۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
تعداد بازدید: ۷۳۲۳۶۷
یک سری مدیریت‌ها کلیدی و سری دیگر پیچیده و خاص هستند. مثلا مدیریت نظام سلامت و نظام آموزش کشور کلیدی هستند، یعنی مدیران این بخش باید متخصص باشند، ولی بعضی از حوزه‌ها فراتر از این قضیه هستند، یعنی علاوه بر اینکه نیاز است مدیران در این موضوعات تخصص داشته باشند، باید در زمینه‌های دیگر نیز اشراف داشته باشند.
کد خبر: ۳۲۴۵۸

وزیر معدنی می‌داند بدنه را چطور طراحی کند/ما نمی‌توانیم در بحث استخراج آدم غیر معدنی را قرار دهیم!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، اولین میزگرد از سلسله "نشست‌های تخصصی صنعت معدن، تولید و فرآوری" در راستای اهتمام به سیاست‌های توسعه صنعتی در جهت انسجام ملی و افزایش سرانه تولید ناخالص ملی که حاصل آن اشتغال پایدار، توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی می‌باشد، با موضوع" نقد و بررسی مدیران معدنی که از جنس معدن نیستند" با بیان دغدغه‌ها و چالش‌های مربوطه به منظور ارایه پیشنهادات و راهکارهای بهینه و استراتژیک برای برون‌رفت از معضلات گریبانگر حوزه معدنی کشور با حضور دکتر سید احمد مشکانی، عضو هیئت رئیسه انجمن مس، عضو هیئت رئیسه اکتشاف خانه معدن و مدرس در حوزه معدن، همچنین دکتر امیر رحیمی، مدرس دانشگاه برگزار شد. آنچه در پی می آید ماحصل بیان نقطه نظرات، انتقادات، پیشنهادات و ارایه راهکارهای حاضران در اولین میزگرد پایگاه خبری تحلیلی خطوط است.

سئوال: به نظر شما آیا ضرورت دارد مدیران معدنی کشور از جنس معدن باشند یا خیر؟

مشکانی: ان شاء الله بتوانیم در این برنامه بخشی از چالش‌های حوزه معدن را حل کنیم. در ارتباط با سوال شما که آیا مدیر معدنی باید از جنس معدن باشد یا خیر، ما می‌توانیم دو نگاه متفاوت داشته باشیم. در وهله اول، باید توانایی، سپس دانش و بعد از آن رزومه‌ مدیر معدنی را مد نظر قرار دهیم؛ این سه فاکتور باید با هم باشد، یعنی در وهله اول تجربه کافی داشته باشد و در مرحله بعدی بتواند مسائل را در بعدهای مختلف درک کند.

اولین مشکل معدن از اینجا شروع می‌شود که متاسفانه ما هیچ وقت در کشور وزارتخانه مستقل و وزیر معدنی برای معدن نداشتیم است .اگر وزیر معدنی داشته باشیم می‌داند که بدنه را چطور طراحی کند، بنابراین باید آدم متخصص این حوزه را بر سر کار بیاورند. وقتی پشت سر هم اسامی وزارتخانه تغییر می‌کند، دیگر وزیری که بالا می‌نشیند، معدن را نگاه نمی‌کند. ما در خصوص معدن یک مشکل بنیادی داریم یا باید اسم وزارتخانه، "صنعت و معدن" شود یا اینکه فقط به معدن اختصاص پیدا کند.

بحث معدن فقط رشته معدن نیست، بحث‌های زیست محیطی، اشتغال‌زایی و اقتصادی هم وجود دارند

اگر مدیرواقعا صنعتی و معدنی باشد، می‌تواند به حوزه‌های پایین دست خود یک نگاه داشته باشد. به نظر بنده در حوزه‌های پایین دست نیز باید آدم متخصص باشند، ما نمی‌توانیم در بحث استخراج آدم غیر معدنی را قرار دهیم. در مدیریت ایران یک اتفاق عجیب و غریبی که افتاده، دو دستگی در جناح بالا است که این موضوع باعث جابه‌جایی مدیران متاسفانه در رتبه‌های دوم وسوم مدیر می‌شود.

رحیمی: بنده ترجیح می دهم به بحث مدیریت از دو منظر نگاه کنم؛ یک سری مدیریت‌ها کلیدی و سری دیگر مدیریت‌های پیچیده و خاص هستند. مثلا مدیریت نظام سلامت و نظام آموزش کشور کلیدی هستند یعنی مدیران این بخش باید متخصص باشند، ولی بعضی از حوزه‌ها فراتر از این قضیه هستند ،یعنی علاوه بر اینکه نیاز است مدیران در این موضوعات تخصص داشته باشند، باید در زمینه‌های دیگر نیز اشراف داشته باشند. مثلا در بحث معدن فقط خود رشته معدن نیست، بلکه بحث‌های زیست محیطی، اشتغال‌زایی و اقتصادی هم وجود دارند که می طلبد ادبیات فکری افرادی که در این جایگاه قرار می‌گیرند، متفاوت باشد.

برچسب ها: #مواد معدنی #صنایع معدنی #وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست های کلی معدن حوزه معدن
ارسال نظر
آخرین اخبار