۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
تعداد بازدید: ۵۸۹۹۳۲
کسی با صادرات گاز و برق مشکلی ندارد تنها مشکل ما این است که در کنار صادرات برق و گاز، تولید هم داشته باشیم تا نیاز مصرفی کشور را در کنار صادرات  برطرف کنیم و سرمایه‌گذاری انجام دهیم. چرا در زمان آقای احمدی نژاد ۷۰۰ میلیارد دلار پول نفت را نابود کردند و صرف ساخت زیرساخت‌ها نکردند درحالی که  می‌توانستند با این پول گاز و برق تولید و صادر کنند.
کد خبر: ۱۳۶۳۲

چرا در زمان آقای احمدی نژاد 700 میلیارد دلار و پول نفت را نابود کردند؟/ می‌توانستند با این پول زیرساخت‌ها را فراهم سازند

مافیای بزرگ پشت واردات قطره چکانی هستند/کسانی که به دولت دستورمی‌دهند!/معدنکار را به اجبار وارد بورس می‌کنند

ما در حال حاضر گروگان شرکت هپکو و دروغگوهای دیگری هستیم که می‌فرمایند ما در داخل تولید می‌کنیم. شرکت‌های تولید داخل واردکننده هستند، هیچ کدامشان نه گیربکس و نه موتوری را تولید نمی‌کنند بلکه فقط در ایران مونتاژ می کنند و نام تولید کننده را به خود اختصاص می‌دهند و سپس اجازه واردات نمی‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در ادامه سلسله نشست‌های معدنی خطوط با موضوع "عوارض معدنی"، بخش دوم صحبت‌‌‌های آقایان حسینقلی، رئیس اتحادیه سرب و روی ایران همچنین دکتر بهرام شکوری، رئیس انجمن مس و سنگ ایران از نظرتان می گذرد. بخش اول این گفتگو روز پنج‌شنبه 27مهرماه در این صفحه منتشر شده بود. 

خطوط: آیا کشورهای همسایه عوارضی مانند آنچه در ایران بر تولید کنندگان بخصوص شما معدنکاران اعمال می شود را برای تولیدکنندگان خودشان در نظر می‌گیرند؟

حسینقلی: فلزات در دنیا قیمت مشخصی دارد. لیست عوارضی که ارائه کردند، بدون کارشناسی است. نظراتی که ما داده بودیم در آن ملحوظ نشده است، امیدوار هستیم که از اتاق بازرگانی و کارشناسان استفاده کنند. در تمام کشورهای دنیا به بخش معدن به عنوان بخش درآمدزا نگاه نمی‌کنند و به دلیل انفال بودن بخش معدنی برخی از کشورها از سودی که از معدن حاصل می‌شود، درصد می‌گیرند و اگر معدنی در یک مدت مشخصی سودی نکند از او هیچ درصدی نمی‌گیرند.

متاسفانه در کشور ما اگر در پروانه بهره‌برداری معدن‌کار 500 تن استخراج خورده باشد و 50 تن استخراج کند باید به اندازه 500 تن مالیات، حقوق دولتی و عوارض پرداخت کند. همچنین در کشورمان معدن‌کار را به اجبار وارد بورس می‌کنند و قیمت‌گذاری ها را در بورس انجام می‌دهند. سوال من این است که در کدام کشور برای محصولی که اضافه تولید می‌شود، عوارض می‌بندند و عوارض دریافت می‌کنند. طبق قانون رفع موانع تولید تنظیم بازار همراه با قیمت‌گذاری، در بورس فروختن، اجبار کردن و عوارض گرفتن ممنوع است اما آقایان محترم این کار ممنوع را  انجام داده‌اند‌.

در کدام کشور برای محصولی که اضافه تولید می‌شود، عوارض می‌بندند. طبق قانون رفع موانع تولید تنظیم بازار همراه با قیمت‌گذاری، در بورس فروختن، اجبار کردن و عوارض گرفتن ممنوع است، اما آقایان محترم این کار ممنوع را انجام داده‌اند‌.

قیمت گذاری در بورس اینگونه است که اگر قیمت یک ماده معدنی همانند روی در بازار 130 میلیون است، دولت ما را به اجبار وارد بورس می‌کند و محصولمان را 80 میلیون می‌فروشد و همچنین باید هفته ای هزار تن به اجبار در بورس عرضه کنیم.

خطوط: آیا صادر کردن محصولاتان برای کشور بهتر نیست چون باعث بازگشت ارز در کشور می‌شوید؟ 

حسینقلی: این حرف را باید به مسئولین بگویید. ما محصولی را استخراج و تبدیل به شمش کرده‌ایم وقتی به مرحله صادر کردن شمش می‌رسیم، دولت به ما برق نمی‌دهد. در پیگیری‌های انجام شده گفتند هفته ای یک روز به همراه جمعه‌ها شامل قطعی‌های برق ‌می‌شوید. این کار از لحاظ قانونی کاملا غلط است. در زمستان هم به ما گاز نمی‌دهند و می‌گویند گاز نیست در حالی که آن گاز را من خریداری کرده‌ام و تنها راه حلی که پیش پای من می‌گذارند این است که من کوره‌ام را خاموش کنم تا گاز زیادی مصرف نشود.

خطوط: شما گاز را چگونه خریداری می‌کنید؟ آیا گاز شما همانند گازهای دیگر دولتی نیست؟

کشوری که روی گاز خوابیده است نباید از ترکمنستان گاز وارد کند و یا در فصل سرما گاز صنایع را قطع کند. متاسفانه در زمستان با مشکل گاز و تابستان با مشکل برق روبه رو هستیم.

شکوری: وقتی کسی صنعت و حرفه‌ای را راه‌اندازی می‌کند، در مرحله اول برآورد می‌کند که چه مقدار گاز، برق و آب نیاز دارد. دولت مسئول تامین زیرساخت برق، گاز و آب است. همه این موارد جزو زیرساخت‌ها است و تامین کردن آن در اختیار دولت است اما متاسفانه بعضی اوقات دولت از زیر بار این تعهدها خارج می‌شود. من اگر بخواهم زیرساخت‌ها را فراهم کنم پس دیگر نیازی به دولت ندارم. دولت موظف است که طبق قراردادی که دارد، زیرساخت‌ها را فراهم سازد.

حسینقلی: نبود و کمبود زیرساخت‌ها یک نوع مالیات است که در حال پرداختش هستیم. در سال‌های گذشته آقایان در مجلس و دولت فکر نکردند با رشدی که در صنایع وجود دارد، باید زیرساخت ها را ایجاد و تسهیل کرد. کشوری که روی گاز خوابیده است نباید از ترکمنستان گاز وارد کند ویا در فصل سرما گاز صنایع را قطع کند. متاسفانه در زمستان با مشکل گاز و در تابستان با مشکل برق روبه رو هستیم.

چرا در زمان آقای احمدی نژاد 700 میلیارد دلار و پول نفت را نابود کردند؟/ می‌توانستند با این پول زیرساخت‌ها را فراهم سازند

چرا در زمان آقای احمدی نژاد 700 میلیارد دلار و پول نفت را نابود کردند و صرف ساخت زیرساخت‌ها نکردند درحالی که  می‌توانستند با این پول گاز و برق تولید و صادر کنند

خطوط: ما در زمینه برق تولیدکننده و صادرکننده هستیم، حالا بدهی‌هایی که داریم از کشور عراق مربوط به برق است؟

حسینقلی: ظلم است که برق به من معدندار نمی‌دهند تا تولید انجام دهیم ولی به کشور عراق صادر می‌کنند. کسی با صادرات گاز و برق مشکلی ندارد تنها مشکل ما این است که در کنار صادرات برق و گاز، تولید هم داشته باشیم تا نیاز مصرفی کشور را در کنار صادرات برطرف کنیم و سرمایه‌گذاری انجام دهیم. چرا در زمان آقای احمدی نژاد 700 میلیارد دلار پول نفت را نابود کردند و صرف ساخت زیرساخت‌ها نکردند، می‌توانستند با این پول گاز و برق تولید و صادر کنند.

شکوری: نفت از اوایل تا به امروز بالای 1300 میلیارد دلار فروخته شده است که حدود 660 میلیارد دلار برای زمان احمدی نژاد بوده است. کل سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه معدن و صنایع معدنی رخ داده است به 50 میلیارد دلار نمی‌رسد. ایشان می‌توانستند 60 میلیارد دلارش را صرف زیر‌ساخت ها کنند، چرا انجام ندادند؟ چون که نگذاشتند صرف هزینه زیرساخت‌ها شود حالا بنده سوالم این است که این 700 میلیارد کجا است؟  یا کجا هزینه شده است؟

اگر هم بپرسیم کجا هزینه شده پاسخ می‌دهند که پروژه افتتاح کرده‌ایم! درحالی که بهداشت و آموزش رایگان را نداریم همچنین سطح رفاه مردم را افزایش نداده‌ایم، به طور مثال کاری برای پیشرفت ناوگان حمل و نقل شهری و بزرگراه‌ها انجام نداده‌ایم. ما می‌توانستیم بنادرمان را توسعه و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.

 
.بخش سوم این گفتگو، پنج‌شنبه آینده 11 آبان ماه منتشر خواهد شد
برچسب ها: احمدی نژاد قیمت جهانی نفت صادرکنندگان نفت توسعه زیرساختی ایجاد زیرساختها #صنعت برق #مصرف برق معدنکاران #عراق
ارسال نظر
آخرین اخبار