۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
تعداد بازدید: ۳۶۴۰۱
در آستانه روز نیکوکاری به فرزندتان بخشش بیاموزید؛
تحقیقات و تجارب به دست آمده حاکی از این مسئله است که عادت‌ها، طرز تفکر، عقاید و تمایلاتی که فرد در ایام کودکی کسب می‌کند، اساس شخصیت اجتماعی، باور‌ها و ... طی دوره‌های بعدی زندگی را تشکیل می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۵۱۲

 

راز کودکان بخشنده

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط احسان برگرفته از ریشه حُسن است که در دو معنای نعمت بخشیدن به دیگری و احسان در کار و عمل، کاربرد دارد و کسی که علم نیکویی را بیاموزد یا عمل نیکی را انجام دهد، از جمله نیکوکاران است. نیکوکاری در زمینه‌های شخصی، اجتماعی، فرهنگی، معنوی و غیره بسیار کارآمد است و آثار ارزشمندی را به ثمر می‌آورد. انسان پیوسته تمایل دارد تا به هر صورتی شده برای خود در جامعه ارزش و اعتبار داشته باشد. شاید بتوان گفت نیکوکاری در ذات و فطرت الهی بشر ریشه دارد. در این راه (اصل و مرکز همه کارهای نیک، کمک به دیگران است) نیکوکاری باعث استحکام رابطه دوستی و صمیمیت شده و پررنگ شدن علائق و وابستگی‌های احساسی را منجر می‌شود. نیکوکاری آنقدر در ذات انسان ریشه کرده که اشخاص نیکوکار به شکل مستقل یا در قالب سازمان‌هایا NGOهای کوچک و بزرگ مشغول شده‌اند.

انجام کار خیر را باید از کودکی به فرزندان‌مان آموزش دهیم

باید فرصتی ایجاد کنیم تا کودکان بتوانند در ارزش‌هایی که برای جامعه اهمیت دارد مشارکت کنند. یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران‌های زندگی هر فرد دوران کودکی او است که شخصیت و آینده‌اش در همین عهد پایه‌گذاری می‌شود و در همین دوره است که شخصیت اجتماعی و اخلاقی کودک شکل می‌گیرد و در این دوران بسیار مهم به تدریج با صفات نیک و بد آشنا شده و راه و روش آینده‌اش مشخص می‌شود. تحقیقات و تجارب به دست آمده حاکی از این مسئله است که عادت‌ها، طرز تفکر، عقاید و تمایلاتی که فرد در ایام کودکی کسب می‌کند، اساس شخصیت اجتماعی، باورها و ... طی دوره‌های بعدی زندگی را تشکیل می‌دهد.

نیکوکاری را به علائق کودک پیوند بزنید

اگر واقعا دوست داریم فرزندان‌مان مهربان و نیکوکار باشند، لازم است نیک‌خویی را در زندگی خود مقدم بشماریم و سپس این خصلت را در آنها تقویت کنیم.

زمانی که کودکان شما به صورت داوطلبانه به دیگران کمک می‌کنند، هم احساس قدرت و توانایی بیشتری دارند و هم ارتباط بهتر و تنگاتنگی با اجتماع برقرار می‌کنند. در حقیقت انجام کار خیر یکی از ارکان مدیریت مالی به کودکان هم هست.

با شناسایی علاقه و استعداد کودکان می‌توانید به صورت داوطلبانه در یک خیریه شروع به فعالیت کنید:

باید فرصتی ایجاد کنیم تا کودکان بتوانند در ارزش‌هایی که برای جامعه اهمیت دارد مشارکت کنند. یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین دوران‌های زندگی هر فرد دوران کودکی او است که شخصیت و آینده‌اش در همین عهد پایه‌گذاری می‌شود و در همین دوره است که شخصیت اجتماعی و اخلاقی کودک شکل می‌گیرد

 کودکان را تشویق کنید تا اسباب‌بازی‌ها و لباس‌هایی را که لازم ندارد به خیریه بدهد.

 مقداری پول در اختیار فرزندتان قرار بدهید که به موسسه خیریه کمک کند.

 انجام کار خیر را به شکل یک سرگرمی برای کودک در آورید.

 اگر فرزندتان خوب نقاشی می‌کشد، از او بخواهید به کودکان دیگر هم آموزش دهد. این گونه او علاوه بر انجام یک کار خیر داوطلبانه، هم به علاقه‌اش می‌رسد و هم به دیگران کمک می‌کند.

 به فرزندتان بگویید قرار است مشکل یکی از هم‌سن و سالانش را حل کند. سپس قلکی تهیه کرده و هر روز مقداری پول در آن ریخته و از کودک‌تان هم بخواهید مقداری از پول توجیبی‌اش را در قلک بریزد. سپس یک هدف هیجان‌انگیز برایش تعیین کنید، مثلا می‌توانید بگویید می‌خواهید باعث شادی یک کودک دیگر شوید. سپس برای کودک تاریخ تعیین کنید و بگویید تا تاریخ فلان پس‌اندازش را برای انجام کار خیر آماده کند. حتی می‌توانید او را تشویق کنید تا دوستان و اطرافیانش را هم دعوت به همکاری کند، البته قبل از آن به او آموزش دهید که چگونه با دوستانش در این مورد صحبت کند.

 تا می‌توانید از اتفاقاتی که در جهان می‌افتد با کودک صحبت کنید و به او توضیح دهید با صرف اندکی وقت و کمی تلاش می‌تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند.

 به فرزندتان مستقیما درباره مسئولیت اجتماعی‌اش آموزش دهید و این ایده را به او بدهید که تو می‌توانی به آنهایی که امکانات کمتری دارند، کمک کنی./زندگی آنلاین

 

 

برچسب ها: خیریه عید نوروز متخصص کودکان
ارسال نظر
آخرین اخبار