۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
تعداد بازدید: ۶۲۰۱۰
برجام با همه نقطه ضعف و قوت هایش چند سالی است در رأس خبر‌های رسانه‌ای قرار دارد و حاشیه‌هایی بر آن آویزان می‌شود که سنگینی آن متن اصلی را به فراموشی می‌برد. اگر از مردم کوچه و بازار سئوال شود که برجام چیست به ندرت افرادی پیدا شوند از کم و کیف آن اظهار آگاهی کنند.‌
کد خبر: ۲۰۴۰۶



پایگاه خبری تحلیلی خطوط: برجام با همه نقطه ضعف و قوت هایش چند سالی است در رأس خبر‌های رسانه‌ای قرار دارد و حاشیه‌هایی بر آن آویزان می‌شود که سنگینی آن متن اصلی را به فراموشی می‌برد.
اگر از مردم کوچه و بازار سئوال شود که برجام چیست به ندرت افرادی پیدا شوند از کم و کیف آن اظهار آگاهی کنند.‌
می‌گویند وقتی پادشاهی وزیر خود را صدا کرد و از او طلب پالوده نمود، پس از آنکه پالوده را خورد و دستی بر سبیل مبارک کشید، خطاب به وزیر گفت: در سرزمین من کسی را سراغ داری که پالوده را نشناسد و یا نخورده باشد؟
وزیر گفت: بسیار آدم هایند که چنین چیزی را نخورده و نشناسند.
شاه گفت: یکی از آن‌ها را به دربار آور تا من او را بشناسم و با وی تفریح کنم.
وزیر دستور داد چوپانی را از بیابان‌های اطراف بیاورند تا به نزد شاه برود.
چوپان به حضور شاه رسید. پالوده‌ای را که تدارک شده بود خورد. بعد از آن شاه از وی خواست بگوید چه خورده است. چوپان گفت پدر خدا بیامرزم می‌گفت اصفهان یک مسجد خوبی دارد و یک و حمام خوب، آنچه خوردم یا مسجد است یا حمام.
شاه خنده‌ای کرد و برآشفت و فهم کرد که عامه مردم تا چه میزان با شاه و دربار و شهر و دیار فاصله دارند...
این حکایت کسانی است که اگر از آن‌ها سئوال شود برجام چیست می‌گویند که تورم، گرانی و اختلافات ما با کشور‌های اروپایی و آمریکا ناشی از عدم پذیرش برجام است. این سخن بدان معنی نیست که مردم ما نسبت به وقایع انقلاب و تحلیل و تفسیر آن بیگانه اند. بلکه برعکس مربوط می‌شود به اینکه ما در رسانه‌ها و اخباری که منتشر می‌کنیم چه میزان به مردم اطلاع رسانی کرده ایم که اصولاً انرژی هسته‌ای و فنآوری‌های ناشی از آن چه مشکلاتی از کشور و ملت را حل و برطرف می‌کند.
درست به خاطر دارم وقتی از یکی مدیران در ۱۵ سال قبل سئوال کردم انرژی هسته‌ای به چه دردی می‌خورد. پاسخ داد: چند گرم آن شهری را برق دار می‌کند.
هنوز خودم هم که سرم در اخبار شبانه روزی است نمی‌دانم این سخن درست است یا خیر. به هر تقدیر از اینکه انرژی هسته‌ای برای استفاده در موارد پزشکی و علوم فنی مهندسی مثل تامین سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای یک ماده ضروری است شکی نیست، اما رسانه‌های مخالف با نظام جمهوری اسلامی مدام تبلیغ می‌کنند که ایران می‌خواهد برای ساخت بمب اتم از ذخائر اورانیوم ۶۰ درصد به بالا استفاده کند؛ لذا تمام حقوق، هویت و موجودیت ایران در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و تعاملات اجتماعی را به آن گره می‌زنند و غوغا راه می‌اندازند که ایران هدفی جز ساخت بمب اتم ندارد هر چند بار‌ها ایران اعلام کرده از دیدگاه ایدئولوژیک نظام و مسائل اخلاقی در اسلام ما اجازه نداریم به ساخت و به کارگیری جنگ افزار کشتار جمعی دست بزنیم. ولی آیا آن‌ها باور می‌کنند؟ و اگر باور کنند اعلام می‌کنند که باور کردیم؟ خیر! زیرا منافع آن‌ها در ایران هراسی است. برای سلطه بیشتر سیاسی و اقتصادی بر همسایگان عرب که از فروش نفت ذخائر فراوانی از دلار و ارز در بانک‌های داخل و خارج پس انداز کرده اند هرچند در طول ۷۰ سال گذشته بار‌ها آن‌ها را بیشتر برای خرید سلاح هزینه کرده اند و هم اکنون نیز می‌کنند غوغاسالاری راه می‌اندازند و خاورمیانه جدید را مطرح می‌کنند با این هدف که هیچ کشور نفت خیز اسلامی نباید به استقلال سیاسی و اقتصادی برسد. حال اگر ایران از تحریم‌ها خلاص شود و آزادانه همانند کشور‌های دیگر به داد و ستدخارجی بپردازد چه کشور‌هایی ضرر می‌کنند؟
طبیعی است در مرحله نخست دشمنانی مانند اسرائیل و عربستان و امارات و هم دوستانی مانند ترکیه ضرر می‌کنند که اشاره به دلائل و مستندات آن در این خلاصه گفتار نمی‌گنجد.
در همین چند هفته گذشته که احتمال امضای برجام قوت گرفته و طرفین دعوی، تقریبا به هر آنچه پیش نویس برجام خوانده می‌شود تا حدودی رضایت دارند. ببینم چه اتفاقاتی افتاده که بیشتر اخبار را بر ضد ایران رقم زده اند.
یکم مسئله خبر ایستادن یک فرد مسلح در نزدیکی محل سکونت مسیح علی نژاد، مخالف خوان ایرانی در آمریکا که از مویی کوهی ساخته اند.
دوم اعلام افشای طرح ترور پمپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ و جان بولتون و تنی چند از مسئولان دولت ترامپ.
سوم ترور سلمان رشدی توسط  هادی مطر که آمریکائی است و پدرش تبار لبنانی دارد و تلاش همه رسانه‌های مخالف با جمهوری اسلامی در خارج برای نسبت دادن این اعمال به ایران و موارد دیگر.
طبیعی است که از ابتدای شروع مذاکرات برای امضای برجام چه قبل از ترامپ، چه در زمان ترامپ و چه بعد از آن در حال حاضر اسرائیل به انحاء مختلف و با جاسوسی‌های مستمر قصد دارد آمریکا و اروپا را به جنگ بر علیه ایران ترغیب کند تا هیچ سند برجامی را امضاء نکنند.
حال تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل زیرا فتوای امام خمینی (ره) در تکفیر و قتل سلمان رشدی مرز نمی‌شناسد و هیچ مسلمانی اجازه نمی‌دهد به مقدسات و پیامبر اسلام (ص) توهین شود و چه بسا افرادی دست به این کار بزنند که هیچ ارتباطی با مسئولان نظام جمهوری اسلامی هم نداشته باشند.
نکته آخر اینکه انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدای پیروزی تاکنون خار در چشم و استخوان در گلوی مسئولان آمریکا و کشور‌های اروپایی که منافعشان در ایران از میان رفته بوده و اگر به هر دلیل با ایران کنار بیایند و زبانشان به دوستی و روابط باز شود قلبشان به این دوستی راضی نیست. طبیعی است که هر کشوری منافع خود را می‌بیند و برای تحقق آن حتی حاضر است دست به جنگ و خونریزی هم بزند، اما آنچه مسلم است و مردم ما را هوشیارتر، متحدتر، مقاوم‌تر و بی دغدغه‌تر می‌کند آگاهی از روند امور داخلی و خارجی کشور است.
هم دولت و هم رسانه‌های دولتی و بخش خصوصی براساس رسالت مطبوعاتی و خبری وظیفه دارند به شبهات و سئوالات مردم پاسخ دهند. مسلماً هر پاسخ شفاهی آسیب رسانی شبکه‌های خبری مخالف و معاند را خنثی می‌کند مثلاً به صورت موردی مردم متوجه می‌شوند که اولا فنآوری‌های هسته‌ای به چه دردی می‌خورند و چه استفاده‌های علمی از آن می‌توان کرد ثانیاً چرا دشمنان ایران همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا به مردم ما تفهیم کنند، چون نفت داریم نیاز به انرژی هسته‌ای نداریم.
والسلام

محمد عسلی روزنامه نگار

برچسب ها: برجام توافق برجام مذاکرات برجام سوخت هسته ای تسلیحات هسته ای برنامه هسته ای ایران خاور میانه انرژی پاک انرژی تجدید پذیر انرژی های فسیلی
ارسال نظر
آخرین اخبار