به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بررسی قیمتها در بازار خودرو حاکی از آن است که محصولات خودرویی ایران خودرو و سایپا در بازار به بالاترین حد قیمت طی هفته جاری رسیده است.
در حالی که نوسانات قیمتی در بازار خودرو در ۲۴ ساعت گذشته به حداقل رسیده است، اما قیمت خودروهای پُر تقاضا مانند پژو و پراید کماکان در حال نوسان است به عنوان مثال پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۸ از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در روز گذشته امروز به یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز در این مدت ۲۰ میلیون تومان ارزان شده است و این خودرو در حال حاضر یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
سید محمد حسینی کارشناس و فعال بازار خودرو در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: افزایش قیمت خودرو آن هم خودروهای پُر تقاضا در بازاری که رکود معاملات برآن حاکم است هیچ توجیه اقتصادی ندارد.
به گفته حسینی؛ بازار خودرو هیچ نظارتی بر بازار خودرو وجود ندارد. البته هیچ گاه با قیمت گذاری دستوری و تعیین نرخ خودرو از سوی دولت موافق نبوده و نیستم، اما باشرایطی که برای بازار خودرو فراهم کرده اند قطعاً نظارت و کنترل آن اجتناب ناپذیر است.
این فعال بازار خودرو تأکید داشت: بازار به خودی خود نمیتواند به این روش قیمتها را تغییر دهد. بارها از سوی کارشناسان و صاحبنظران بر حضور افرادی از بدنه دولتها در بازار جهت تنش قیمت تأکید شده است.
وی گفت: دلالی و واسطه گری میتواند تأثیر زیادی بر ایجاد بحران قیمت و تقاضای خودرو داشته باشد، اما باید در نظر داشت که این دلالان بدون پشتوانه توان اجرای چنین سناریویی را ندارند.
حسینی تصریح داشت: سیستم پنهان اداره بازار خودرو، اما و اگرهایی را دارد که با توجه به روند افزایش قیمتها بدون هیچ دلیل و همچنین عدم شکست رکود در بازار خودرو، تردیدها جهت بازارگردانی دولت در گرانی خودرو را تأیید میکند.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: هر روز نقش خودرو سازان در گرانی خودرو بیشتر میشود. متأسفانه هنوز دولتی بودن و یا خصوصی بودن خودرو سازی کشور در ابهام است.
به اعتقاد این فعال بازار خودرو؛ طی این سالها به ویژه در یک سال اخیر، نقش دولت در صنعت خودرو مصائب زیادی را به بازار، مصرف کننده و از همه مهتر صنعت خودرو وارد کرده است.
حسینی ادامه داد: امروز بازی گرانی قیمت خودرو با بهانههای مختلف به دست عدهای به غیر از دلالان افتاده که درمدت زمان کوتاه بدنبال سود زیادهستند، اما این سود هیچ گاه در مسیر توسعه صنعت خودرو کشور قرار نگرفته است.
خودرو | قیمت یکشنبه | قیمت امروز |
وانت آریسان | 206 میلیون تومان | 206 میلیون تومان |
سمند LX | 269 میلیون تومان | 270 میلیون تومان |
سمند EF7 | 264 میلیون تومان | 264 میلیون تومان |
سمند EF7 دوگانهسوز | 343 میلیون تومان | 341 میلیون تومان |
سمند سورن ELX | 275 میلیون تومان | 275 میلیون تومان |
دنا تیپ یک | 368 میلیون تومان | 371 میلیون تومان |
دنا پلاس دندهای توربو | 482 میلیون تومان | 480 میلیون تومان |
دناپلاس توربو اتوماتیک | 502 میلیون تومان | 502 میلیون تومان |
پژو 405 | 275 میلیون تومان | 275 میلیون تومان |
پژو پارس | 279 میلیون تومان | 281 میلیون تومان |
پژو پارس اتوماتیک | 400 میلیون تومان | 400 میلیون تومان |
پژو 207 دندهای | 361 میلیون تومان | 362 میلیون تومان |
پژو 207 اتوماتیک | 552 میلیون تومان | 551 میلیون تومان |
رانا LX | 249 میلیون تومان | 249 میلیون تومان |
رانا پلاس | 272 میلیون تومان | 272 میلیون تومان |
تارا دندهای | 407 میلیون تومان | 407 میلیون تومان |
پژو 206 تیپ 2 | 268 میلیون تومان | 270 میلیون تومان |
پژو 206 تیپ 5 | 323 میلیون تومان | 323 میلیون تومان |
پژو 206 صندوقدار | 319 میلیون تومان | 319 میلیون تومان |
تندر 90 | 440 میلیون تومان | 445 میلیون تومان |
پژو 2008 | یک میلیارد و 140 میلیون تومان | یک میلیارد و 140 میلیون تومان |
هایما S5 | 810 میلیون تومان | 800 میلیون تومان |
هایما S7 | 835 میلیون تومان | 835 میلیون تومان |
سوزوکی گرندویتارا اتوماتیک | یک میلیارد و 410 میلیون تومان | یک میلیارد و 400 میلیون تومان |
پژو 508 | یک میلیارد و 560 میلیون تومان | یک میلیارد و 550 میلیون تومان |
خودرو | قیمت یکشنبه | قیمت امروز |
پراید 111 | 189 میلیون تومان | 190 میلیون تومان |
پراید 131 | 173 میلیون تومان | 174 میلیون تومان |
پراید 132 | 161 میلیون تومان | 162 میلیون تومان |
پراید 151 | 167 میلیون تومان | 167 میلیون تومان |
پراید 151 پلاس | 181 میلیون تومان | 181 میلیون تومان |
تیبا | 180 میلیون تومان | 181 میلیون تومان |
تیبا 2 | 187 میلیون تومان | 187 میلیون تومان |
تیبا 2 پلاس | 204 میلیون تومان | 203 میلیون تومان |
ساینا | 195 میلیون تومان | 196 میلیون تومان |
ساینا S | 218 میلیون تومان | 216 میلیون تومان |
کوئیک دندهای | 196 میلیون تومان | 196 میلیون تومان |
کوئیک اتوماتیک پلاس | 283 میلیون تومان | 283 میلیون تومان |
سیتروئن C3 | یک میلیارد و 45 میلیون تومان | یک میلیارد و 60 میلیون تومان |
چانگان CS35 | 620 میلیون تومان | 625 میلیون تومان |
وانت زامیاد | 276 میلیون تومان | 278 میلیون تومان |
کیا سراتو 2000 مونتاژی | یک میلیارد و 30 میلیون تومان | یک میلیارد و 35 میلیون تومان |
آریو | 440 میلیون تومان | 445 میلیون تومان |
شاهین | 345 میلیون تومان | 345 میلیون تومان |