۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
تعداد بازدید: ۱۶۶۴۹۵
گزارش خطوط از هشدار‌های مدیران فرهنگی درباره اختلافات شهرداری و خانه هنرمندان!
تفاوت دیدگاه‌های سیاسی مدیران هنری با نهاد‌های بالادستی در سال‌های اخیر در موارد بسیاری باعث وارد آمدن انواع و اقسام فشار‌ها بر مراکز و فعالیت‌های هنری شده است. یکی از معروف‌ترین مثال‌های این رویکرد را در سال‌های آغازین دهه نود در خانه سینما شاهد بودیم که اختلافات وزارت ارشاد و سازمان سینمایی با خانه سینما تحت مدیریت محمدمهدی عسگرپور این نهاد صنفی را تا آستانه تعطیلی کشاند. حالا بعد از گذشت ۱۰ سال، به نظر می‌رسد اتفاق مشابهی در خانه هنرمندان در حال وقوع است...
کد خبر: ۱۷۵۳۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ؛ زمزمه‌هایی که درباره اختلافات و تقابل شهرداری تهران با خانه هنرمندان و تعطیلی این خانه شنیده می‌شود، فضای نگران کننده‌ای را بر فضای فرهنگ و هنر کشور حاکم کرده است. این نگرانی که با اعلام انتخاب محمدمهدی عسگرپور به عنوان مدیر عامل جدید خانه هنرمندان، بیشتر، و خطر تعطیلی این خانه نزدیک‌تر از همیشه شده است، در مراسم معارفه مدیرعامل جدید خانه هنرمندان به وضوح مشخص بود و هنرمندان و مدیران بسیاری نسبت به خطرات وقوع چنین شرایطی هشدار دادند. این در حالی است که در زمان معرفی عسگرپور به عنوان مدیر جدید خانه هنرمندان، کارشناسان بسیاری درباره تبعات این انتخاب صحبت کردند و خطرات تکرار ماجراهای خانه سینما را در خانه هنرمندان گوشزد کردند...
 
هشدارهای هنرمندان
 
در مراسم معارفه محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران، هنرمندان پرشماری از عملکرد شهرداری تهران انتقاد کرده و از مدیرعامل جدید خواستند که در برابر مشکلات عقب‌نشینی نکند. دلیل این هشدارها سیاست مداخله‌گرایانه شهرداری تهران در امور خانه هنرمندان بود که در اتفاقی بی‌سابقه در معرفی یک مدیر جدید برای تماشاخانه ایرانشهر جلوه‌گر شده بود.
در این مراسم که در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد، ایرج راد، ابراهیم حقیقی، رضا کیانیان، بهروز غریب‌پور و منوچهر شاهسواری درباره لزوم استقلال در فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران صحبت کردند.
ایرج راد، رییس شورای عالی خانه هنرمندان با تقدیر از تلاش‌های بهروز غریب‌پور برای راه‌اندازی این مکان هنری، انتخاب محمدمهدی عسگرپور را بر اساس نیازها و جایگاه خانه هنرمندان دانست و اظهار امیدواری کرد با همکاری شورای عالی با عسگرپور دوران شکوهمندی در خانه هنرمندان ایران رقم زده شود.
بعد از ایرج راد؛ نماینده رئیس مجلس شورای اسلامی و شهردار اسبق تهران ضمن ابراز تاسف از این که «هنر به دلیل مشکلات اقتصادی مورد کم توجهی قرار گرفته» از لزوم حمایت مجلس از فرهنگ و هنر گفت.
ابراهیم حقیقی، مشاور عالی شورای عالی خانه هنرمندان ایران نیز ضمن دفاع از انتخاب عسگرپور اصلی‌ترین مشکل خانه هنرمندان را «نه مسایل مالی، بلکه کمبود حضور پدری که توانایی سر و سامان دادن به امور را داشته باشد» عنوان کرد.
بهروز غریب‌پور موسس خانه هنرمندان ایران بعد از یادآوری تلاش‌هایی که با هدف تعطیلی خانه هنرمندان ایران انجام گرفته، انتصاب مدیر تماشاخانه ایرانشهر توسط شهرداری تهران و به عبارت بهتر تفکیک سالن ایرانشهر از خانه هنرمندان ایران را «یک اشتباه بزرگ استراتژیک» نامید و با تاکید بر اینکه هر کس خانه هنرمندان ایران را ببندد، نام خود را ننگین کرده، نقبی به تاریخ زد: «از سلطان محمود غزنوی یاد بگیرید که قرار بود به فردوسی طلا بدهد اما نقره داد و نام خود را ننگین کرد».
غریب‌پور با یادآوری این که «برای اضافه شدن پسوند ایران به خانه هنرمندان خون دل ها خوردیم، چرا که ایران برای ما مقدس بوده و هست و اضافه شدن این عنوان برایمان بسیار حیاتی بود» از عسگرپور خواست با وجود همه مشکلات، عقب‌نشینی نکند!
منوچهر شاهسواری، مدیر عامل خانه سینما نیز وقفه‌ها و فترت‌ها را در کار فرهنگ جبران‌ناپذیر خواند و بزرگ‌ترین خطای استراتژیک کشور را بی‌توجهی به فرهنگ عنوان کرد- که در روزگار دل‌های شکسته و سفره‌های خالی از نان، اگر همین فرهنگ و حمیت نباشد، چه می‌ماند برای ما!
 
صحبت‌های مدیرعامل جدید
 خانه هنرمندان و دیگر نهادهای صنفی در خطر تعطیلی!
در بخش پایانی مراسم که با حضور چهره‌هایی چون رضا میرکریمی، فرهاد توحیدی، حمیدرضا نوربخش، سیف‌الله صمدیان، غلامرضا موسوی، رسول صدرعاملی، یونس شکرخواه و علیرضا تابش برگزار شد، محمدمهدی عسگرپور سخنانی تلخ بر زبان آورد: «آن‌چه دوستان اشاره کردند، بخشی از زیست ما شده. تقریبا متناوبا با این فضاها مواجهیم. ما را خیلی دچار حاشیه کردند تا از اصل موضوع غافل شویم. در جشنواره کن امسال مساله‌ای مطرح شد مبنی که ممکن است دیگر سینما نداشته باشیم، اما برای ما چه ماند، بوسه زن و شوهر یا سخن گفتن یا نگفتن فلان بازیگر. این مسائل برمی‌گردد به اینکه نهادهای صنفی باید قوام بیابند تا درگیر حاشیه‌زدگی نشویم اما وقتی قوام صنفی نداشته باشیم، چگونه می‌توان از فلان چهره انتظار داشت که در پی امور مردم باشد. با این حال این قصه هر روز ماست و نام‌های کسانی که خشت روی خشت گذاشتند یا  خانه ها را نابود کردند، در تاریخ می‌ماند».
 
 

برچسب ها: خانه هنرمندان انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران خانه تئاتر
ارسال نظر
آخرین اخبار