۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
تعداد بازدید: ۵۴۹۸۱
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: ادامه انحصار دولت‌ها در خودرو سازی کشوربرای کسب درآمد بدون صرف پولی در این صنعت است.
کد خبر: ۱۰۰۵۰
نویسنده : مریم بهنام راد

خودرو سازی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مجادله مشتریان و خودروسازان بر سر کیفیت خودرو‌های داخلی موضوعی است که سال‌ها ادامه دارد، اما تا کنون خریداران واقعی نتوانسته اند حق خود را از پرداخت هزینه‌های سنگین خرید خودرو‌های بی کیفیت بگیرند.

گرانی با بی کیفیتی دو پدیده تحمیل شده از سوی صنعت خودرو سازی به خریداران واقعی است. هیچ گاه دولت‌ها سعی بر واقعی سازی کردن بازار خودرو نداشته اند. چراکه منفعت آن‌ها از همین بازار پُر تلاطم بوده است!

گرانی و بی کیفیتی خودرو‌های تولید داخل در بازار مشتری‌های واقعی را دلسرد کرده، اما به ناچار اقدام به خرید همین خودرو‌ها می‌کنند.

امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو دلیل تولید بی کیفیت خودرو را در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط تشریح کرد.

امینی گفت: متأسفانه در صنعت خودرو سازی به فرایند ارزیابی کیفیت توجه‌ای نمی‌شود و تنها برای جبران کاستی‌ها بدنبال تولید آن هم به هر سبک و روشی می‌باشند.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه همین نگاه کوتاه و مقطعی به صنعت و بازار خودرو، بحران را در این صنعت نهادینه کرده است، گفت: چطور امکان دارد قطعه‌ای که توسط قطعه سازان داخلی تولید یا مونتاژ می‌شود بدون هماهنگی و رعایت استاندارد‌ها تولیدشود! این‌ها به دلیل انحصاری است که سراسر زنجیره صنعت خودرو سازی کشور را فرا گرفته و هیچ بخشی از این زنجیره هم پاسخگو نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه بی‌کیفیت‌ترین و ارزان‌ترین قطعات چه از سوی خودروسازان و چه از سوی قطعه‌سازان استفاده می‌شود. دلیل این مووضع هم طی این سال‌ها بر هیچ کسی پوشیده نمانده! بی کیفیتی برای تولید ارزان بهترین راه جهت ادامه حیات این صنعت است.

این کارشناس صنعت خودروبا بیان این مطلب که سیاست تولید بی کیفیت و ارزان برای رفع نیاز مالی خودرو سازان راه حلی مقطعی و کاملاَ شکست خورده است، گفت: انحصاری بودن این صنعت در سیطره دولت‌ها راهی جزء این برای صنعت گران خودرو ساز باقی نگذاشته است.

به گفته امینی؛ انحصار بازار تنها در دست دو خودروساز که هر کدام هر روز با نزول کیفیت تولیدات خود را با بالاترین قیمت راهی بازار مصرف می‌کنند، نجات بخش صنعت خودرویی کشور نیست.

وی ادامه داد: دولت‌ها هم این موضوع را می‌دانند اماتن‌ها به دنبال منفعت خود از بازار پُر تلاطم قیمتی خودرو هستند. البته بعید است این جریان بتواند خیلی پایدار بماند و طبق پیش بینی‌ها زمین گیری صنعت خودرو دور از انتظار نخواهد بود.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تحمیل هزینه‌های گزاف که مدیران سیاسی بر گردن شرکت‌های خودروسازی گذاشته‌اند بهبود وضعیت این صنعت با ادامه دولتی بودن آن دور از انتظار است.

وی تأکید داشت: جای خالی ارتقای تکنولوژی و دستگاه‌ها در صنعت خودرو سازی کشور به دلیل رها سازی خودرو سازان به حال خود است و طفره رفتن دولت از حمایت این بخش است. 

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: نگاه سیاسی سیاسیون به صنعت خودرو سازی زمینه توسعه تکنولوژی در این صنعت را به صفر رسانده و تنها با نمایش در تولیدات خود سرپا مانده اند. آن‌ها انحصار خودرو سازی را به توسعه ترجیح می‌دهند.

امینی گفت: انباشت مشکلات صنعت خودرو سازی زیر سایه حاکمیت دولت‌ها بر این صنعت وضعیت را برای مردم به عنوان مشتریان اصلی این محصولات سخت‌تر کرده است. گرانی و بی کیفیتی تا چه حد می‌تواند ادامه پیدا کند؟! قطعاً باید این وضعیت در یک نقطه متوقف شود.

وی در پایان افزود: در آن زمانی دیگر اعتمادی به صنعت خودرو سازی کشور وجود نخواهد داشت. حالا سیاسیون بگویند در زمانی که بحران صنعت خودرو را به زمین زد چگونه می‌خواهند به تولید خودرو ادامه دهند؟

برچسب ها: خودروسازی داخلی خودروسازان صنعت خودروسازی فروش خودرو قیمت روز خودرو
ارسال نظر
آخرین اخبار