۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
تعداد بازدید: ۳۲۲۲۵۳
در عصر کنونی مشکل اضطراب تمام گروه‌های سنی کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنا بر گزارشات تقریبا ۷ درصد کودکان دچار مشکل اضطراب می‌شوند.  
کد خبر: ۱۷۴۴۵

چگونه امنیت روان کودکان‌مان را تامین کنیم!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، امروزه یکی از نگرانی‌های والدین، مشکل اضطراب و دلهره فرزندان است که در اثر عوامل متعددی به وجود می‌آید. بهتر است پیش از پرداختن به علل اضطراب در کودکان در خصوص چیستی اضطراب صحبت کنیم. اضطراب به حالت درونی افراد گفته می‌شود که در برابر استرس و فشار‌های روانی به وجود می‌آید. اضطراب یک موضوع قدیمی، جدید و آینده نگر است.

در خصوص این موضوع خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت وگویی با  دکتر کامران‌فر روانشناس داشته است که در پی می خوانید:   

کامران‌فر در این‌باره بیان کرد: هرچه قدر اضطراب بالاتر برود، تمرکز پایین‌تر می‌آید. اضطراب در بحث پزشکی حالتی ارثی است که مقوله این بحث به نوع فرزندپروری والدین کودکان باز می‌گردد.

 وی ادامه داد: تربیت کودکان از نوع تربیت دیداری است و به بیان واضح‌تر هر کدام از رفتار پدر و مادر پایه‌گذاری رفتار بعدی کودک آن‌ها است.  

این روانشناس تصریح کرد: این اضطراب ممکن است از شیردهی و پوشک گرفتن غلط مادر ایجاد شود، بر طبق نظریه رشد رفتار‌هایی که با مادر در دوران بارداری می‌شود و اتفاقاتی که برای مادر رخ می‌دهد از موارد اصلی اضطراب کودکان است.

کامران فر افزود: وقتی کودک درگیر تربیت‌های محیطی مانند؛ نظام آموزشی و جامعه شود با رفتار‌های غلط مربی و معلم یک سری اضطراب‌های دیگر نیز به او تحمیل می‌شود.  

 

شایع‌ترین اضطراب در میان کودکان کدام است؟

وی در خصوص شایع‌ترین اضطراب در کودکان، گفت: ترس و وابستگی، شایع‌ترین نوع اضطراب در کودکان است. بنا به گفته این کارشناس، اضطراب وابستگی بر مبنای فرزندپروری والدین بر مبنای عدم آگاهی رخ می‌دهد. والدین با حمایت‌های غلط، کودکان را وابسته به خود می‌کنند.  

این روانشناس ادامه داد: اضطراب بالای کودکان تمرکزشان را پایین می‌آورد و وقتی تمرکز پایین بیاید اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند.  

عامل دیگر اضطراب به جز نقش والدین، رسانه ها، است. وی افزود: استفاده زیاد از تلفن همراه به عنوان وسیله بازی، دیدن کارتن‌های عجیب و غریب، مجموعه  آموزشی در ایجاد اضطراب کودکان نقش دارد.  

کامرانی‌فر در ادامه به راهکار‌های درمان اضطراب اشاره کرد و گفت: تغییر سبک زندگی والدین، مراجعه به روانشناس،  شرکت در کارگاه‌های درمان اضطراب از جمله راه حل‌ها هستند. درمان اضطراب حتما باید به صورت زنجیره وار از والدین تا مجموعه‌هایی که کودک وجود دارد به هم متصل شوند تا این مشکل بتواند کنترل شود.  

این روانشناس در پایان تاکید کرد: در مجموعه اگر هر عاملی که سبب اضطراب کودک می‌شود را کنترل کنیم، در فرایند درمان موثر  خواهد بود.

برچسب ها: سلامت کودکان سلامت روان
ارسال نظر
آخرین اخبار