۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
تعداد بازدید: ۱۵۵۸۴۶
به اعتقاد کارشناسان بازار خودرو؛ دولت به جای برنامه ریزی تنها نظاره گر گرانی خودرو در بازار است. این سیاست نشان از ضعف دولت در برابر عده‌ای خاص است یا تأمین به موقع منابع مالی برای کسری بودجه کشور!
کد خبر: ۱۱۶۳۷
نویسنده : مریم بهنام راد

گرانی خودرو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ادامه بی برنامگی در تنظیم بازار خودرو در سال جاری وضعیت افزایش قیمت نهایی محصولات را کلید زد تا جایی که در همین ابتدای سال جهش قیمت خودرو‌های ۱۴۰۱ بدون هیچ توجیهی، بازار محصولات تولید داخلی را ملتهب کرده است.
کارشناسان، وضعیت بازارخودرو در سال ۱۴۰۱ را با توجه به عملکرد ضعیف خودرو سازان، بحرانی‌تر از سال قبل پیش بینی کرده اند.
گرانی و کاهش عرضه خودرو به بازار مهمترین عامل ایجاد تنش در بازار کم محصول داخلی است.
در همین ابتدای سال جدید با بررسی قیمت خودرو در بازار آزاد نشان داده می‌شود خودرو‌های مدل ۱۴۰۱ بین ۵ تا ۲۵ میلیون میلیون تومان گران‌تر از مدل‌های ۱۴۰۰ قیمت گذاری شده و این تازه ابتدای بازی دلالان در فضای پُر ملتهب خودروسازان کشور است!
در همین رابطه سید محمد حسینی فعال و کارشناس بازار خودرو درگفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: همواره قیمت خودرو‌های سال جدید‌تر متفاوت با سال‌های قبل بوده و نرخ نهایی محصولات جدید گرانی حدود ۵ درصدی را تجربه می‌کردند، اما امسال قیمت نهایی خودرو‌های ۱۴۰۱ بدون هیچ پایه منطقی با افزایش بیش از ۱۰ درصدی شوک جدیدی به بازار خودرو وارد کرد.
به گفته این فعال بازار خودرو؛ بلاتکلیفی مردم از یک سو و ترس از گرانی ارز باعث هرج و مرج قیمتی در بازار شده است.
حسینی ادامه داد: هرچند بیشتر مسئولین و متولیان بر بی اثری عدم اجرای برجام و حذف ارز ۴۲۰۰ بر قیمت کالا‌ها و محصولات تأکید دارند، اما با ایجاد جو روانی افزایش تورم در سال جاری، بساط سوء استفاده از گرانی را برای یک عده فراهم کرده است.
حسینی می‌گوید: تنظیم بازار خودرو نیاز به عرضه مستمر و بی وقفه خودرو آن هم با قیمت‌های مصوب و بدون تغییر دارد. تا زمانی که دولت خود اقدام به اجرای یک تصمیم درست نداشته باشد وضعیت قیمت‌ها در بازار با نظر عده‌ای خاص تعیین می‌شود.
به اعتقاد این فعال بازار خودرو؛ دولت مدعی بود برای تنظیم قیمت‌ها در بازار خودرو برنامه کوتاه و بلند مدت دارد. امروز بی برنامگی دولت ضربه نهایی را به مصرف کننده می‌زند ومعاملات خودرویی را به رکود برده و تنها دلالان در این فضا سودجویی تکرار نشدنی را تجربه کرده اند.
حسینی در پاسخ به این سوال که واردات خودرو می‌تواند ثبات قیمت در بازار را تضمین کند، گفت:خودرو‌های وارداتی مشتری خاص خود را دارد. حتی امروز که صحبت از جهش قیمت تولیدات داخلی می‌باشد، خریداران آن مشخص است.
وی تصریح داشت: سود رسانی آزاد سازی واردات خودرو تنها برای جبران کسری‌های دولت است و هیچ نفعی به خریدار واقعی و نیازمند خودرو نیست. همه مردم توان خرید خودرو‌های وارداتی را ندارند.
این فعال بازار خودرو ادامه داد: تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از کل متقاضیان خودرو در کشور توان خرید خودرو‌های گران و خارجی را دارند. بیش از ۸۰ درصد مردم بدنبال خرید خودرو‌های داخلی و مونتاژی هستند.
حسینی با تأکید بر اینکه نگاه دولت به صنعت و بازار خودرو کسب درآمد بیشتراست، گفت: با چنین رویکرد و اعمال سیاست‌های گرانی پیش بینی می‌شود خریداران واقعی از خرید خودرو در سال ۱۴۰۱ جا بمانند و همین وقفه در چرخه معاملات نه تنها باعث کاهش قیمت نخواهد شد بلکه تمام سیستم نظام تولید تا عرضه را بدست دلالان سپرده و باید فاتحه بازار این محصولات را خواند.

دولت نظاره گر خوبی برای افزایش قیمت خودرو است!/بازار گران خودرو به نفع کیست؟

بازار خودرو

گرانی برخی محصولات داخلی آن هم تنها در هفته اول سال جاری نشان از چیست؟ چرا دولت در این فضا تنها نظاره گر است؟ برداشت سود افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی خودرو از جیب مردم به نفع چه کسانی است؟ پاسخ این سوال‌ها تنها در بازارداده می‌شود!
به عنوان مثال بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو حاکی از آن است که پژو پارس ساده مدل ۱۴۰۱ حدود به ۱۴ میلیون تومان گران‌تر از مدل ۱۴۰۰ آن به فروش می‌رسد و پژو پارس TU ۵ مدل ۱۴۰۱ نیز ۱۹ میلیون تومان گران‌تر از مدل ۱۴۰۰ آن قیمت خورده است.
کوییک دنده‌ای نیز حدود ۷ میلیون تومان گران‌تر از مدل ۱۴۰۰ در بازار قیمت گذاری شده است.

قیمت روز برخی خودروها 

برخی خودروهای سایپا تغییراتی به شرح زیر را داشته است: در مهمترین معاملات سایپا قیمت پراید 111 SE (سفید) برابر 188 میلیون تومان و تیبا SX مدل 1400 صندوق دار 179 میلیون تومان خرید و فروش شد . ساینا EX مدل 1400 فول 192 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شد و آریو 1600 اتوماتیک (مدل 1398) با قیمت 430 میلیون تومان معامله شد.

 

قیمت خودروهای سایپا

خودرو

قیمت نمایندگی (تومان)

قیمت بازار (تومان)

پراید 111  0 187,000,000
پراید 131  0 170,000,000
پراید 132  0 163,000,000
پراید 151  149,698,000 159,000,000
تیبا  119,153,000 177,000,000
تیبا 2  126,164,000 184,000,000
تیبا 2 پلاس  0 204,000,000
ساینا دنده ای EX  123,932,000 192,000,000
کوییک دنده ای  167,288,000 192,000,000
کوییک دنده‌ ای R  177,234,000 198,000,000
وانت زامیاد  257,688,000 275,000,000
وانت زامیاد گازسوز  283,926,000 305,000,000
وانت زامیاد دیزل  0 410,000,000
آریو  0 455,000,000
چانگان CS35  0 615,000,000
کیا سراتو 2000  0 1,010,000,000
سیتروئن C3  0 1,020,000,000
سایپا 151 پلاس  175,610,000 177,000,000
تیبا صندوق دار دوگانه سوز sx  0 0
تیبا صندوق دار پلاس  0 181,000,000
ساینا پلاس دنده ای  0 218,000,000
ساینا s دنده ای  169,044,000 198,000,000
کوییک اتوماتیک پلاس  277,086,000 281,000,000
شاهین G  343,793,000 340,000,000
وانت پادرا پلاس  299,853,000 311,000,000
کوییک دنده‌ ای S  183,876,000 205,000,000

قیمت محصولات ایران خودرو در بازار تغییراتی به شرح زیر داشته است: در مهمترین معاملات خودرو های ایران خودرو پژو پارس مدل 1400 از قیمت 279 تا 440 میلیون تومان خرید و فروش شد، سمند EF7 مدل 1400 معادل 283 میلیون تومان قیمت خورده است. همچنین پژو 206 تیپ 2 (مدل 1400) معادل 267 میلیون تومان خرید و فروش شد. این درحالیست که قیمت این خودرو در نمایندگی 127 میلیون تومان است. قیمت دنا پلاس ( تیپ 1 مدل 1400 ) با موتور EF7 نیز 393 میلیون تومان در بازار تعیین شد.

 

قیمت خودروهای ایران خودرو

خودرو

قیمت نمایندگی (تومان)

قیمت بازار (تومان)

وانت آریسان  0 188,000,000
سمند LX  159,761,000 266,000,000
سمند EF7  0 261,000,000
سمند EF7 دوگانه سوز  168,376,000 325,000,000
سمند سورن ELX  0 277,000,000
سمند سورن ELX توربو  0 0
دنا (تیپ 1)  205,262,000 350,000,000
دنا پلاس (تیپ 2)  227,377,000 394,000,000
دنا پلاس دنده ای توربو  345,068,000 462,000,000
دنا پلاس اتوماتیک توربو  397,443,000 474,000,000
پژو GLX 405  0 264,000,000
پژو GLX 405 دوگانه سوز  149,588,600 280,000,000
پژو SLX 405  0 305,000,000
پژو پارس  169,233,300 279,000,000
پژو پارس دوگانه سوز  175,729,200 341,000,000
پژو پارس LX  0 0
پژو پارس اتوماتیک  0 400,000,000
پژو 207 دنده‌ ای  215,042,300 356,000,000
پژو 207 اتوماتیک پاناروما  0 530,000,000
پژو 207 اتوماتیک  0 525,000,000
پژو 207 صندوقدار  0 0
پژو 207 پانوراما  235,558,000 366,000,000
پژو 206 تیپ 2  149,389,000 265,000,000
پژو 206 تیپ 5  0 318,000,000
پژو 206 صندوقدار  0 314,000,000
پژو 301  0 0
پژو 2008  0 1,115,000,000
پژو 508  0 1,555,000,000
رانا LX  0 245,000,000
دانگ فنگ H30  0 495,000,000
دانگ فنگ S30  0 0
رنو تندر پیکاپ  0 0
رنو تندر E2  0 440,000,000
رنو تندر پلاس دنده ‌ای  0 515,000,000
رنو تندر پلاس اتوماتیک  0 595,000,000
هایما اس 5 توربو ( S5 )  0 680,000,000
هایما اس 7 توربو ( S7 )  0 780,000,000
پیکاپ دوکابین فوتون بنزینی  815,712,000 855,000,000
پیکاپ دوکابین فوتون دیزل  863,586,000 885,000,000
رنو کپچر  0 1,025,000,000
سوزوکی ویتارا اتومات  0 1,410,000,000
سورن پلاس  242,524,000 311,000,000
رانا پلاس  214,111,800 269,000,000
هایما اس 7 توربو پلاس ( S7 )  680,996,000 830,000,000
تارا دنده ای  293,035,900 400,000,000
تارا اتوماتیک  415,000,000 515,000,000
رانا پلاس پانوراما  227,623,800 307,000,000
هایما اس 5 توربو ( S5 ) 6 سرعته اتوماتیک  595,000,000 710,000,000

 

برچسب ها: ساماندهی بازار خودرو بازار خودرو خودرو داخلی
ارسال نظر
آخرین اخبار