۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
تعداد بازدید: ۱۴۳۷۰۴
پژوهشگران، نانوذره جدیدی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند منجر به ساخت واکسن‌های بهتری برای درمان سرطان و بیماری‌های عفونی مانند کووید-۱۹ شود.
کد خبر: ۳۲۰۸۵

ابداع نانوذراتی برای بهبود کووید-19

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مطالعه جدید پژوهشگران دانشکده پزشکی جانز هاپکینز راهی برای بهبود تحویل واکسن‌های mRNA برای درمان بیماری‌های عفونی و غیرعفونی ایجاد کرده است. آن‌ها می‌گویند استفاده از واکسن‌های RNA پیام‌رسان یا mRNA برای ارائه این درمان، یک راهبرد امیدوارکننده است.

واکسن‌ها با آماده‌کردن بدن برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها یا ویروس‌ها از عفونت جلوگیری می‌کنند. بیشتر واکسن‌های سنتی حاوی یک نسخه ضعیف شده یا مرده از باکتری‌ها یا ویروس‌ها هستند تا پاسخ ایمنی را تحریک کنند. بااین‌حال، واکسن‌های mRNA مانند واکسن کووید-۱۹، با معرفی قطعه‌ای از mRNA که مربوط به پروتئینی است که در قسمت بیرونی ویروس یافت می‌شود، کار می‌کند و باعث ایجاد آنتی‌بادی‌ها و علامت‌گذاری ویروس برای تخریب می‌شود. این پادتن‌ها پس از تولید در بدن باقی می‌مانند تا اگر دستگاه ایمنی دوباره هدف قرار گرفت، بتواند به‌سرعت واکنش نشان دهد.

جردن گرین، مسئول این مطالعه گفت: برای ساخت واکسن‌های قوی‌تر نیاز است که نانوذرات حامل mRNA به سلول‌های خاصی برسند و وارد آن‌ها شوند، سپس mRNA تجزیه می‌شود و پاسخ ایمنی حاصل بسیار طولانی‌تر خواهد بود. پژوهشگران پس از آزمایش تعدادی از مواد، تصمیم گرفتند mRNA خود را در یک نانوذره مبتنی بر پلیمر با نسبت مناسبی از مولکول‌های آب‌دوست و آب‌گریز محصور کنند تا بتواند وارد سلول هدف شود. آن‌ها با آزمایش پیکربندی نانوذرات جدید خود بر روی موش‌ها دریافتند که از کبد اجتناب می‌کند و توسط سلول‌های طحال در سطوحی حدود پنجاه برابر بیشتر از mRNA به‌خودی‌خود جذب می‌شود.

آن‌ها دریافتند که نیمی از موش‌های مبتلا به سرطان روده بزرگ پس از دریافت دو تزریق، زنده ماندند، درحالی‌که تنها ۱۰ تا ۳۰ درصد از موش‌هایی که با سایر نانوذرات حاوی یک داروی ایمنی‌درمانی آزمایش شدند، زنده ماندند.

محققان می‌گویند: دستگاه تحویل نانوذرات توانست ارتشی از سلول‌های تی ایجاد کند که می‌توانند پادزهر مرتبط با سرطان را تشخیص دهند. این دستگاه انتقال نانوذرات جدید می‌تواند روش تزریق واکسن برای بیماری‌های عفونی را بهبود بخشد و ممکن است راه جدیدی برای درمان سرطان نیز باز کند./ صدا و سیما

برچسب ها: نانوذرات فناوری نانو درمان کرونا کووید-19
ارسال نظر
آخرین اخبار