۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶
تعداد بازدید: ۸۲۰۸۵
۳۵ درصد محصولات کشاورزی ضایع می‌شود
میوه‌های دور ریز یا میوه‌های پس زده، همیشه مشتریان خاص خود را داشته است. اما، آمار از افزایش تقاضا برای این نوع میوه‌ها خبر می‌دهد.
کد خبر: ۱۵۲۶۵

  میوه‌

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط،میوه‌های دور ریز یا میوه‌های پس زده، همیشه مشتریان خاص خود را داشته است. اما، آمار از افزایش تقاضا برای این نوع میوه‌ها خبر می‌دهد، افزایش تقاضایی که به گفته کارشناسان، نشانه‌ای از کاهش قدرت خرید خانوار است.
همچنین باید توجه داشت که ساختار سنتی کشاورزی کشور به گونه‌ای است که بهره‌وری این حوزه نسبت به جهان به طور چشم‌گیری پایین است و ضایعات و دوریز تولیدات این بخش قابل توجه است.
کشاورزی سنتی یک سبک ابتدایی از کشاورزی است که با استفاده از دانش‌های بومی، ابزار‌های سنتی و همچنین منابع طبیعی و کود‌های آلی انجام می‌شود.
ویژگی بارز این نوع کشاورزی، بازدهی پایین آن است که خود را در کاهش بهره وری و میزان دور ریز و تلفات محصولات کشاورزی نشان می‌دهد. برخی آمار‌های حاکی از این است که به طور متوسط در ایران ۳۵ درصد از محصولات کشاورزی در بخش‌های مختلف زنجیره تأمین ضایع می‌شود که این مقدار غذای ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد.
علت دور ریز شدن مواد غذایی چیست؟
کارشناسان بر این باورند که عوامل اقتصادی و اجرایی نیز از جمله توزیع نامناسب درآمد‌ها در جامعه و افزایش فاصله درآمدی دهک‌های پایین و بالا، توزیع نامناسب کمک‌های دولتی و الگوی نامناسب قیمت گذاری محصولات از جمله عللی است که برای دور ریز مواد غذایی می‌توان برشمرد.
پیش‌تر میوه‌های دورریز یا میوه‌های پس زده در جعبه‌های جداگانه و معمولا خارج از مغازه‌های میوه فروشی قرار می‌گرفت تا متقاضیان خاص آن که اغلب اقشار بسیار ضعیف جامعه بودند، بدون پرداخت وجهی به سراغ آن‌ها بروند و به هر میزان که بخواهند بردارند. سطح کیفیت این میوه‌ها بسته به منطقه و انصاف میوه فروشی‌ها متفاوت بود و گاهی درمیانشان میوه‌های کاملا سالم هم پیدا می‌شد.
اما، گزارش‌های میدانی حاکی از این است که کمتر شاهد حضور جعبه میوه‌های دور ریز در خارج از مغازه‌های میوه فروشی هستیم.
اسدالله کارگر، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، ضمن تایید افزایش تقاضا میوه‌های دور ریز بیان کرد: هر چند میوه‌های دور ریز قبلا هم مشتریان خود را داشته و این مشتریان شامل؛ افراد بسیار ضعف جامعه و تولیدکنندگان فرآورده‌های میوه می‌شدند اما، طبق گزارش همکاران ما متقاضیان این نوع از میوه‌ها در حال افزایش است.
کارگر با بیان اینکه افزایش تقاضا برای این نوع میوه‌ها برخی از میوه فروشی‌ها را به فکر فروش آن‌ها به جای عرضه رایگان انداخته است، افزود: البته میو‌های دور ریز بسیار کمتر از میو‌ه‌های سالم‌تر قیمت گذاری می‌شوند اما، به هر حال دیگر رایگان نیستند و حذف جعبه میوه‌های دور ریز در خارج از بسیاری از مغاز‌ها به همین دلیل است.
وی معتقد است؛ افزایش تقاضا برای میوه‌های کم کیفیت که زمانی دور ریز نامیده می‌شدند، نشانه‌های از سقوط بخش بیشتری از مردم به طبقات ضعیف اقتصادی جامعه است که نتیجه شرایط نامساعد اقتصادی کشور است./تجارت نیوز

برچسب ها: بخش کشاورزی میوه و تره بار
ارسال نظر
آخرین اخبار