به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ادامه بی برنامگی در تنظیم بازار خودرو در سال جاری وضعیت افزایش قیمت نهایی محصولات را کلید زد تا جایی که در همین ابتدای سال جهش قیمت خودروهای ۱۴۰۱ بدون هیچ توجیهی، بازار محصولات تولید داخلی را ملتهب کرده است.
کارشناسان، وضعیت بازارخودرو در سال ۱۴۰۱ را با توجه به عملکرد ضعیف خودرو سازان، بحرانیتر از سال قبل پیش بینی کرده اند.
گرانی و کاهش عرضه خودرو به بازار مهمترین عامل ایجاد تنش در بازار کم محصول داخلی است.
در همین ابتدای سال جدید با بررسی قیمت خودرو در بازار آزاد نشان داده میشود خودروهای مدل ۱۴۰۱ بین ۵ تا ۲۵ میلیون میلیون تومان گرانتر از مدلهای ۱۴۰۰ قیمت گذاری شده و این تازه ابتدای بازی دلالان در فضای پُر ملتهب خودروسازان کشور است!
در همین رابطه سید محمد حسینی فعال و کارشناس بازار خودرو درگفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: همواره قیمت خودروهای سال جدیدتر متفاوت با سالهای قبل بوده و نرخ نهایی محصولات جدید گرانی حدود ۵ درصدی را تجربه میکردند، اما امسال قیمت نهایی خودروهای ۱۴۰۱ بدون هیچ پایه منطقی با افزایش بیش از ۱۰ درصدی شوک جدیدی به بازار خودرو وارد کرد.
به گفته این فعال بازار خودرو؛ بلاتکلیفی مردم از یک سو و ترس از گرانی ارز باعث هرج و مرج قیمتی در بازار شده است.
حسینی ادامه داد: هرچند بیشتر مسئولین و متولیان بر بی اثری عدم اجرای برجام و حذف ارز ۴۲۰۰ بر قیمت کالاها و محصولات تأکید دارند، اما با ایجاد جو روانی افزایش تورم در سال جاری، بساط سوء استفاده از گرانی را برای یک عده فراهم کرده است.
حسینی میگوید: تنظیم بازار خودرو نیاز به عرضه مستمر و بی وقفه خودرو آن هم با قیمتهای مصوب و بدون تغییر دارد. تا زمانی که دولت خود اقدام به اجرای یک تصمیم درست نداشته باشد وضعیت قیمتها در بازار با نظر عدهای خاص تعیین میشود.
به اعتقاد این فعال بازار خودرو؛ دولت مدعی بود برای تنظیم قیمتها در بازار خودرو برنامه کوتاه و بلند مدت دارد. امروز بی برنامگی دولت ضربه نهایی را به مصرف کننده میزند ومعاملات خودرویی را به رکود برده و تنها دلالان در این فضا سودجویی تکرار نشدنی را تجربه کرده اند.
حسینی در پاسخ به این سوال که واردات خودرو میتواند ثبات قیمت در بازار را تضمین کند، گفت:خودروهای وارداتی مشتری خاص خود را دارد. حتی امروز که صحبت از جهش قیمت تولیدات داخلی میباشد، خریداران آن مشخص است.
وی تصریح داشت: سود رسانی آزاد سازی واردات خودرو تنها برای جبران کسریهای دولت است و هیچ نفعی به خریدار واقعی و نیازمند خودرو نیست. همه مردم توان خرید خودروهای وارداتی را ندارند.
این فعال بازار خودرو ادامه داد: تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل متقاضیان خودرو در کشور توان خرید خودروهای گران و خارجی را دارند. بیش از ۸۰ درصد مردم بدنبال خرید خودروهای داخلی و مونتاژی هستند.
حسینی با تأکید بر اینکه نگاه دولت به صنعت و بازار خودرو کسب درآمد بیشتراست، گفت: با چنین رویکرد و اعمال سیاستهای گرانی پیش بینی میشود خریداران واقعی از خرید خودرو در سال ۱۴۰۱ جا بمانند و همین وقفه در چرخه معاملات نه تنها باعث کاهش قیمت نخواهد شد بلکه تمام سیستم نظام تولید تا عرضه را بدست دلالان سپرده و باید فاتحه بازار این محصولات را خواند.
دولت نظاره گر خوبی برای افزایش قیمت خودرو است!/بازار گران خودرو به نفع کیست؟
گرانی برخی محصولات داخلی آن هم تنها در هفته اول سال جاری نشان از چیست؟ چرا دولت در این فضا تنها نظاره گر است؟ برداشت سود افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی خودرو از جیب مردم به نفع چه کسانی است؟ پاسخ این سوالها تنها در بازارداده میشود!
به عنوان مثال بررسی قیمتها در بازار خودرو حاکی از آن است که پژو پارس ساده مدل ۱۴۰۱ حدود به ۱۴ میلیون تومان گرانتر از مدل ۱۴۰۰ آن به فروش میرسد و پژو پارس TU ۵ مدل ۱۴۰۱ نیز ۱۹ میلیون تومان گرانتر از مدل ۱۴۰۰ آن قیمت خورده است.
کوییک دندهای نیز حدود ۷ میلیون تومان گرانتر از مدل ۱۴۰۰ در بازار قیمت گذاری شده است.
قیمت روز برخی خودروها
برخی خودروهای سایپا تغییراتی به شرح زیر را داشته است: در مهمترین معاملات سایپا قیمت پراید 111 SE (سفید) برابر 188 میلیون تومان و تیبا SX مدل 1400 صندوق دار 179 میلیون تومان خرید و فروش شد . ساینا EX مدل 1400 فول 192 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد و آریو 1600 اتوماتیک (مدل 1398) با قیمت 430 میلیون تومان معامله شد.
قیمت خودروهای سایپا |
||
خودرو |
قیمت نمایندگی (تومان) |
قیمت بازار (تومان) |
پراید 111 | 0 | 187,000,000 |
پراید 131 | 0 | 170,000,000 |
پراید 132 | 0 | 163,000,000 |
پراید 151 | 149,698,000 | 159,000,000 |
تیبا | 119,153,000 | 177,000,000 |
تیبا 2 | 126,164,000 | 184,000,000 |
تیبا 2 پلاس | 0 | 204,000,000 |
ساینا دنده ای EX | 123,932,000 | 192,000,000 |
کوییک دنده ای | 167,288,000 | 192,000,000 |
کوییک دنده ای R | 177,234,000 | 198,000,000 |
وانت زامیاد | 257,688,000 | 275,000,000 |
وانت زامیاد گازسوز | 283,926,000 | 305,000,000 |
وانت زامیاد دیزل | 0 | 410,000,000 |
آریو | 0 | 455,000,000 |
چانگان CS35 | 0 | 615,000,000 |
کیا سراتو 2000 | 0 | 1,010,000,000 |
سیتروئن C3 | 0 | 1,020,000,000 |
سایپا 151 پلاس | 175,610,000 | 177,000,000 |
تیبا صندوق دار دوگانه سوز sx | 0 | 0 |
تیبا صندوق دار پلاس | 0 | 181,000,000 |
ساینا پلاس دنده ای | 0 | 218,000,000 |
ساینا s دنده ای | 169,044,000 | 198,000,000 |
کوییک اتوماتیک پلاس | 277,086,000 | 281,000,000 |
شاهین G | 343,793,000 | 340,000,000 |
وانت پادرا پلاس | 299,853,000 | 311,000,000 |
کوییک دنده ای S | 183,876,000 | 205,000,000 |
قیمت محصولات ایران خودرو در بازار تغییراتی به شرح زیر داشته است: در مهمترین معاملات خودرو های ایران خودرو پژو پارس مدل 1400 از قیمت 279 تا 440 میلیون تومان خرید و فروش شد، سمند EF7 مدل 1400 معادل 283 میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین پژو 206 تیپ 2 (مدل 1400) معادل 267 میلیون تومان خرید و فروش شد. این درحالیست که قیمت این خودرو در نمایندگی 127 میلیون تومان است. قیمت دنا پلاس ( تیپ 1 مدل 1400 ) با موتور EF7 نیز 393 میلیون تومان در بازار تعیین شد.
قیمت خودروهای ایران خودرو |
||
خودرو |
قیمت نمایندگی (تومان) |
قیمت بازار (تومان) |
وانت آریسان | 0 | 188,000,000 |
سمند LX | 159,761,000 | 266,000,000 |
سمند EF7 | 0 | 261,000,000 |
سمند EF7 دوگانه سوز | 168,376,000 | 325,000,000 |
سمند سورن ELX | 0 | 277,000,000 |
سمند سورن ELX توربو | 0 | 0 |
دنا (تیپ 1) | 205,262,000 | 350,000,000 |
دنا پلاس (تیپ 2) | 227,377,000 | 394,000,000 |
دنا پلاس دنده ای توربو | 345,068,000 | 462,000,000 |
دنا پلاس اتوماتیک توربو | 397,443,000 | 474,000,000 |
پژو GLX 405 | 0 | 264,000,000 |
پژو GLX 405 دوگانه سوز | 149,588,600 | 280,000,000 |
پژو SLX 405 | 0 | 305,000,000 |
پژو پارس | 169,233,300 | 279,000,000 |
پژو پارس دوگانه سوز | 175,729,200 | 341,000,000 |
پژو پارس LX | 0 | 0 |
پژو پارس اتوماتیک | 0 | 400,000,000 |
پژو 207 دنده ای | 215,042,300 | 356,000,000 |
پژو 207 اتوماتیک پاناروما | 0 | 530,000,000 |
پژو 207 اتوماتیک | 0 | 525,000,000 |
پژو 207 صندوقدار | 0 | 0 |
پژو 207 پانوراما | 235,558,000 | 366,000,000 |
پژو 206 تیپ 2 | 149,389,000 | 265,000,000 |
پژو 206 تیپ 5 | 0 | 318,000,000 |
پژو 206 صندوقدار | 0 | 314,000,000 |
پژو 301 | 0 | 0 |
پژو 2008 | 0 | 1,115,000,000 |
پژو 508 | 0 | 1,555,000,000 |
رانا LX | 0 | 245,000,000 |
دانگ فنگ H30 | 0 | 495,000,000 |
دانگ فنگ S30 | 0 | 0 |
رنو تندر پیکاپ | 0 | 0 |
رنو تندر E2 | 0 | 440,000,000 |
رنو تندر پلاس دنده ای | 0 | 515,000,000 |
رنو تندر پلاس اتوماتیک | 0 | 595,000,000 |
هایما اس 5 توربو ( S5 ) | 0 | 680,000,000 |
هایما اس 7 توربو ( S7 ) | 0 | 780,000,000 |
پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی | 815,712,000 | 855,000,000 |
پیکاپ دوکابین فوتون دیزل | 863,586,000 | 885,000,000 |
رنو کپچر | 0 | 1,025,000,000 |
سوزوکی ویتارا اتومات | 0 | 1,410,000,000 |
سورن پلاس | 242,524,000 | 311,000,000 |
رانا پلاس | 214,111,800 | 269,000,000 |
هایما اس 7 توربو پلاس ( S7 ) | 680,996,000 | 830,000,000 |
تارا دنده ای | 293,035,900 | 400,000,000 |
تارا اتوماتیک | 415,000,000 | 515,000,000 |
رانا پلاس پانوراما | 227,623,800 | 307,000,000 |
هایما اس 5 توربو ( S5 ) 6 سرعته اتوماتیک | 595,000,000 | 710,000,000 |