۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
تعداد بازدید: ۸۹۴۳۶
پیش بینی‌های بین المللی حاکی از افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت‌ها و روند صعودی تقاضا برای بازار نفت است. اما یک کارشناس حوزه نفت بین المللی معتقد است؛ بازار همواره به تقاضای نفت واکنش نشان می‌دهد و هر تنش و اعمال سیاستی به تنهایی تعیین کننده قیمت نهایی نفت جهانی نیست.
کد خبر: ۱۰۳۴۶
نویسنده : مهرشاد نبی

نفت ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بازار جهانی نفت پس از فروکش امواج کرونا در مسیر افزایش قیمت قرار گرفته و در روز‌های گذشته رکورد قیمتی را در سطح ۱۰۰ دلار در هر بشکه تجربه کرد.
این روز‌ها حمله نظامی روسیه به اوکراین بازار‌های مختلف مالی جهان را با تنش قیمتی مواجه کرده است.

توافق میان تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس شامل روسیه، پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین تاکنون تغییری نشان نداده و کارشناسان پیش بینی می‌کنند اعضا در نشست آتی خود با وجود صعود قیمت نفت، به افزایش برنامه‌ریزی شده تولید پایبند خواهند بود.

اما وضعیت فروش نفت ایران چه جایگاهی را به خود اختصاص می‌دهد. در همین رابطه سید محمد علی خطیبی معاون اسبق شرکت ملی نفت در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: قیمت نفت پس از یک صعود قیمتی و رسیدن به قله ۱۰۰ دلار باز به کانال ۹۰ دلار بازگشت. البته جهش قیمت نفت یکباره انجام نمی‌گیرد. به طور مثال پس از شیوع کرونا ویروس در جهان قیمت در بازار نفت روند صعودی گرفت، اما با مدیریت و بازگشت فعالیت‌ها به شرایط عادی روند قیمت گذاری نفت به دلیل افزایش تقاضا افزایش یافت.

به گفته خطیبی؛ سیاسی شدن بازار نفت قیمت و عرضه آن را تحت تأثیر خود قرار داده است.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: برای سال جدید میلادی رشد تقاضای نفت بین ۳ تا ۳ و نیم میلیون بشکه در روز تخمین زده شد که این رقم قابل توجهی است.

وی با طرح این سوال که با توجه به اینکه بیشترصادر کنندگان نفت در حال تولید می‌باشند، رشد تقاضای نفت در سال جدید میلادی به چه صورت پاسخ داده می‌شود؟ گفت: برخی از کشور‌ها مدعی ظرفیت‌های مازاد نفتی هستند و توان افزایش بیشتر نفت را دارند.

وی تصریح داشت:، اما مطمئن‌ترین ظرفیت مازاد در ایران وجود دارد. همه می‌دانند ایران به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند از ظرفیت‌های کامل تولید نفت خود استفاده کند.

معاون اسبق شرکت ملی نفت گفت: بنابراین با رشد تقاضای نفت در بازار اگر سایر صادر کنندگان نتوانند به نیاز بازار پاسخ بدهند بخشی از آن توسط ایران با لغو یا ادامه تحریم‌ها باید تأمین شود.
نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: نیاز بازارسمت و سوی قیمت و عرضه نفت را تعیین می‌کند. صادرات نفت ایران علی رغم تحریم‌ها افزایش داشته است چراکه تقاضای نفت در بازار بیش از تحریم‌ها بر فروش نفت تأثیر گذار است.

خطیبی یادآور شد: تا زمانی که تقاضا قوی و سایر صادر کنندگان توان پاسخگویی را ندارند، گزینه‌ای به غیر از نفت ایران برای بازار وجود ندارد.

این کارشناس نفت بین المللی تأکید داشت: نفت ایران به دلیل تحریم‌ها مدت هاست توسط برخی کشور‌ها مانند کره، هند و ژاپن خریداری نمی‌شود. اما امروز همین کشور‌ها به تکاپوی رابطه نفتی با ایران می‌باشند.

وی تصریح داشت: نیاز بازار به نفت نشان می‌دهد که باید دیوار تحریم‌ها فرو بریزد و صادرات نفت ایران هم افزایش بیابد.

نفت ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، طبق آخرین آمار در حال حاضر ایران تقریبا به نیمی از ظرفیت صادراتی خود دست یافته و به نظر می‌رسد با توجه به تجربه هشت سال پیش بازگشت به بازار، این امکان وجود دارد که با رفع تحریم‌ها در کمتر از دو ماه به ظرفیت کامل تولید (۳.۸ میلیون بشکه) و صادرات (۲.۵ میلیون بشکه) در روز برسد.

تأثیر نوسانات روانی حمله روسیه به اوکراین در بازار نفت

خطیبی در پاسخ به این سوال که حمله روسیه به اوکراین چه تأثیری بر بازار نفت دارد؛ گفت: روسیه در حال حاضر ۵ و نیم میلیون بشکه نفت خام و ۲ و نیم میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند. در کل ۸ میلیون بشکه نفت و فرآورده نفتی از سوی روسیه وارد بازار جهانی می‌شود.

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: به همین دلیل کشور‌های غربی اعلام کرده اند که اعمال تحریم‌ها علیه روسیه شامل نفت و گاز نمی‌شود. اما طی روز‌های گذشته تردید شرکت‌های کشتیرانی برای اجاره کشتی‌ها جهت حمل نفت روسیه افزایش داشته است.

وی گفت: هرگونه خللی در صادرات نفت روسیه به وجود بیاد مشکل در بازار نفت تشدید می‌شود. از سوی دیگر انتشار هرگونه اخبار نگرانی کننده باعث افزایش قیمت نفت می‌شود. در مقابل هر خبرآرام بخش قیمت‌ها را در بازار کاهش می‌دهد.

به اعتقاد معاون اسبق شرکت ملی نفت؛ این نوسانات بیشتر نوسان روانی است و اخبار تأثیرات روانی بر بازار نفت می‌گذارد.

برچسب ها: نفت ایران قیمت نفت
ارسال نظر
آخرین اخبار