۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
تعداد بازدید: ۱۸۵۹۲۱
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تشکیل کنوانسیون منطقه‌ای را راهکار اصلی مقابله با ریزگرد‌ها دانست و گفت: مشخص نیست بحران ریزگرد‌ها چه زمانی حل خواهد شد چراکه به دیپلماسی فعال منطقه‌ای نیاز داریم که همه کشور‌ها پای کار باشند.
کد خبر: ۱۶۶۴۰

دیپلماسی فعال منطقه‌ای نیاز داریم/متولیان مقابله با ریزگرد‌ها خودشان عامل بحران بودند!ایران تنها نمی‌تواند ریزگرد‌ها را مدیریت کند/دولت ردیف بودجه مشخصی اختصاص دهد/مجلس حمایت خواهد کرد

سارا فلاحی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط در خصوص ریزگرد‌ها و نحوه مقابله با آن، گفت: ریزگرد‌ها هر دو منشا داخلی و خارجی را دارند، اما منشا خارجی آن بیشتر است، البته صرفا مربوط به یک کشور خاص نیست و حدود ۱۰ الی ۱۲ کشور درگیر آن هستند.ایران تنها نمی‌تواند ریزگرد‌ها را مدیریت کند/دولت ردیف بودجه مشخصی اختصاص دهد/مجلس حمایت خواهد کرد 
این نماینده مردم در مجلس با اشاره به لزوم تشکیل کنوانسیون منطقه‌ای برای مقابله با ریزگردها، بیان داشت: راه حل این بحران تشکیل کنوانسیون منطقه‌ای است که همه کشور‌ها پای کار بیایند و هزینه دهند. مشخص نیست این مساله چه زمانی حل خواهد شد چراکه به دیپلماسی فعال منطقه‌ای نیاز داریم که همه کشور‌ها پای کار باشند.
فلاحی اظهارداشت: جمهوری اسلامی به تنهایی نمی‌تواند ریزگرد‌ها را در بعد خارجی مدیریت کند، اما در داخل با ارائه بودجه می‌توانیم اقداماتی انجام دهیم؛ بنابراین باید در حوزه آبخیزداری و جنگل داری کار کنیم و از آب و خاک کشور به درستی محافظت کنیم، اما دراین حوزه مشکل داریم.

ایران تنها نمی‌تواند ریزگرد‌ها را مدیریت کند/دولت ردیف بودجه مشخصی اختصاص دهد/مجلس حمایت خواهد کرد 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ابراز تاسف ازنابودی تالاب‌های کشور، گفت: تالاب‌های ما در حال نابودی هستند و کار کارشناسی برای مقابله با بحران‌های زیست محیطی انجام نمی‌دهیم و متاسفانه در ادوار مختلف اشخاصی متولی این امر بودند که خودشان عامل ایجاد بحران‌ها بودند چراکه خیلی نگاه کارشناسی و علمی نداشتند.


وی افزود: برای مقوله‌ای که عامل بحران‌های زیست محیطی و هم عامل بحران سلامتی برای مردم جامعه ما است، باید بودجه اختصاص داده و تیم کارشناسی تشکیل دهیم. دولت باید ردیف مشخصی برای مقابله با ریزگرد‌ها به شکل مستقیم اختصاص دهد که ما هم در مجلس از آن حمایت خواهیم کرد. ما در لوایح سال‌های قبل به صورت غیر مستقیم بودجه گذاشتیم حتی در حوزه جنگل کاری و بیابان زدایی هم بودجه قابل توجهی اختصاص ندادیم.
فلاحی در پایان خاطرنشان ساخت: آقای امیرعبدالهیان سفر‌های دوره‌ای را برای این امر داشتند و با چند کشور منطقه‌ای مباحثی را مطرح کردند و من امیدار هستم به تشکیل کنوانسیون منطقه‌ای برسیم که ضمانت اجرایی هم داشته باشد.

ایران تنها نمی‌تواند ریزگرد‌ها را مدیریت کند/دولت ردیف بودجه مشخصی اختصاص دهد/مجلس حمایت خواهد کرد

برچسب ها: سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ریزگردها و گردو غبار تالاب‌های ایران کنوانسیون منطقه ای
ارسال نظر
آخرین اخبار