۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
تعداد بازدید: ۸۸۷۳۳
کاردار کشورمان در دمشق، سیاست اعلامی کشورمان را تبیین و تاکید کرد: «ما همواره گفته‌ایم ظرفیت‌های کشور‌های عربی و اسلامی باید در خدمت منافع جهان اسلام و عرب قرار گیرد. این به مذاق آمریکا و اسرائیل خوش نمی‌آید و فتنه گری‌ها همواره بوده است.
کد خبر: ۳۰۷۱۳

ظرفیت‌های کشور‌های عربی و اسلامی باید در خدمت منافع جهان اسلام و عرب قرار گیرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، رئیس‌ دولت سیزدهم در سفری تاریخی آن هم برای اولین بار در  سیزده سال اخیر و با پایان فتنه آمریکایی صهیونیستی داعش به سوریه سفر کرد. در جریان این سفر، آیت‌الله رئیسی با همتای سوری خود دیدار کرد و همچنین هیئت بلندپایه دو کشور هم با یکدیگر ملاقات کردند و تفاهمنامه‌های متعددی به امضاء رسید. دو موضوع محوری دائما از سوی مقامات عالیرتبه سیاسی کشورمان پیش از انجام این سفر، بعنوان اهداف کلان و مهم توصیف شد. اول اهتمام جمهوری اسلامی ایران به حفاظت و حتی تقویت رابطه دوجانبه و کنونی در حوزه سیاسی و  دوم حضور جدی‌تر در عرصه اقتصادی مخصوصا در دورانی که دمشق به دنبال بازسازی خرابه‌های پس از جنگ است. محمد جمشیدی معاونت امور سیاسی دفتر ریاست جمهوری، تاکید می‌کند که ایران قصد دارد تا به کمک سوریه در سواحل مدیترانه یعنی بخش غربی این کشور حضور فعال‌تر اقتصادی داشته باشد. از سویی دیگر، رئیس‌جمهور کشورمان هم در جریان سفر به دمشق تاکید کرد که شرایط جدید در منطقه و موج جدید همگرایی نمی‌تواند به رابطه گرم تهران و دمشق لطمه‌ای وارد کند. برای روشن‌شدن بیشتر موضوع و کسب اطلاعات تکمیلی به سراغ «علیرضا آیتی» کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق رفتیم. مصاحبه باشگاه خبرنگاران با دیپلمات ارشد کشورمان را در ادامه می‌خوانید.

علیرضا آیتی در پاسخ به این سوال که «ایران قصد دارد تا حضور اقتصادی خود در سواحل مدیترانه و بخش غربی سوریه را گسترش دهد. برای تحقق این هدف چه دستور کاری وجود دارد؟»، گفت: «سوریه قطعا یکی از نقاط راهبردی و استراتژیک در منطقه شامات و شرق مدیترانه است. بنادر لاذقیه و طرطوس و ظرفیت‌های ساحلی این کشور فرصت بزرگی برای حضور ایران در شرق مدیترانه است. محور تجاری اقتصادی و مقاومتی تهران بغداد دمشق مدیترانه و لبنان با استراتژی مدافعان حرم بازگذاشته شد و علیرغم توطئه‌ها و فشار‌های آمریکایی‌ها در مرز‌های عراق، همچنان ایرانی‌ها موفق شدند این مسیر را باز بگذارند تا منافع اقتصادی آن برای ملت‌های مقاومت باشد». دیپلمات کشورمان در ادامه به توضیح اقدامات در دستور کار قرار گرفته پرداخت و تاکید کرد: «این مهم در بخش‌های حکومتی و خصوصی ایران با اهمیت شمرده شده و سفر دکتر رئیسی به سوریه و انجام توافقات با دکتر بشار اسد در این چارچوب انجام گرفته است. تقریبا بیش از ۱۲۰ موضوع اقتصادی و تجاری بین دو کشور احصاء شده است که باید گام به گام با سوری‌ها صحبت کرد و روی آن توافق و سپس اجرائی نمود».

ظرفیت‌های کشور‌های عربی و اسلامی باید در خدمت منافع جهان اسلام و عرب قرار گیرد

ایشان در خصوص فضای جدید، تحولات اخیر و ایجاد موج جدید همگرایی در منطقه پاسخ داد و در جواب این سوال که «عادی‌سازی روابط عربستان و سوریه آیا برای ایران یک تهدید است و یا یک فرصت؟»، خاطرنشان کرد: «هر تحولی در منطقه اتفاق می‌افتد قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و مداخلات خارجی موثرند و نقش دارند. حتما مداخله گران فرامنطقه بدنبال برنامه‌های خود هستند و قدرت‌های منطقه‌ای نیز روی طرح‌های آنان اثر می‌گذارند. برخی ممکن است با طرح‌های آنان همراهی کنند برخی نیز این طرح‌ها را بی اثر می‌کنند و اجازه مداخله بیگانگان را نمی‌دهند». آیتی در ادامه افزود: «در مقطعی بیگانگان تلاش کرده‌اند قدرت‌های منطقه‌ای را از یکدیگر جدا کنند و با یارگیری و قطب بندی‌های منطقه‌ای منافع خود و رژیم صهیونیستی را تامین نمایند. قطعا کشور‌های منطقه اختلافات اساسی و تاکتیکی دارند و این طبیعی است، چون هر کشوری منافع خود را دارد آنچه مهم است اصل همسایگی و منافع ملت‌های درون منطقه است که باید مدنظر قرار گیرد و اجازه بهره برداری جبهه آمریکایی صهیونیستی داده نشود». کاردار کشورمان در دمشق، سیاست اعلامی کشورمان را تبیین و تاکید کرد: «ما همواره گفته‌ایم ظرفیت‌های کشور‌های عربی و اسلامی باید در خدمت منافع جهان اسلام و عرب قرار گیرد. این به مذاق آمریکا و اسرائیل خوش نمی‌آید و فتنه گری‌ها همواره بوده است. خوشبختانه ایران و عربستان و عراق و سوریه و ترکیه و همچنین دولت‌های حوزه خلیج فارس در شرایط فعلی که آمریکا و رژیم صهیونیستی دچار مشکلات ریشه‌ای شده اند در حال بازتعریف منافع خود هستند. استفاده از ظرفیت‌های مثبت و سازنده فرامنطقه‌ای مثل روسیه و چین و سازمان‌ها و نهاد‌های مهم منطقه‌ای نیز کمک کننده است و حتما در دستور کار قرار دارد. سوریه یک نقطه بسیار استراتژیک در منطقه شامات و شرق مدیترانه است و ایران و سعودی نمی‌توانند این نقطه مهم را در ارتقای منافع خود و منافع جهان اسلام و عرب نادیده بگیرند».

علیرضا آیتی در نهایت این را هم گفت که حمایت از وضعیت سوریه و سنگر سوریه در مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی و بازدارندگی این رژیم در مقابل ضایع کردن حقوق فلسطینی‌ها یک اصل اساسی در جهان عرب و اسلام بویژه سازمان همکاری اسلامی است. وی تصریح کرد: «در شرایط جدید حمایت از فلسطین مدنظر خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود موضع سوریه در آینده بواسطه توافقات بین دولت‌های منطقه از جمله ایران و عربستان، سوریه و ترکیه، عراق و ترکیه، تحولات لبنان و روابط حزب الله با سعودی و همچنین بهبود اوضاع یمن، موضع برتر در مقابل رژیم صهیونیستی خواهد بود».

/باشگاه خبرنگاران جوان
برچسب ها: بشار اسد آیت الله رییسی ایران و سوریه سواحل مدیترانه
ارسال نظر
آخرین اخبار