مدفوع یا ادرار خونی، استفراغ، علائم کم آبی بدن مثل دهان خشک، سرگیجه، ضعف، اسهال بیش از ۳ روز، تاری دید، بی‌حسی یا گزگز در اندام‌ها، مشکل در صحبت کردن، ناتوانی مداوم در نگه داشتن مایعات، درد‌های شدید یا شدید شکمی. در موارد شدید ممکن است آزمایش خون یا مدفوع انجام شود. / ترجمه ازuniversityurgent

برچسب ها: مسمومیت با گاز گاز های سمی بیماری هاری مواد غذایی
ارسال نظر
آخرین اخبار