۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
تعداد بازدید: ۱۳۵۰۶۹
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قصد نداریم مانع صادرات فولاد شویم، گفت: برای آنکه شمش فولاد که نیاز صنایع پایین دستی است، صادر نشود، ناچار شدیم تعرفه را بالا ببریم و چنانچه در وهله اول نیاز صنایع پایین دستی تامین شود، صادرات، بسیار هم کار خوبی است.
کد خبر: ۱۵۴۲۹

فولادسازان۶۰تا۸۰درصد صادر کردند!/صادرات بیش از۵۰درصد به زیان تولید کشور تمام شد!

روح الله جانی عباسپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، با تاکید بر اینکه صنعت فولاد برای کشور بسیار اهمیت دارد، گفت: خام فروشی بزرگترین معضل است و نباید اجازه دهیم مواد اولیه بسیاری از صنایع که شمش فولاد است به صورت خام از کشور خارج شود.

اعمال تعرفه برای جلوگیری از بحران! / فولادساز‌ها شمش را در داخل ۵۰۰ دلار، به خارجی‌ها ۳۸۰ تا ۴۰۰ دلار فروختند!
وی با اعلام اینکه ۳۰ میلیون تن تولید فولاد داخلی داریم، گفت: ۵۰ درصد این تولید فولاد مصرف داخلی است و ۵۰ درصد دیگر را می‌توانند صادر کنند، اما متاسفانه فولادسازان ۶۰ درصد و گاه تا ۸۰ درصد را صادر کردند، در صورتی که نباید این مقدار را صادر کنند و صادرات بیش از ۵۰ درصد به زیان تولید کشور تمام شد.
نماینده بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی افزود: این حجم از صادرات غیر متعارف باعث شد مواد اولیه برای زنجیره‌های بعدی فولاد کم شود و به دستشان نرسد، در نتیجه صنایع پایین دستی فولاد در رقابت‌های جهانی با عراق، اوکراین و ترکیه جایگاهشان را از دست داده بودند.
وی با یادآوری اینکه متاسفانه فولادساز‌های داخلی، شمش فولاد را در فوب خلیج فارس نسبت به داخل ارزانتر می‌دادند گفت: فولادسازی‌ها اگر شمش را به داخل ۵۰۰ دلار می‌دادند، به خارجی‌ها ۳۸۰ تا ۴۰۰ دلار می‌فروختند که باعث شده بود صنایع پایین دستی آسیب ببینند.

اعمال تعرفه برای جلوگیری از بحران! / فولادساز‌ها شمش را در داخل ۵۰۰ دلار، به خارجی‌ها ۳۸۰ تا ۴۰۰ دلار فروختند! 
عباسپور با انتقاد از اینکه فولادسازی‌ها دیدند صادرات شمش ارز آوری خوبی دارد و تفاوت دلار هم جالب توجه بود، در نتیجه فروش در بازار‌های خارجی اهمیت بیشتری پیدا کرد گفت: به همین دلیل و تبعات خطرناکی که ادامه این روند داشت، کمیسون صنایع و معادن مجلس در این زمینه ورود کرد و با اعمال تعرفه جلوی این صادرات گرفته شود.
وی با اعلام اینکه پیشنهاد کمیسیون صنایع مجلس این بود که دولت فولاد را در بورس عرضه کند گفت: اکنون طرحی دردست کمیسیون است که بر مبنای آن تا زمانی که نیاز داخلی به فولاد تامین نشده، فولاد در بورس عرضه شود.
سخنگوی کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اول باید نیاز داخلی تامین شود گفت: زنجیره‌های داخلی فولاد باید کامل شود تا با ارزش افزوده بیشتری صادر شود و هر انچه بیشتر از نیاز کارخانه‌های صنایع پایین دستی و بازار مصرف کشور بود، آنگاه صادر شود.
وی با تاکید بر اینکه اکنون نیاز داخل ۱۵ میلیون تن فولاد است گفت: هرچه بیش از این عدد تولید شد، باید صادر شود و مشکلی هم از این بابت وجود ندارد.

اعمال تعرفه برای جلوگیری از بحران! / فولادساز‌ها شمش را در داخل ۵۰۰ دلار، به خارجی‌ها ۳۸۰ تا ۴۰۰ دلار فروختند!

برچسب ها: صنایع فولادی شرکت فولادی فولادسازان چالش های تعرفه ها بحران صادرات توسعه صادرات صنایع مس صنایع پایین دستی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس روح‌الله عباسپور
ارسال نظر
آخرین اخبار