۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
تعداد بازدید: ۵۶۳۳۳۲
امروزه از بسیاری جهات، ایمن نگه‌داشتن کودکان در فضای آنلاین، بسیار سخت‌تر از خانه‌تان است ! به‌ویژه وقتی تعداد زیادی از تلفن‌های همراه ، تبلت‌ها، رایانه‌ها و سایر دستگاه‌های متصل به اینترنت در دسترس همه اعضای خانواده هستند. این در حالی است که در این دهکده جهانی، شکارچیان کودک نیز در این فضا برای سوءاستفاده و آزار و اذیت کودکان کمین کرده‌اند.
کد خبر: ۱۵۹۸۱

شکارچیان آنلاین/ چطور از کودک خود در فضای مجازی محافظت کنیم؟

چطور از کودک خود در فضای مجازی محافظت کنیم؟/والدین مراقب علائم هشدار و تغییر رفتار در کودکتان باشند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ در حال حاضر، تصور جهان بدون اینترنت ممکن نیست. اینترنت با اتصال میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان، ستون اصلی جامعه مدرن است. از طرف دیگر بر کسی پوشیده نیست که با اینترنت و سایر پیشرفت‌های فناوری در دو تا سه دهه گذشته، امروزه تربیت فرزند بسیار متفاوت‌تر از گذشته شده است.

نگرانی آنلاین

در دنیای اینترنت، نگرانی‌های والدین متفاوت است، اما رایج‌ترین نگرانی‌ها آن‌ها، دسترسی فرزندشان به مطالب نامناسب و وقت گذرانی بیش از حد در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است. این در حالی است که برای ذهن کودک، دنیای رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بسیار جذاب باشد اما بیشتر والدین نگران فیس بوک، اسنپ چت، اینستاگرام، توییتر و تیک تاک هستند.

آزار و اذیت آنلاین

 برخی از والدین به خصوص مادر‌ها، با فرزندان خود در مورد آزار و اذیت‌های اینترنتی صحبت کرده‌اند. اما متأسفانه این دهکده جهانی آنقدر بی‌سر و ته است که همچنان چیز‌های زیادی برای درک این موضوع وجود دارد.درست مثل موضوع آزارگران آنلاین و قلدر‌های فضای مجازی که پدیده‌ای تازه و محصول اینترنت است. این نوع آزارگری نوپدید در فضای مجازی با همه پیچیدگی‌هایش، اما چندان تفاوتی با زندگی واقعی ندارد و اتفاقاً کودک‌آزاری آنلاین، شبیه به همان آزار‌هایی است که امکان دارد در دنیای واقعی هم وجود داشته باشند.

معمولاً فرد آزارگر از طریق پیام‌های محبت‌آمیز با کودک ارتباط برقرار می‌کند و در ادامه اما احتمال دارد کار به فریب، اغفال، تهدید و زورگویی بیانجامد. از طرف دیگر اما متأسفانه، یکی از انواع رایج آزار‌های آنلاین رفتار‌های زورگویانه و فحاشی و تأثیرات مخرب روانی است که در شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها و گوشی‌های موبایل اتفاق می‌افتد


یکی از اهداف کودک آزار‌های آنلاین، سو استفاده‌های جنسی از بچه‌ها است. در این شرایط معمولاً فرد آزارگر از طریق پیام‌های محبت‌آمیز با کودک ارتباط برقرار می‌کند و در ادامه اما احتمال دارد کار به فریب، اغفال، تهدید و زورگویی بیانجامد. از طرف دیگر اما متأسفانه، یکی از انواع رایج آزار‌های آنلاین رفتار‌های زورگویانه و فحاشی و تأثیرات مخرب روانی است که در شبکه‌های اجتماعی، بازی‌ها و گوشی‌های موبایل اتفاق می‌افتد. با این حال، این مشکلی است که والدین می‌توانند به فرزندان خود در حل آن کمک کنند. بنابراین پیش از همه چیز لازم است که فرزند خود را بشناسید، نحوه عملکرد رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های پیام‌رسان را بدانید، حساب‌های فرزندتان را زیر نظر داشته باشید، برای کودکتان محدودیت زمان و مکان استفاده از اینترنت را تعیین کنید و در نهایت مراقب علائم هشدار و تغییر رفتار در کودکتان باشید.

قلدر‌های آنلاین

در این عصر دیجیتال، نمی‌توانید فرزندانتان را کاملاً از آنلاین شدن دور نگه دارید، اما می‌توانید روی ایمن نگه داشتن کودکان در اینترنت کار کنید.این روز‌ها بچه‌ها دیگر فقط در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند، بلکه حالا با تغییر سبک زندگی، آزار و اذیت‌ها هم به صورت آنلاین درآمدند. اگر چه بر اساس آمار جهانی آزار و اذیت سایبری برای دختران بیشتر از پسران اتفاق می‌افتد، اما در مجموع بیش از نیمی از جوانان مورد آزار و اذیت و آزار و اذیت آنلاین قرار گرفته‌اند.  آزار و اذیت سایبری در سراسر جهان جان افراد را گرفته و باعث خودکشی کودکان شده است. گا‌هاً هم بچه‌ها را روانه زندان کرده است. بنابراین بهترین راه برای محافظت از فرزندتان در برابر قلدری آنلاین یا تبدیل شدن به یک قلدر این است که با آن‌ها در مورد این پدیده نوظهور صحبت کنید.
آزار و اذیت سایبری فراتر از این است که کسی را با نام بد صدا کنید یا صرفاً مسخره شوید.  این آزار‌ها می‌تواند شامل پخش شایعات آنلاین، تظاهر به شخص دیگری و آزار و اذیت دیگران، ارسال پیام‌های تهاجمی و تحقیرآمیز، هک و ورود به حساب‌های آنلاین دیگران و ایجاد آسیب باشد.  بنابراین با فرزندان خود در مورد روش صحیح رفتار با مردم صحبت کنید و به آن‌ها بیاموزید که قلدر‌ها تنها در صورتی قدرت دارند که قربانی ساکت بماند.  با حفظ گفتگوی باز با فرزندانتان، آن‌ها را تشویق کنید که در صورت بروز مشکل به سراغ شما بیایند، بنابراین می‌توانید قبل از جدی شدن هر آسیبی، تنش را کاهش دهید.

برچسب ها: کودکان سند صیانت از کودکان در فضای مجازی طرح صیانت از فضای مجازی شورای عالی فضای مجازی فضای مجازی کلاهبراری آنلاین کلاهبرداری اینترنتی کلاهبرداری آزار جنسی پلیس فتا تهدید
ارسال نظر
آخرین اخبار