۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
تعداد بازدید: ۴۴۳۰۱
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است؛ تحریم‌ها عامل انباشت خودرو‌های ناقص در پارکینگ هاست. اما پس از رسیدن قطعه و مواد اولیه تولید وارداتی به دست خودرو سازان، رانتی‌های بازار از شرایط ورود خودرو‌های تکمیلی به بازار استفاده کرده و تنش قیمت را به وجود می‌آوردند.
کد خبر: ۱۰۴۰۴
نویسنده : مریم بهنام راد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، تصاویری از یک پارکینگ خصوصی توسط شهروندان منتشر شده که مدعی شده طی سه روز، دو نفر حدود یک هزار دستگاه خودرو مربوط به شرکت خودروسازی سایپا را در غرب تهران دپو کرده است جنجالی چند باره را در خصوص وضعیت صنعت خودروسازی کشور برپا کرده است.

در این روز‌های پایانی سال، قیمت‌ها در بازار خودرو در حال جهش است. موضوع نمایش دپوی خودرو‌های ناقص در پارکینگ تا چه حدی می‌تواند وضعیت بازار خودرو را دچار تنش کند؟!

در همین رابطه امیر حسن کاکائی کارشناس خودرو درگفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: خودرو سازان تولید خودرو را علی رغم واردات قطعات انجام می‌دهند و وابستگی خودروسازی کشور به واردات مواد اولیه بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: حالا در ورودی همین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز نوسان وجود دارد. موضوعی که بیشترین آسیب را به خودرو سازی کشور وارد کرده است.

کاکایی گفت: نوسان ناشی از تحریم ها، واردات قطعه و مواد اولیه تولید خودرو به کشور باعث رسوب خودرو‌های ناقص در پارکینگ‌ها شده است.

وی تصریح داشت: حالا پس از یک دوره همین قطعات و مواد اولیه تولید به دروازه کشور می‌رسد و در اسرع وقت به خودروسازان تحویل داده می‌شود. در این زمان کمبود قطعه خودرو‌های ناقص پارکینگ مانده به سرعت تأمین می‌شود.

این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه تولید اصلی ادامه دارد، اما پارگینک‌ها به طور مرتب در حال پُر شدند هستند؛ گفت: پس از تأمین و نصب قطعه‌های مورد نیاز بر روی خودرو‌های ناقص؛ این خودرو‌ها وارد بازار می‌شود. چراکه تعجیل خودرو سازان برای تحویل خودرو‌های تولیدی به بازار بیشتر است.

کاکایی ادامه داد: اگر قرار باشد خودرو ساز بیش از زمان مقرر خودرو‌ها را در پارکینگ نگه دارد می‌بایست جریمه و سایر هزینه‌های جانبی جهت نگه داری خودرو را پرداخت کند. از این رو دپوی حتی خودرو‌های ناقص در بازار نیز برای خودرو ساز مرقون به صرفه نیست.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: بازار با تولید نوسانی درگیر است. بازی نگه داشتن خودرو‌ها در پارکینگ خودرو سازان ارادی نیست؛ بلکه به دلیل شرایط پیچیده اتفاق می‌افتد. در طی این سه – چهار سال گذشته هیچ گاه پارکینگ خودرو سازان خالی نبوده است و همواره ۱۰۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌ها بوده است. خودرو سازان کشور در برابر تحریم تولید را متوقف نکرد و تولید ادامه داشته است.

وی گفت: تحریم، کرونا و سیاست‌های داخلی سه ضلع مخرب صنعت خودرو سازی است که متأسفانه تا کنون این سه مورد برای صنعت خودرو سازی کشور مخرب بوده است.

کاکایی گفت: با قیمت گذاری و دستورات متناقض بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو سازی خسارت وارد شده است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: البته این وضعیت برای عده‌ای رانت داشته و دارد و از این جریان استفاده‌های مالی زیادی برده اند. ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در جریان خرید خودرو با اعمال محدودیت‌ها در تولید خودرو به جیب رانت خواران و سوء استفاده کنندگان از جریان سازی‌ها در صنعت و بازار خودرو رفته است.

سرنوشت بازار در پسا برجام

کاکایی در پاسخ به این سوال که آینده بازار خودرو پس از احیای برجام به چه سمتی خواهد رفت؛ گفت: قیمت خودرو در پسا مذاکرات وین حداقل ۳۰ درصد کاهش را تجربه خواهند کرد و علت این کاهش حبابی بودن قیمت این خودرو‌ها است. چراکه موضوع دلار، ممنوعیت واردات خودرو باعث کمبود این خودرو‌ها در بازار ایران و حباب قیمتی آن‌ها شده است.


این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اگر برجام اجرا نشود سرنوشت بازار خودرو به شرایط سخت‌تر وارد خواهد شد.

اگر وین درست نشود بازار سرمایه سقوط جدی خواهد داشت و تمام نقدینگی‌ها به سمت بازار مسکن و خودرو می‌رود و همین موضوع وضعیت قیمت‌ها در بازار را دچار تنش جدید خواهد کرد.

وی گفت: گرانی خودرو با توجه به ادامه تحریم‌ها قطعی است و همین موضوع وضعیت بازار را بر هم خواهد زد. اما اگر نتیجه مذاکرات وین مثبت باشد علاوه براینکه صنعت خودرو سازی در راستای افزایش تولیدات با کیفیت و ارزان‌تر از قیمت‌های فعلی با توجه به تسهیل در واردات قطعه و مواد اولیه تغییر جهت خواهد داد و ارزانی خودرو در پیش خواهد بود.

برچسب ها: بازار خودرو ساماندهی بازار خودرو
ارسال نظر
آخرین اخبار