۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
تعداد بازدید: ۳۷۷۰۴۴
کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: ریزش چند میلیون تومانی قیمت برخی محصولات در بازار خودرو در برابر افزایش چند ده میلیونی‌ها بسیار ناچیز است. انحصار دولت در صنعت و بازار خودرو مانع اصلی بهبود وضعیت بازار خودرو است.
کد خبر: ۹۰۵۸
نویسنده : مریم بهنام راد

بازار خودرو

روند کاهش قیمت برخی از محصولات در بازار خودرو همچنان ادامه دارد. اما به اعتقاد فعالان این بازار هنوز از موضوع ثبات قیمت و آرامش در این بازار فاصله وجود دارد.

امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: انحصاری بودن این صنعت سال هاست به بخش تولید خودرو و بازار محصولات آن آسیب رسانده است.
وی ادامه داد: بار‌ها برای واگذاری صنعت خودرو سازی کشور حرف‌ها و وعده‌هایی از سوی دولتمردان اعلام شده، اما در نهایت می‌بینید که این بخش همچنان زیر سیطره دولت اداره می‌شود و هیچ قدنی در بهبهود شرایط آن برداشته نشده است.
امینی گفت: دولت‌ها به خیال خود با بازار گردانی این صنعت به شکل‌های مختلف می‌توانند دید مردم به وضعیت تولید بی کیفیت، گرانی و گاهاً کمبود خودرو در بازار را تغییر دهند، اما این شرایط دیگر برای مردم قابل تکرار نیست و نخواهد بود.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ اگر قرار باشد دولت در کنار تولید بی کیفیت خودرو با قرعه کشی و پیش فروش و سایر سیاست‌های شکست خودرو، هیچ حمایتی از تولید و مصرف کننده نداشته باشد وضعیت صنعت خودرو بی درنگ به سمت نابودی خواهد رفت.
امینی با اشاره به اُفت کیفیت و تولید خودرو گفت: امروز مردم ناچار شده اند همین محصولاتی که نه کیفیت داره و نه ارزش سرمایه گذاری را خریداری کنند، اما به طور یقین ادامه این وضعیت خیلی طولانی نخواهد بود.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ریزش چند میلیون تومانی قیمت برخی محصولات در بازار در برابر افزایش چند ده میلیونی بسیار جای انتقاد دارد. هرچند این ریزش قیمت هم به دلیل عدم توانایی خرید مردم است و گرنه دولت هیچ تدبیری برای بازشگت آرامش به بازار خودرو نداشته است.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: موضوع کیفیت خودرو‌های ساخت داخل و حتی قیمت نهایی آن تنها به یک مجموعه مرتبط نمی‌شود، چراکه حفظ و توسعه کیفیت و همینطور قیمت نهایی محصول نیاز به یک فرآیند اجرایی دارد.
وی تصریح داشت: از تأمین مواد اولیه جهت ساخت قطعات مورد نیاز تا تأمین نقدینگی خودرو سازان برای کار نهایی مستلزم پروسه‌ای است که تعیین کننده قیمت نهایی یک محصول تولیدی است. اما نکته جالب این است که گویا دولت‌ها هیچ یک از این مسیر را مورد توجه قرار نمی‌دهند و تنها بدنبال کسب درآمد‌های خود از بازار خودرو می‌باشند.
کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: همانطور که اشاره شد انحصار طلبی دولت در صنعت و بازار خودرو وضعیت این تولیدات را به مرز بحران کشانده است.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد بااین سیاست تنها نقدینگی رااز دست مردم خارج کنند باید فاتحه صنعت خودرو سازی کشور را خواند.

برچسب ها: بازار خودرو ساماندهی بازار خودرو
ارسال نظر
آخرین اخبار