۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۵
تعداد بازدید: ۶۲۵۴۶۰
چالش‌های پرستاری از زبان معاون وزیر در گفتگو با خطوط:
عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: ان‌شاالله تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳ مجوز ۲۵ هزار استخدام جدید خواهیم داشت.
کد خبر: ۳۶۵۵۹

چالش‌های حوزه پرستاری/ عدم تناسب میان میزان دریافتی پرستاران و سختی شغل همچنان ادامه دارد

عدم تناسب میزان دریافتی پرستاران با سختی شغل همچنان ادامه دارد!

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت به مناسبت روز جهانی پرستاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط اظهار کرد: شغل پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور بر اساس قانون در کشور دسته‌بندی شده است و اساسا این شغل در دنیا به عنوان یکی از مشاغل بسیار سخت است. البته علت این موضوع هم شیفت‌های نامتعارف این حوز یعنی صبح، ظهر، عصر، شب و روزهای تعطیل و سایر روزهایی است که ممکن است خیلی از کارمندان در استراحت باشند ولی پرستاران ۲۴ ساعته مشغول به ارائه خدمت هستند.

بیشتر بخوانید: چالش‌ها و مشکلات ماماهای کشور/اینهمه دانشجو براساس چه نیازسنجی در دانشگاه‌های اقماری پذیرفته می‌شود؟

 کشور ما از کمبود پرستار به شدت رنج می‌برد، بار کاری همکاران ما بسیار بالاست بنابراین دچار عوارض شغلی ناشی از کار می‌شوند.

چالش‌های حوزه پرستاری

عبادی به چالش‌های حوزه پرستاری اشاره و مطرح کرد: تداوم خدمت به علت همجواری با درد و رنج مردم و ماهیت بیماری که مردم از آن رنج می‌کشند بر روی سلامت جسمانی و روانی همکاران ما موثر است. از سوی دیگر به علت کمبود شدید پرستار که در دنیا بالغ بر ۶ میلیون پرستار کمبود وجود دارد و کشور ما هم از این موضوع به شدت رنج می‌برد.

وی افزود: بار کاری همکاران ما بسیار بالاست. بنابراین دچار عوارض شغلی می‌شوند. فرسودگی شغلی، مشکلات جسمی و روانی و بالا بودن اختلالات روانشناسی و روانشناختی نسبت به دیگر افراد جامعه یکی از مشکلاتی است که پرستاران از آن رنج می‌برند. از طرفی در خصوص نظام پرداختی‌ها هم گروه پرستاری نسبت به برخی از گروهای حوزه‌های سلامت نظام دریافت مناسبی ندارند و علی رغم اینکه طی سه سال گذشته با اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری تا حدودی این وضعیت اصلاح شده اما همچنان عدم تناسب میزان دریافتی و سختی شغل ادامه دارد و این یکی از موضوعاتی است که باعث سختی کار بیشتر است.

بیشتر بخوانید: وضعیت مهاجرت و خودکشی‌های حوزه سلامت باید حل شود/چالش‌های پزشکان عمومی بسیار جدی است/راه برون رفت از چالش‌های حوزه سلامت؟

چالش‌های حوزه پرستاری/ عدم تناسب میان میزان دریافتی پرستاران و سختی شغل همچنان ادامه دارد

خبر خوش برای پرستاران

تا پایان شهریور ماه سال جاری مجوز ۲۵ هزار استخدام جدید را خواهیم داشت، به طور معمول بین ۴۵ تا ۴۸ درصد از مجموعه استخدام‌ها در هر دوره به گروه پرستاری اختصاص و امیدواریم استخدام جدید تا حدودی کمبود پرستاری را جبران کند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ مجوز ۲۵ هزار نفر استخدام برای همه گروه‌ها در وزارت بهداشت صادر شد که بالغ بر ۴۵ درصد این افراد را همکاران گروه پرستاری تشکیل می‌دهند. با رایزنی‌های که اواخر سال گذشته صورت گرفت، ان‌شاالله تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۳ مجوز ۲۵ هزار استخدام جدید خواهیم داشت، به طور معمول بین ۴۵ تا ۴۸ درصد از مجموعه استخدام‌ها در هر دوره به گروه پرستاری اختصاص پیدا خواهد کرد و امیدواریم استخدام جدید تا حدودی بتواند کمبود پرستاری را جبران کند. البته در خصوص جذب نیروی انسانی در شهرهای بزرگ به خصوص تهران مشکلاتی داریم، متاسفانه به علت بالا بودن هزینه‌های زندگی، داوطلب کمی برای استخدام رسمی در دانشگاه علوم پزشکی واقع در شهر تهران وجود دارد.

لایحه حمایت مادی و معنوی به کجا رسید؟

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران گفت: در خصوص لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران، جلسات فنی کارشناسی در وزارتخانه برگزار شد و نظرات برخی از گروه‌های صنفی را هم دریافت کردیم. الحمدلله این لایحه در حال نهایی شدن است. خوشبختانه تعامل نزدیکی هم با دستیار ویژه ریاست جمهور سرکار خانم دکتر پاد داریم و امیدوار هستیم طی هفته‌های آینده این لایحه از وزارتخانه به دولت برای بررسی ارسال شود.

عبادی در پایان ابراز امیدواری کرد با بهبود شرایط شغلی و روانی در محیط های شغلی با کمک سایر ارکان در وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی و با تصویب لایحه حمایت مادی و معنوی و قانون جامعه پرستاری که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده همچنین با پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری در منزل پرستاران بتوانند خدمات خود را به شکل کیفی‌تر به مردم عزیز ارائه کنند.

برچسب ها: عباس عبادی پرستاران روز پرستار استخدام پرستاران چالش‌های استخدام میزان دریافتی قانون تعرفه گذاری
ارسال نظر
آخرین اخبار