۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
تعداد بازدید: ۱۸۲۵۰۰
یک کارشناس صنعت خودرو می گوید: کاهش تقاضا نتوانست گرانی خودرو را مهار کند. اسفند امسال با نوسان قیمت به همراه رکود عجیب معاملاتی در بازار خودرو به نیمه رسید. این وضعیت بازار شکننده و غیر قابل پیش بینی را برای سال آینده ترسیم می کند.
کد خبر: ۱۰۵۶۹
نویسنده : مریم بهنام راد

بازار خودرو

هر چند قیمت خودرو در آخرین روز‌های سال با ثبات نسبی همراه شده، اما رکود بازار نشان از تردید خریداران اصلی برای حضور در معاملات را دارد.

در همین رابطه سید محمد حسینی کارشناس و فعال بازار خودرو در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط، می‌گوید: بازار خودرو از نیمه دوم سال با رکود عجیبی در معاملات روبرو شد. این در حالی است که به معمای پیچیده برخی موارد بودجه ۱۴۰۱ و سرنوشت برجام موضوع تأثیر گذاری جنگ میان روسیه و اوکراین بر بازار‌های مالی جهان از جمله ایران افزوده شده است.

حسینی گفت: این سه دلیل، رکود در بازار را حداقل تا پایان اسفند ماه تضمین کرده اند. چراکه خریداران اصلی و حتی سرمایه گذاران در بازار خودرو در انتظار سرنوشت اقتصاد کشور هستند.

وی تأکید داشت: در طی ماه گذشته حداقل مشتری واقعی بدنبال خرید خودرو‌های مدل ۹۰ تا ۹۹ در بازار بود، اما در اسفند ماه علی رغم سال‌های گذشته (بعد از پرداختی عیدی و حقوق به کارمندان) هیچ خریداری برای هیچ مدل از خودرو‌های داخلی وجود نداشت.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: از سوی دیگر بازار معاملات خودرو‌های وارداتی نیز به دلیل بلاتکلیفی در اجرا و یا تغییر مصوبه ممنوعیت واردات خودرو همچنان سرگردان مانده اند.

به گفته حسینی؛ نا گفته نماند به دلیل رشد عجیب قیمت‌ها بازار خودرو از سکه افتاده است. چراکه مردم در مرحله نخست با درآمد‌های خود قصد تأمین نیاز‌های اصلی خانواده را دارند. هرچند خودرو نیز در رسته حقوق شهروندی یکی از وسایل الزامی خانوار‌ها محسوب می‌شود، اما در کشور ما به دلیل رکود و بحران اقتصاد این موضوع به سمت یخ زدن در حرکت است.

وی تصریح داشت: تا پایان سال هیچ امیدی به تحرک در بازار خودرو و کاهش قیت‌ها نیست.

حسینی در پاسخ به این سوال که چرا همزمان با رکود معاملات و کاهش تقاضای خرید، قیمت خودرو در حال رشد است، گفت: تورم انتظاری در این بازار مانند سایر بازار‌ها در حال افزایش است. تا جایی که مردم برای حفظ سرمایه خود بدنبال بازاری جهت افزایش ثروت خود هستند و از هر گونه ریسک مالی پرهیز می‌کنند.

این فعال بازار خودرو تأکید داشت: نمی‌توان برای سال آینده با توجه به نوسانات سیاسی و تأثیر گذار بر اقتصاد پیش بینی دقیقی داشت. اقتصاد کشور متأثر از سیاست‌های خارجی است و از سوی دیگر چند سلیقه‌ای در بین مسئولین و دولتمردان نیز موردی است که به راحتی نمی‌گذارد حتی برای کی هفته آینده برنامه ریزی شود. از این رو باید منتظر بود که آقایان مسئول پس ازگذشت ۸ ماه از عمر دولت و تغییرات در افراد بدنه دولت می‌توانند برای بازار‌های کشور از جمله خودرو یک سیاست واحد تبیین و دستور اجرای دقیق آن را صادر کنند؟

حسینی گفت: هر چند تغییر در صاحبان صندلی‌های پست منصب دولتی طی سال‌های گذشته هم هیچ تأثیری در صنعت و بازار خودرو نداشت. شاید بار‌ها از ایجاد هرج و مرج تا رانت و اختلاس به برخی مدیران خودرویی منتصب شده بود، اما پس از هیاهو درتغییر آن‌ها باز هم سکوت صنعت خودرو در گرانی ادامه داشت.

به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو؛ این موضوعات درمان افزایش بی دلیل و غیر منطقی قیمت خودرو نیست. علاج این پدیده تغییر اساسی در زیر ساخت صنعت خوردوست. بحثی که دولت‌ها نیز در ظاهر به آن اعتقاد دارند، اما منتفع شدن از درآمد، مانع اصلاح سیاست‌های بیراهه در این صنعت می‌شود.

گرانی خودرو

از قیمت خودرو‌ها در بازار چه خبر؟

از سوی دیگر نوسان قیمت بازار به سایت‌های تبلیغی و قیمت گذار خودرو نیز اثر گذاشته است. قیمت خودرو صفر داخلی در روز ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ با توجه به آمار‌ها و قیمت روزانه برخی از این سایت‌ها با تغیراتی همراه است.

خودروی پراید ۱۱۱ به نرخ ۱۸۵ میلیون تومان رسید. پراید ۱۳۱ نیز به نرخ ۱۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. خودروی دنا پلاس اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ در قیمت ۴۸۵ میلیون تومان در بازار خودروی کشور موجود است. دنا معمولی به ۳۶۹ میلیون تومان رسید. نرخ خودرو تیبا هاچ بک پلاس به نرخ ۲۱۰ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۶ تیپ دو به قیمت ۲۶۵ میلیون رسید. پژو ۲۰۶ تیپ پنج به قیمت ۳۲۲ میلیون تومان رسید. خودرو پژو پارس اتوماتیک به ۴۳۵ میلیون تومان رسید.

برچسب ها: ساماندهی بازار خودرو بازار خودرو گرانی
ارسال نظر
آخرین اخبار