۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
تعداد بازدید: ۴۲۲۹۷۶
با وجود همه زیبائی‌های سنتی، خانوادگی و دورهم بودن؛
آخرین روز فصل پاییز بهانه‌ای است برای دور هم نشستن و جشن گرفتن که در هر خانواده و قومی از کشور پهناور ما با آداب و رسوم خودش برگزار می‌شود. اگر شما میزبان یا میهمان یک سفره یلدایی هستید به توصیه‌های زیر توجه کنید.
کد خبر: ۴۸۱۴

 

در شب یلدا مراقب حساسیت های غذایی تان باشید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط حساسیت غذائی یا فود اینتولرانس Food intolerance بیشترین، قدیمی‌ترین و مهمترین عامل اکثر مشکلات سلامتی به خصوص عوارض آلرژی و بیماری‌های مزمن در همه اعضا و سیستم‌های بدن میباشد.

از تب یونجه، آسم و پسوریازیس، میگرن، صرع و کولیت روده، ام اس -MS - و درد‌های شبه روماتیسمی و انواع اختلالات سلامتی عکس العملی، یا حمله‌ای، همه با مواد غذائی آلرژن قابل بروز بوده و تجربه شده هستند.

در کنار خبر بد، خوشبختی آن در شانس قابل کنترل و قابل جلوگیری کردن از انواع عوارض آن‌ها است، فقط اگر بتوان در یک جمله و به زبان ساده " اراده کنترل تغذیه داشت ".

شب یلدا با وجود همه زیبائی‌های سنتی، خانودگی و بهانه‌ای برای دورهم بودن و شبی برای فراموشی از مشکلات - االبته اگر امسال ویروس کرونا اجازه داد -، ولی متاسفانه یلدا میتواند اثرات جانبی خطرناکی هم داشته باشد.

سابقه عدم تحمل غذائی به ۲۴۰۰ سال پیش و به پند بقراط حکیم بر میگردد که گفت: بیمار میگرنی باید از پنیر بپرهیزد و دلیل آن هم تهیه آن به صورت سنتی از شیر نجوشیده بود، چرا که او پرهیز از ماست را نگفت، چون ملکول‌های پروتئین داخل شیر گاو در اثر حرارت و جوشیدن، خاصیت آلرژن خود را از دست میدهند، اما در پنیر ملکول‌های پروتئین دست نخوده میمانند، گرچه امروزه هیچ محصولی از لبنیات پاستوریزه با حرارت بالا جوشانده نمیشود.

این نمونه‌ای است از نقش مواد غذائی ناسازگار با بیولوژی - ژنتیکی بدن افراد، که عامل شاید و به جرات علت اکثر اختلالات سلامتی جسمی، روانی است و اهمیت آن در قابل کنترل بودن به دست خود انسان است، که در فرار از سایر استرس‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی، افراد چندان راه نجاتی ندارند.

در این راستا، گذشته از رازی و بوعلی سینا، و با تجربه فردی بیمارانی، که با اظهاراتی، چون: " فلان چیز به من نمیسازد " و چگونه با مصرف مواد غذایی حساسیت زا یا آلرژن، به صورت مکرر با انواع درد‌ها و بیماری‌های حاد و مزمن سر و کار دارند، همه گویای این واقعیت است؛ لذا اصطلاح پنیر نخور و یا خربزه و لرز همه بر همین اساس است و به این دو چیز محدود نمی‌گردد.

تران - جی- راندولف Theron Grant Randolph، یکی از پزشکان جامع نگری بود که تحقیقات و تجربیات کلینیکی زیادی با موفقیت در رابطه با تشخیص و درمان بیماری‌ها به دلیل عدم تحمل غذایی در دهه پنجاه در امریکا ارائه کرد، که باعث دشمن تراشی بین همکاران خود شد، ولی خوب از طرفی به دلیل موفقیت درمانی از راه کنترل و رژیم غذائی، بیماران در دراز مدت دعاگوی او شدند؛ لذا تمام این توضیحات برای این بود که تقاضا دارم شب قشنگ یلدای خود را با مصرف همه نوع، به خصوص مخلوط این مواد غدایی، چون، کالباس، سوسیس، غذا‌های دریائی، به خصوص میگو، پنیر و مواد سردی، چون خیار، هندوانه، خربزه، مرکبات، کاهو سالادی، سیر، آجیل - به خصوص بادام زمینی خطرناک و خامه در انواع شیرینی و با استفاده از پودر مخمر - yeast powder - کاکائو، و تنقلات صنعتی و دارچین همه تجربی آلرژن هستند و از همه بدتر با مصرف مخلوط همه این‌ها، دیر وقت شب، در یک جلسه مطمئن باشید با زمینه حساسیتی که ملت ما فراوان دارند، بهای سنگین را با عوارض عدیده، نپردازید، که دست خالی به منزل نخواهید رفت!


اهمیت این مسئله در شرائط فعلی، که خطر آلودگی به ویروس کرونا به مراتب شدیدتر شده و همانطور که در مقاله " کرونا، اچ آی وی HIV - جدید " اشاره شد، یکی از مهمترین دلایل و تفاوت افراد در ابتلا به کرونا بیماری‌های پیش زمینه‌ای یا وجود استرس‌های متنوع در افراد است.

خلاصه اینکه بار و استرس تغذیه‌ای یا وجود همین آلرژی میتواند نقش مهمی در آمادگی ابتلا به کرونا داشته، که خوشبختانه قابل کنترل میباشد؛ لذا حداقل تقاضا این است، که در کنار سایر عوامل بهداشتی، حفاظتی، به خصوص در این شرایط پاندمی و غیر قابل کنترل، لطفآ از مصرف هم زمان همه این مواد غذائی باهم، دیر دقت و در یک شب کمی دوری کنید./سلامت نیوز.

 

برچسب ها: حساسیت غذایی
ارسال نظر
آخرین اخبار