۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
تعداد بازدید: ۴۲۸۲۱۲
یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: قیمت خودرو در بازار به چند عامل بستگی دارد. نرخ ارز، برجام و در نهایت سوداگری عده‌ای در بازار تعیین کننده نهایی قیمت خودرو شده است.
کد خبر: ۱۱۹۳۱
نویسنده : مریم بهنام راد

بازار خودرو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، پس از پایان تعطیلات نوروز نوسان بازار خودرو روند افزایشی گرفت تا جایی که خودرو‌های پُر تقاضا مانند کوییک، پراید و پژو بیشترین افزایش قیمت‌ها را درمدت زمان یاد شده در بازار تجربه کردند.

سرگردانی مردم در بازارخرید محصولات داخلی خودرو، بستگی به عوامل سیاسی دارد. به همین دلیل پیش‌بینی دقیقی نمی‌توان از قیمت خودرو کرد.

قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا در بازار و شرایط روانی در قیمت خودرو تاثیرگذار است. مسئله اصلی در سیاست مذاکرات وین است که نتیجه آن در سال ۱۴۰۱ مشاهده می‌شود. اگر این مذاکرات به نتیجه مثبتی برسد، ثبات قیمتی به بازار برمی‌گردد. اگر توافقی صورت نگیرد، قیمت‌ها مانند سال ۱۴۰۰ تابع نوسانات است.

نگرانی از ادامه گرانی‌ها در بازار خودرو

سید محمد حسینی کارشناس و فعال بازار خودرو در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: از اولین روز فعالیت بازار خودرو در سال جاری چند محصول پرفروش بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

حسینی با تأکید بر اینکه بازار خودروهمچنان چشم به نتیجه مذاکرات برجام دوخته؛ گفت: گرانی بی دلیل قیمت خودرو‌های پُر تقاضا شرایط را برای خریداران واقعی سخت کرده است. بازار در وضعیت رکود قرار دارد و معامله‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد. اگر مذاکرات برجام به نتیجه‌ای برسد شاید اوضاع قیمت در بازاربهتر شود. اما چشم‌انداز خوبی در رابطه با تولید خودرو در کشور وجود ندارد و تمام این ارزیابی‌ها در تردید است.

وی ادامه داد: در یکی دو سال اخیر گرانی نرخ ارز تنش زیادی را در بازار خودرو ایجاد کرده است؛ اما امروز علاوه بر تأثیر پذیری از نرخ ارز به دلیل سوداگری در صنعت خودرو وضعیت قیمت محصولات در بازار بحرانی شده و تا کنون هیچ یک از سیاست‌های دولت در راستای کاهش این معضل کار ساز نبوده است.

وی گفت: اگر وعده وزیر صنعت مبنی بر اینکه قرعه کشی حذف و تعداد تحویل خودرو به مشتریان افزایش یابد؛ شاید قیمت در بازار خودرو شکسته شود.

به گفته این کارشناس بازار خودرو؛ از ابتدای سال تا کنون تغییر چشمگیری در قیمت نرخ ارز ایجاد نشده است، اما ابهامات در حذف ارز ترجیحی و آزاد سازی واردات خودرو بستر برای گران شدن قیمت خودرو‌های پُر تقاضا مانند پراید، پژو و کوییک فراهم شده است.

بازار خودرو

این فعال بازار خودرو تأکید داشت: قیمت پراید ۱۱۱ از ۱۸۶ میلیون تومان به ۱۸۹ میلیون تومان رسیده است این جهش ناگهانی قیمت یک محصول نه به تولید ربطی دارد و نه به تقاضای آن در بازار، بلکه در این بین واسطه گری و ایجاد موج گرانی از سوی عده‌ای بازار خودرو را به این وضعیت انداخته است.
به گفته این فعال بازار خودرو؛ قیمت خودرو‌های پژو موجود در بازار نیز افزایش داشت تا جایی که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ از ۲۵۵ میلیون تومان به قیمت ۲۵۷ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز در این مدت ۳ میلیون تومان گران شد و ۲۶۷ میلیون تومان قیمت خورده است.
خودرو‌های کوییک نیز در این مدت گران شده اند به طوری که قیمت کوییک دنده‌ای مدل ۱۴۰۰ از ۱۹۱ میلیون تومان به ۱۹۳ میلیون تومان رسیده است.

برچسب ها: ساماندهی بازار خودرو بازار خودرو خودروسازی داخلی فروش خودرو
ارسال نظر
آخرین اخبار