۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
تعداد بازدید: ۹۴۳۴۵
گردشگران در روزهای تعطیلات نوروزی به این موضوع رسیدند که تهران ١٤٠٢ با تهران سال‌های قبل متفاوت بوده است.
کد خبر: ۲۹۲۰۴

اقدامات جديد زيباسازى شهرى در سال ١٤٠٢

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نوروز و سال نو که با زایش و رویش زمین همراه است برای تمام ایرانیان از هر قوم و نژاد، فرهنگ و مذهب حائز اهمیت به نظرمی‌رسد. از این رو در هر کجای ایران با آغاز بهار و فصل نو همه جشن می‌گیرند و تلاش می‌کنند در این شادی دیگران را نیز سهیمکنند. خوش آمدگویی به این ایام یکی از مهم‌ترین وظایفیست که بسیاری آن را بر دوش خود احساس می‌کنند و به هر نحویمی‌خواهند بهترین میزبان برای آمدن سال نو و فصل نو باشند.

رنگارنگ کردن شهر به شیوه‌های مختلف از جمله بهترین روش‌هایی است که به صورت بصری این خوش آمدگویی را انجام می‌دهد وشهر تهران به عنوان پایتخت ایران نیز در سال ١٤٠٢ با نگاهی نو، مقدمات ورود به سال جدید را فراهم کرده است و شهروندان وگردشگران نیز در روز‌های تعطیلات نوروزی به این موضوع رسیدند که تهران ١٤٠٢ با تهران سال‌های قبل متفاوت بوده و حال و هواینوروزی و بهاری بیشتری در مقایسه با گذشته داشته است.

استفاده از المان‌های شهری چه به صورت حجمی و چه به صورت نقاشی دیواری و فعالیت‌های هنری به شکل‌های گوناگون موجبشده تا شهر تهران به طور ویژه‌ای به استقبال بهار و سال نو برود. وجود ۴۲۰ تخم‌مرغ رنگی، بیش از ۲۰۰ سفره هفت‌سین، عمونوروز، حاجی فیروز، مرد شیپورچی و... در کنار خراطی ۱۱ اصله درخت خکشیده خیابان ولیعصر، طراحی ۱۲ دیوار خلاق پوششگیاهی، نقاشی با موضوع بهار بر روی ۲۲ اتوبوس، نقاشی بر روی ۱۰۰ دیوار، نصب ۲۲ نقاشی بر روی قاب‌های طراحی شده درسطح شهر تهران، طراحی ۴ قطعه خوشنویسی بر روی ۴ دیوار برای نخستین بار و... کاری کرده تا تهران ۱۴۰۲ در مقایسه باسال‌های قبل متفاوت و رنگارنگ‌تر جلوه کند.

«آمد بهار جان‌ها»، «بهار ایران»، «تهران زیبا» و «شهر خوبی‌ها» پویش‌هایی هستند که در سال جدید، به آن‌ها پرداخته شده است. در کنار المان‌های حجمی که در خدمت المان‌های نوروزی قرار گرفته؛ پویش‌های فرهنگی امسال نیز حال و هوای بهاری و نوروزیداشتند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها معرفی اماکن گردشگری شهر تهران بود که با پویش «تهران زیبا» همراه شد.

معرفی ۷۰ نقطه گردشگری شهر تهران در این پویش صورت گرفت و بیش از ۶۰۰ سازه تبلیغاتی به معرفی این ۷۰ نقطه گردشگریاختصاص پیدا کرد. مجید قادری، معاون فرهنگی و هنر‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره پویش «تهران زیبا» می‌گوید: «نکته جالب توجه درباره پویش تهران زیبا که برای نخستین بار اتفاق افتاد تعاملی بودن این پویش بود. به طوری که مردممی‌توانستند با ارسال پیامک، آدرس و ساعت بازدید از اماکن گردشگری مورد نظر خود را دریافت کنند. آنطور که به نظر می‌رسد میزانبازدید از اماکن گردشگری تهران به شکل چشمگیری افزایش داشته است.

این پویش تقریبا از ۱۵ اسفندماه آغاز شد که در آن زمان بیش از ۵ هزار پیامک دریافت می‌شد و در حال حاضر به آمار ۱۰ تا ۱۵ هزارپیامک رسیده است. معرفی این اماکن کاری کرده تا مردم زمان انتخاب محلی برای گردشگری در شهر تهران از سردرگمی بیرون بیایند وبا وجود آنکه آمار دقیقی در این زمینه ندارم؛ اما می‌توانم بگویم بازدید از خانه‌های تاریخی که زیر نظر شهرداری هستند به بیش از ۵ برابر رسیده است.»

او با بیان اینکه پویش «آمد بهار جان‌ها» و «بهار ایران» نیز به معرفی اقوام مختلف ایرانی و تبریک عید و ایام نوروز اختصاصپیدا کرده است می‌گوید: «حدود ۸۰۰ سازه تبلیغاتی برای پویش‌های «آمد بهار جان‌ها» و «بهار ایران» در نظر گرفته شد و تلاششد تا المان‌های نوروزی برگرفته از فرهنگ، آداب و رسوم اقوام مختلف در آن‌ها گنجانده شود تا همبستگی ملی کشور عزیزمان ایران بهبهترین شکل ممکن به نمایش درآید. از این رو سعی شد تا تمام قومیت‌ها را پوشش داده شود. خوشبختانه امسال تهران، گردشگرهایبسیاری از نقاط مختلف کشور داشت که این پویش نیز در پویایی حال و هوای تهران گردشگرپذیر اثرگذار بود. احساس می‌کنم ایناتفاق برای کل اماکن گردشگری شهر تهران رخ داده است. افزایش گردشگر اتفاق بزرگی برای پایتخت تهران به حساب می‌آید کهمی‌توان با فعالیت‌های درستِ جذب گردشگری این روند را ادامه داد.»

در کنار پویش‌های فرهنگی، استفاده از المان‌های حجمی امسال بیشتر از هر زمان دیگر به آن توجه شده بود. به طوری که بیش از ۱۰۰ المان حجمی شامل عمو نوروز، سفره‌های هفت‌سین و ماهی‌های نوروزی را در برمی‌گیرد. المان‌هایی که تمامی آن‌ها برگرفته از آدابایرانی اسلامی هستند. مجید قادری درباره این المان‌های حجمی می‌گوید: «استفاده از المان‌های حجمی مرتبط با نوروز و آیین‌هاینوروزی کهن یکی از جدیدترین فعالیت‌هایی است که سازمان زیباسازی شهرداری تهران آن را انجام داد و جای خرسندی دارد که مورداستقبال شهروندان و گردشگران نیز قرار گرفت.»

قادری در این خصوص نیز می‌گوید: «استفاده از ۱۵ المان فانوس در سطح شهر و استفاده از ۱۵۰ المان ماه اسماء الحسنی وجانمایی آن در نقاط مختلف شهر اقداماتی بود که امسال به بهترین شکل ممکن به اجرا درآمد. کار متفاوت و تازه‌ای که در سال‌های قبلانجام نشده بود و امسال برای نخستین بار همراه با اکران فرهنگی در نظر گرفته شد. در کنار این المان‌های حجمی در زمینه فعالیت‌هایفرهنگی نیز پویش «شهر خوبی‌ها» پیگیری شد.»

مهدی سبحانی، مدیر اداره آثار حجمی سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت‌هایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان وایام شعبانیه انجام گرفته شد می‌گوید: «۱۵ فانوس به مناسبت ماه مبارک رمضان طراحی و در امکان مذهبی مانند امام زاده صالح وشاه عبدالعظیم و… جانمایی شدند و از آنجایی که امسال در کنار ایام نوروز دو مناسبت شعبانیه و ماه مبارک رمضان را داشتیم؛ بهطور اختصاصی کره‌ای از گل نرگس در میدان فاطمی طراحی شد که به دلیل فضای مناسب برای تامل و عکاسی مورد استقبال قرارگرفت. در کنار چنین المانی، طرح «ای حرمت مرجع درماندگان» را نیز با موضوع علی ابن موسی الرضا طراحی شد و در جاده خاورانبه سمت مشهد در میدان ثامن الحجج (ع) قرار داده شد که آن هم مورد توجه و استقبال مثبت از سوی شهروندان و گردشگران قرارگرفت.»

در هشتمین سالانه هنر‌های شهری بهارستان، محور رسالت، مهم‌ترین محوری بود که در آن ۷۰ دیوارنگاری صورت گرفت و شهابشکیبا، مدیر اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این زمینه می‌گوید: «علاوه بر طراحی و جانمایی ۴۲۰ تخم‌مرغ رنگی، ۱۰۰ نقاشی دیواری نیز در سطح شهر پیاده سازی شد که اصلی‌ترین آن‌ها در محور بزرگراه رسالت قبل از پلسیدخندان تا سه راه تهرانپارس را دربرمی‌گیرد.

در اقدامی برای دیوارنگاری نوروز ۱۴۰۲، ۷۰ دیوارنگاری در بزرگراه رسالت در نظر گرفته شد تا هنرمندان بر روی این دیوار‌ها آثارزیبای بهاری خلق کنند. در کنار این دیوار‌ها ۳۰ دیوار نیز در مناطق در نظر گرفته شد و طی فراخوانی از هنرمندان دعوت به عمل آمدتا آن‌ها طرح‌های مصوب سازمان زیباسازی شهرداری تهران را اجرایی کنند و با این روش برخی از دیوار‌های مناطق نیز رنگ و بویتازه به خود گرفتند.»

خراطی ۱۱ درخت خیابان ولیعصر، کار خلاقانه استقبال از بهار بود که هنرمندان مجسمه ساز بزرگی در آن سهیم بودند و به گفتهقادری تلاش سازمان بر این بوده تا شهروندان به جای دیدن یک درخت خشکیده، بتوانند یک اثر هنری و چشم‌نواز را مشاهده کنند و دراین راستا نیز هنرمندان با خلاقیت‌های خود وارد عمل شدند: «در این دوره از رویداد درختستان حدود ۵۰ هنرمند در فراخوان حضوریافتند که ۶ هنرمند مجسمه ساز با سابقه، طرح‌های انتزاعی و هنری را بر روی ۱۱ اصله درخت خشکیده اجرا کردند و مابقی هنرمنداندر سطح مناطق ۲۲ گانه نسبت به خلق آثار بر روی درختان خشکیده شهر مشغول شدند.»

سبحانی نیز درخصوص رویداد درختستان می‌گوید: «رویداد درختستان در هشتمین سالانه هنر‌های شهری بهارستان از خلق آثارانتزاعی و هنری بر روی ۱۱ اصله درخت خشکیده در محور ولیعصر (عج) بود که به بهترین شکل خود به اجرا درآمد. هنرمندان مجسمهسازی در این رویداد ورود کردند که بعد از سال‌ها با سازمان همکاری داشتند. این دوره از رویداد «درختستان» با رویکرد متفاوت نسبتبه سال گذشته آغاز و قرار شد المان و سازه‌ای به درختان اضافه نشود؛ بلکه کل طرح‌ها با روش خراطی برروی تنه درختان کنده کاریشود. کار قشنگی شد و در محدوده میدان ونک تا میدان تجریش هنرمندان روی درختان خشک شده کار کردند. کار‌های فاخری شد که هرکدام از آن‌ها می‌تواند یک مجسمه فاخر شهری باشند.»

به گفته مدیر اداره آثار حجمی سازمان زیباسازی شهرداری تهران سبک و سیاق کار شده امسال باعث شد تا مردم شهر تهران را دوستداشته باشند که یکی از مهم‌ترین علت‌های این اتفاق نیز به جانمایی درست المان‌های حجمی برمی‌گردد: «تهران عوض شده است. مردمو شهروندان از میدان المپیک تا تهرانپارس از شهرری تا تجریش این تغییرات را دیده‌اند و همین نکته مهمی است که نباید به سادگی ازروی آن عبور کرد. تهران، امسال شادتر از هر سال دیگر بود و بازخورد مثبت و حال خوب مردم این موضوع را نشان می‌دهد. امسالمی‌تواند تجربه خوبی باشد برای آنکه این روند با روش‌های بهتر و خلاقانه‌تری پیش گرفته شود.»

پایان پیام/ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: شیراز بافت تاریخی نوسازی بافت فرسوده
ارسال نظر
آخرین اخبار