۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
تعداد بازدید: ۲۴۶۸۱۲
کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: افزایش تولید، کاهش هزینه تولید، کوتاه شدن دست دلالان و درنهایت تثبیت نرخ ارز بدنبال اجرای برجام، قیمت خودرو در بازار را به ثبات می‌رساند.
کد خبر: ۱۲۱۹۹
نویسنده : مریم بهنام راد

بازار خودرو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱ در پی نوسانات شدید قیمتی سال ۱۴۰۰ با افزایش همراه بوده است. این درحالی است که پس از تعطیلات نوروزی قیمت خودرو‌های سال ۱۴۰۱ افزایش بیشتری داشته است.

پس ازگرانی کالا‌های اساسی و مواد غذایی، قیمت خودرو یکی از دغدغه‌های متقاضیان اصلی این محصول تبدیل شده است. بسیاری از کارشناسان و فعالان این عرصه کمبود عرضه خودرو را عامل اصلی تشدید افزایش قیمت در سال جاری می‌دانند.

اُفت کیفیت و افزایش قیمت دو وعده دولت برای رسیدن به ثبات نسبی بود که علی رغم عدم تحقق آن در بازار به معضل بزرگی تبدیل شده است. فعالان این بازاریکی از دلایل متعدد گرانی محصولات را کاهش عرضه خودرو از سوی خودروسازان به بازار می‌دانند.

به گفته آنان نوسانات ارزی و مباحث مطرح شده و پُر ابهام ممنوعیت واردات خودرو وضعیت افزایش قیمت خودرو در روز‌های اخیر را تشدید کرده است.

دلایل گرانی خودرو چیست؟

امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط به تشریح دلایل گرانی خودرو پرداخت.

وی ادامه داد: خودرو در همه جای دنیا یک کالای مصرفی است، اما متأسفانه با توجه به وضعیت تولید و عرضه این محصولات و مبادلات آن در ایران، دلالان و رانتی‌ها از این فرصت استفاده کرده و خودرو را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرده اند.

به گفته امینی؛ در کنار کاهش تولید و عرضه قطره چکانی محصولات تولیدی به بازار، فرصت رانت برای عده‌ای سودجوفراهم شده و دولت هم در برابر آن‌ها سکوت کرده و سیاست‌های اشتباه مانع از رانت در صنعت و بازار ضعیف خودرو شده است.

کارشناس صنعت خودروبه عامل دیگر گرانی خودرو اشاره کرد وگفت: تغییرات نرخ ارز بر قیمت نهایی محصولات تولیدی خودرو تأثیر گذار است. هر تغییری در نرخ ارز بازار خودرو را تحت تأثیر خود قرار داده است.

به گفته استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی؛ نوسانات نرخ ارز بهانه‌ای برای برهم زدن ثبات در بازار خودرو شده و این جریان بازار را به سمت دلالی و سودجویی هدایت کرده و خریداران اصلی را از بهره مندی ازخرید خودرو محروم کرده است.

امینی بی ثباتی در تولید، قیمت و عرضه را ناشی از سیاست‌های اشتباه در مدیریت صنعت خودرو می‌داند و هزینه پرداخت آن را از جیب مردم.

این کارشناس صنعت خودروبا تأکید بر اینکه نرخ تورم عامل دیگری بر گرانی خودرو می‌باشد، گفت: همانطور که اشاره شد افزایش قیمت خودرو به عوامل زیادی بستگی دارد. این گرانی می‌تواند متأثر از مشکلات اقتصاد کلان کشورباشد و تا زمانی که نرخ تورم به ثبات نرسد و از رشد آن جلوگیری نشود، سایر محصولات از جمله قیمت خودرو به ویژه خودرو‌های تولید داخل روند افزایشی خواهند داشت.

واردات خودرو برای بازگشت ثبات به بازارنتیجه‌ای ندارد

امینی در پاسخ به این سوال که واردات خودرو چقدر در تعیین قیمت خودرو‌های داخلی اثر گذار می‌باشد گفت: خودرو‌های وارداتی تنها به دهک‌های بالای جامعه اختصاص دارد. این افراد کمتر از خودرو‌های داخلی استفاده می‌کنند از این رو واردات خودرو تنها برای جبران کسری ارزی دولت مناسب می‌باشد و گرنه هیچ تغییری در بازار پُر هیاهو و گران خودرو نخواهد داشت.

به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو؛ امروز دولت بدنبال راه‌هایی جهت جبران کسری بودجه خود است. واردات خودرو علی رغم ایجاد شکاف بیشتر طبقاتی در جامعه می‌تواند تا حدی وضعیت ارز مورد نیاز کشور را پوشش بدهد.

وی تصریح داشت:، اما خود دولت هم می‌داند با آزاد سازی واردات خودرونه بازار خودرو به ثبات می‌رسد و نه کسری‌های ارزی دولت می‌تواند جبران شود. این از همان دسته سیاست‌های اشتباهی است که برای پوشاندن بخش کوچکی از نیاز‌های دولت، بخش‌های بزرگ تری آسیب می‌بیند.

از قیمت‌های جدید خودرو چه خبر؟

خودرو

قیمت برخی از خودروها، امروز در بازار آزاد نسبت به آخرین معاملات دیروز با افزایش همراه است.

نام خودرو  قیمت 
سمند LX (ساده) 264.000.000
سمند LX (ساده) 1401 273.000.000
پژو 405 GLX  270.000.000
پژو 405 SLX  302.000.000
پژو پارس (ساده) 1400 275.000.000
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) 1400 275.000.000
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) 1401 285.000.000
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (ساده) 328.000.000
پژو ۲۰۶ صندوقدار (v8(1400 337.000.000
پژو ۲۰۷ اتوماتیک (1400) 530.000.000
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) 1400 355.000.000
 تندر90 E2 440.000.000
رنو تندر پلاس اتوماتیک 570.000.000
رانا پلاس (1400) 270.000.000
دنا معمولی (رینگ فولادی) 1400  360.000.000
دنا معمولی 1401  372.000.000
دنا پلاس دنده‌ای توربو 1400 460.000.000
هایما s7 توربو  820.000.000
سایپا ۱۱۱ 191.000.000
سایپا ۱۳۱ 174.000.000
ساینا 1400 192.000.000
تیبا (رینگ فولادی) 1400 178.000.000
تیبا ۲ (رینگ فولادی) 1400 183.000.000
کوییک دنده ای 1400 192.000.000
کوییک دنده ای 1401 225.000.000
کیا سراتو ۲۰۰۰ (آپشنال)   1.020.000.000
ام وی ام 315 هاچ بک  455.000.0000
ام وی ام X22، دنده ای اسپرت اکسلنت (1400)
465.000.000

 

برچسب ها: بازار خودرو ساماندهی بازار خودرو گرانی
ارسال نظر
آخرین اخبار