۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۸
تعداد بازدید: ۲۵۷۸۷۵
عضو اتاق بازرگانی تهران درگفتگو با «خطوط» تأکید کرد:
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: هرچند فروش نفت خام و فرآورده‌های آن برای اقتصاد کشور حیاتی است، اما تهاتر با کالا آن هم با تخفیف‌های غیر قابل قبول تنها حراج سرمایه ملی کشور است؛ بهترین اقدام برای تأمین کالا‌های مورد نیاز کشور بازگشت ایران به بازار و تعامل با سایر کشورهاست.
کد خبر: ۱۱۶۴۶
نویسنده : مهرشاد نبی

فروش نفت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، طبق ادعای متولیان، تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، فروش و صادرات نفت به بن‌بست خورده بود و در حداقل حجم صادراتی ایستاده بود، اما امروز در این دولت صادرات نفت به میزان قابل توجهی افزایش داشته و هدف فروش بیشتر نفت جزء برنامه‌های مردان سیزدهم‌ها قرار گرفته است.
عبور رقم صادرات نفت خام ایران از مرز ۱.۵ میلیون بشکه در روزآن هم قبل از اجرای برجام خبری خوبی است که مسئولان در این عرصه به مردم داده اند. خیز دولت برای فروش بیشتر نفت با توجه به گرانی این محصول در بازار جهانی، هدفی بزرگ برای کسب درآمد بیشتر است.
اما و اگر‌ها جهت استفاده از فرصت‌های پیش رو در بازار جهانی نفت از سوی کارشناسان مورد تأکید قرار گرفته است. آنان معتقدند، دولت در بهترین شرایط برای فروش نفت آن هم با قیمت کم سابقه قرار گرفته پس بهتر است از این شرایط به گونه‌ای استفاده کند که جبرانی برای کاهش صادرات نفت در سال‌های گذشته باشد.
فروش نفت در زمان تحریم بسیار سخت است چراکه خریداران تمایل به خرید آسان با قیمت مناسب هستند، اما چند وقتی است موضوع تهاتر نفت در برابر کالا‌های مورد نیاز کشور از سوی دولت مطرح شده است.

سرمایه ملی را نباید با امتیازدهی صادر و کالا وارد کرد!

در همین رابطه حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: باید ابتدا مشخص شود ایران می‌خواهد نفت خود را با چه کشور‌هایی و در برابر چه کالا‌هایی تهاتر می‌کند. کالای صادراتی ما نفت‌خام، فراورده و یا محصول پتروشیمی است، از این رو خریدار بدنبال تخفیف در خرید است. از سوی دیگر کشور نیاز به واردات کالا و محصولات مورد نیاز دارد که با تهاتر قابل دسترسی خواهد بود. 
به گفته صالحی؛ تعلل و اختلال در روابط بانکی ایران با سایر کشور‌ها آسیب زیادی به صادرات نفت زده است. از سوی دیگر استفاده از ظرفیت ضمانت‌نامه‌ها در خارج از کشور و ال‌سی دچار تغییر شده و در کل فرصت‌هایی که در شبکه بانکی برای فعالین اقتصادی و فروش کالا وجود داشت، تغییر یافته وماهیت اصلی صادرات را زیر سوال برده است.
وی افزود: یکی از راه‌هایی که اکنون جهت فروش کالا‌ها می‌توان برروی آن حساب باز کرد، بحث تهاتر است.

صالحی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: تحریم‌ها علاوه بر عقب‌ماندگی در اقتصاد، تبادلات ما را نیز با دنیای خارج هم بابت واردات و هم صادرات تحت‌تاثیر قرار داد. باید بخشی از مشکلات با تهاتر حل شود.
وی تصریح داشت: به دلیل پابرجابودن تحریم‌ها روابط بانکی و تبادل کالا همچنان متوقف است. با توجه به این مشکلات تهاتر گزینه‌ای برای واردات کالا در برابر فروش نفت شده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در هر حال در وضعیت تهاتر ضررو زیان به سمت کشوری است که نیاز به واردات کالا دارد. قفل بودن تعاملات ما با دنیا راه را برای تهاتر باز می‌کند. شرایطی که سایر کشور‌ها به دلیل مشکلات از ایران امتیاز خواهی می‌کنند.
وی تصریح داشت: البته تهاتربرای کشور‌هایی با جمعیت کمتر از ایران قابل قبول‌تر از کشوری با جمعیت حدود ۹۰ میلیون نفر است. یعنی کشور هدف ما را به دلیل ضعف‌های تعاملی با دنیا دست پایین حساب می‌کند و با فشار آوردن بر روی قیمت‌ها تخفیف بیشتری را از ما می‌خواهد. این جریان شاید برای مدتی کالا‌های مورد نیازکشور را تأمین کند، اما چوب حراجی بر سرمایه ملی کشور است.
به گفته صالحی؛ بهترین اقدام بازگرداندن ایران به چرخه تعامل با جهان است. نباید به راحتی با امتیاز دهی به کشور‌ها سرمایه ملی را با تخفیف‌های چند برابری قیمت نفت خام و فراورده‌های آن را صادر و برابر آن کالا وارد کشور کنیم.

برچسب ها: نفت ایران فروش نفت واردات کالا
ارسال نظر
آخرین اخبار