۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
تعداد بازدید: ۱۶۴۸۴۵
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ قطعی گاز نخواهیم داشت، اظهار کرد: دولت به دنبال افزایش تولید گاز کشور از طریق کشف و توسعه میادین گازی کشور است که امیدواریم با سرمایه گذاری در این بخش‌ها شاهد افزایش میزان تولید گاز کشور باشیم.
کد خبر: ۱۱۶۱۹

وزارت نفت عملکرد مثبت داشت، اما مشکل همچنان باقی است!

هادی بیگی نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خطوط» با اشاره به وضعیت قطعی گاز و برق در سال ۱۴۰۰ گفت: ما در سال گذشته قطعی گاز در کشور نداشتیم و وزارت نفت عملکرد مثبتی در این خصوص داشت؛ لذا خاموشی گاز را در حوزه خانگی و تجاری با موفقیت سپری کردیم، اما این مشکل برای سال‌های بعد همچنان باقی است و تا زمانی که تمهیدات لازم برای تامین برق و گاز کشور اندیشیده نشود، ممکن است ما هر سال برای تامین گاز و برق کشور با مشکل مواجه شویم.

اقدامات مهم برای جلوگیری از قطعی گاز و برق؛ کاهش مصرف، افزایش ذخیره‌سازی

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم برای جلوگیری از قطعی گاز و برق، کاهش مصرف در بخش خانگی و تجاری است؛ لذا ضرورت دارد که از طریق بهینه‌سازی، تعرفه گذاری پلکانی و فرهنگ‌سازی به این مهم دست یابیم و نکته دوم افزایش ذخیره‌سازی گاز کشور است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر لزوم افزایش میزان تولید گاز و برق گفت: در حال حاضر دو بخش با هدف افزایش تولید گاز دردستور کار دولت قرار دارد که یکی در استان فارس انجام خواهد گرفت و دیگری توسعه فاز‌های میدان گازی پارس جنوبی است که امیدواریم با سرمایه گذاری در این بخش‌ها شاهد افزایش میزان تولید گاز کشور باشیم.
بیگی نژاد تصریح کرد: علاوه بر افزایش تولید، باید مدیریت توزیع را بهتر کنیم که این امر هم با ایجاد میادین جدید و تعمیر لوله‌های فرسوده امکان پذیر است؛ بنابراین برای حل مشکلات فعلی کشور، یا باید میادین فعلی را توسعه دهیم و یا به دنبال پیدا کردن منابع کشف نشده باشیم.
این نماینده مردم در مجلس در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال قطعی برق و گاز در سال ۱۴۰۱، وجود دارد، گفت: برق را پیش‌بینی می‌کنیم که قطعی داشته باشد، اما احتمال قطعی گاز بسیار کم است.

ایرادات اساسی قرارداد سوآپ گازی ایران و ترکمنستان

وی با اشاره به قرارداد سوآپ گازی ایران و ترکمنستان برای حل مشکل گاز مناطق شمالی کشور، اظهار کرد: وقتی ارتباطمان با ترکمنستان قطع شد چند اتفاق افتاد؛ اول اینکه دشمن ما با آن‌ها ارتباط گرفت و این ایراد اساسی است؛ نکته دوم این بود که آن‌ها به ما بدبین شدند؛ لذا بیرون کردن دشمن خیلی کار مشکلی بود، ولی رفع بدبینی هم کار سختی است، اما با رایزنی‌هایی که انجام گرفت باز هم شاهد واردات گاز از ترکمنستان بودیم و هر چند واردات ۵ الی ۶ میلیون متر مکعب گاز، میزان کمی است، اما برای جلوگیری از افت فشار گاز در استان‌های شمالی اقدام مناسبی بود و امیدواریم که این میزان در سال‌های آینده افزایش یابد.

برچسب ها: نفت و گاز نفت ایران وزارت نفت وزیر نفت نفت قیمت نفت ایران و لبنان ایران و ترکمنستان احتمال قطعی توسعه صادرات میادین پارس جنوبی سوآپ
ارسال نظر
آخرین اخبار