۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
تعداد بازدید: ۱۶۷۰۳۸
 تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که در طول ۲۰ سال گذشته، مصرف روزانه بیش از ۵ میلی گرم ملاتونین در بین بسیاری از مردم رایج‌تر شده است. موضوعی که حالا محل بحث و اختلاف کارشناسان درباره این قرص که به بی ضررترین قرص درمان اختلال خواب شهرت دارد، تبدیل شد. آیا ملاتونین واقعا بی ضرر است؟
کد خبر: ۱۵۴۲۰

همه چیز درباره پرطرفدارترین قرص درمان بی‌خوابی در بین ایرانی ها/ آیا علم ملاتونین را تائید می کند؟

ملاتونین چگونه روی رویا‌های شما تأثیر می‌گذارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ سبک زندگی امروز با ورود گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی باعث شده تا اکثر افراد از سنین کودکی تا میانسالی با مشکل به هم خوردگی خواب روبرو شوند. همین هم شده که در سال‌های اخیر خیلی از مردم برای درمان اختلال در ریتم خواب‌شان به دنبال راهکاری می‌گردند. اگر در گوگل درمان بی‌خوابی را سرچ کنید به غیر از مراقبه‌های روانشناسی، مقالات زیادی درباره مصرف قرص بی‌خطر ملاتونین نیز وجود دارد‌. بله! ملاتونین یکی از معروف‌ترین قرص‌هایی است که در سال‌های اخیر بسیاری از مردم با آن آشنا شدند و اساسا هرکجا که نام این قرص بیاید کلمه بی ضرر هم به آن متصل است. با این حال اگر چه ملاتونین به عنوان یک قرص بی‌ضرر که تنها هورمون خواب را در بدن ترشح می‌کند شهرت پیدا کرده با این حال محققان معتقدند هنوز هم نتایج قطعی درباره بی‌ضرر بودن این قرص وجود ندارد. با همه این‌ها ملاتونین تا کنون بی‌ضرر‌ترین قرص برای درمان اختلال بی‌خوابی شناخته شده است. خطوط در این گزارش آخرین اطلاعات دارویی که در خصوص این قرص به دست آمده را بررسی کرد.

یکی از دلایل مخالفت با مصرف قرص ملاتونین، این است که برخی از روانشناسان معتقدند مصرف ملاتونین باعث دیدن کابوس در خواب می‌شود. با این حال اگر چه به طور کلی خواب هنوز هم یکی از معما‌های بزرگ علم است اما حداقل درباره آن می‌دانیم که رویا می‌تواند گاهی اوقات شیرین باشند، گاهی اوقات وحشتناک و گاهی اوقات فقط عجیب و غریب.  بسیاری بر این باورند که جزئیات روزمره زندگی انسان بر این داستان‌های گهگاه ظالمانه تأثیر می‌گذارند مصرف ملاتونین می‌تواند کابوس را وارد خواب انسان کند.
اما آیا این عارضه جانبی ملاتونین واقعاً توسط علم امروز تائید می‌شود؟  

ملاتونین چیست؟

ملاتونین که به عنوان هورمون خواب نیز شناخته می‌شود، در غده صنوبری مغز تولید می‌شود و وظیفه اصلی آن این است که به بدن سیگنال دهد که چه زمانی از روز است و ریتم شبانه روزی ما را تنظیم می‌کند.هنگامی که خورشید غروب می‌کند و فضای شما تاریک می‌شود، در آن زمان ملاتونین می‌تواند وارد بدن شود و به بدن بگوید که زمان خواب فرا رسیده است.ملاتونین چگونه بر خواب تأثیر می‌گذارد؟
به بیان ساده، زمانی ملاتونین را می‌توان به تفنگ شروع شلیک یک مسابقه اسب سواری تشبیه کرد.   ملاتونین "مسابقه خواب را سازماندهی می‌کند و سپس خواب آغاز می‌شود". در واقع با سیگنال دادن به بقیه بدن که زمان آماده شدن برای خواب است.

زمانی ملاتونین را می‌توان به تفنگ شروع شلیک یک مسابقه اسب سواری تشبیه کرد.   ملاتونین "مسابقه خواب را سازماندهی می‌کند و سپس خواب آغاز می‌شود". در واقع با سیگنال دادن به بقیه بدن که زمان آماده شدن برای خواب است.

ملاتونین چگونه روی رویا‌های شما تأثیر می‌گذارد؟

به گفته کاترین دارلی از مؤسسه طب طبیعی خواب،  تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ملاتونین با تأثیر بر ریتم شبانه روزی، زمان بیشتری را در خواب REM، که مرحله خوابی است که بیشتر با رویا در ارتباط است، افزایش می‌دهد.  به این ترتیب، دارلی می‌گوید که ذخایر طبیعی این هورمون در بدن می‌تواند با برانگیختن رویا‌های واضح‌تر «تغییر بزرگی در تجربه رویای ما» ایجاد کند.
به گفته دارلی، تحقیقات محکم و کافی وجود ندارد که نشان دهد مصرف ملاتونین باعث می‌شود فرد بیشتر از حد معمول رویا‌های عجیب و غریب ببیند.با این حال، اگر ملاتونین مصرف می‌کنید تا بعد از یک دوره خواب غیربهینه به حالت عادی برگردید، ممکن است زمانی که در طول شب بیشتر بخوابید، خواب‌های عجیبی ببینید.  همچنین ممکن است فردی که ملاتونین مصرف می‌کند، خواب‌های عجیبی ببیند، زیرا ملاتونین می‌تواند منجر به فعالیت بیش از حد در قسمت‌های مختلف مغز شود.

در واقع،  تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که در طول ۲۰ سال گذشته، مصرف بیش از ۵ میلی گرم ملاتونین در روز (بسیار بیشتر از دوز توصیه شده معمولی ۰. ۵ میلی گرم ، که با سطوح فیزیولوژیکی این هورمون در انسان همخوانی بیشتری دارد) رایج‌تر شده است. در ایالات متحده این موضوع برخی نگرانی‌های ایمنی را ایجاد می‌کند، زیرا کارشناسان موافقند که مصرف دوز‌های بالای هر هورمونی - به‌ویژه هورمونی که به اندازه ملاتونین گسترده است - می‌تواند تولید هورمون طبیعی بدن شما را از بین ببرد.
بنابراین، در حالی که علم در مورد ارتباط مستقیم بین ملاتونین و رویا‌ها، از جمله رویا‌های بد، محدود است، نمی‌توان انکار کرد که بسیاری از مردم پس از مصرف این کمک خواب کابوس می بینند، بنابراین مطمئناً علم بیشتری برای بررسی این ارتباط ظاهری یا پدیده واقعی ضروری است.

برچسب ها: خستگی بدن بعد از خواب اختلال خواب اختلالات خواب خواب شبانه خواب راحت صادرات دارو سازمان غدا و دارو انجمن داروسازان ایران
ارسال نظر
آخرین اخبار