۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
تعداد بازدید: ۴۹۱۴۹۴
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: با عناوینی مثل جمعیت پذیری، آقا جمعیت افزایش پیدا نمی کند. این آدم هایی که الان مستاجر هستند و خانه ندارند را بالاخره نمی توانید انکار بکنید. الان بحث خانوارهای مشترک، خانوارهای اشتراکی، پشت بام هایی که اجاره داده می شود، مطرح است. مردم با زندگی می جنگند.
کد خبر: ۳۱۰۰۷

س: برای افزایش صدور پروانه در شهر تهران چه تدابیری اندیشیدید و آیا کارآمد بود؟

آمار صدور پروانه در شهری مثل تهران از 30هزاربه 5 هزاررسیده بود که ما تلاش کردیم با سیاست های دکتر زاکانی به 10هزار پروانه رساندیم، ولی واقعا فاجعه است مردم از باب مسکن در مضیغه هستند. ما برای ساخت مسکن، زمین داریم، تکنولوژی ساخت داریم، منابع بانکی داریم، توان داریم ومقررات شورای معماری و شهرسازی، ولی وضعیت مسکن این است... با عناوینی مثل جمعیت پذیری، آقا جمعیت افزایش پیدا نمی کند. این آدم هایی که الان مستاجر هستند و خانه ندارند را بالاخره نمی توانید انکار بکنید. الان بحث خانوارهای مشترک، خانوارهای اشتراکی، پشت بام هایی که اجاره داده می شود، مطرح است. مردم با زندگی می جنگند.

آمار صدور پروانه در شهری مثل تهران از 30هزاربه 5 هزاررسیده بود که ما تلاش کردیم با سیاست های دکتر زاکانی به 10هزار پروانه رساندیم

س: معاونت شهرسازی و معماری با ساخت و سازهای غیرمجاز چگونه مواجه می شود؟

ما طی چند روز گذشته نزدیک به 600 تا 700 واحد ساخت و ساز غیرمجاز را با کمک نیروی انتظامی، دادستان محترم و دوستان دیگر تخریب کردیم. واقعا خودمان رنج می کشیم، چاره ای نداریم ساخت ساز غیرمجاز است و باید جلوگیری شود، ولی به آدمی هم که ساخت و ساز غیرمجاز انجام می دهد  فشار وارد می شود که به ساخت غیرمجاز متوسل می شود؛ این، را نمی شود انکار کرد.

س: راهکار معاونت شهرسازی و معماری برای برون رفت از این بن بست چیست؟

 تنها راه، رفتن به سمت تولید مسکن است که قانون گذارهم اجازه داده است. در این راستا  معاونت شهرسازی و معماری به سمت تنظیم گری رفت و از ظرفیت های خودمان، نهاد ها، سازمان ها و بخش خصوصی استفاده کردیم؛ آنجایی که زمین داشتیم زمین اختصاص دادیم و پروانه بردیم و گفتیم این زمین ساخته شود. یا جایی  که مالک، زمین داشت گفتیم پول پروانه نمی گیریم آورده ما واحد باشد و اینگونه کار را شروع کردیم. به این منوال، با امضای حدود  5100 تفاهم نامه، عملیات ساختمانی حدود 37 هزار واحد را شروع کردیم و حدود 40 تا 50 هزار واحد هم در مرحله اجراست .

واقعا فاجعه است مردم در مضیغه هستند!/600 تا 700واحد غیرمجاز را با کمک نیروی انتظامی و دادستان تخریب کردیم خودمان رنج می کشیم!

انبوه سازان از ساخت مسکن در تهران قهر کرده اند

س : با توجه به شعار رئیس جمهور مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکن معاونت شما چه اقداماتی یا تعاملی با انبوه سازان و بخش خصوصی داشته تا حداقل کمی ازعقب ماندگی تولید مسکن جبران شود؟

فکر می کنند مسکن سازی مثل یک یه گاو شیرده است وهر کس و نهاد و سازمانی می تواند آن را بدوشد

انبوه سازان از ساخت مسکن در تهران قهر کرده اند. به این علت که مسکن در تهران زیاد، زمان صدور پروانه طولانی، ضمن آنکه هر نهاد و سازمانی فکر کرده می تواند از قبل ساخت و ساز مسکن در کشور پولی دربیاورد؛ مثلا گفتند 5 درصد به آموزش و پرورش بدهید  15 درصد به بیمه بازنشستگی، یک پولی هم به نظارت مهندسین ناظر و ... بدهید، یعنی فکر می کنند مسکن سازی مثل یک یک گاو شیرده است وهر کس و نهاد و سازمانی می تواند آن را بدوشد. گله و حرف انبوه سازان هم همین است. در حالی که الان مسکن و ساخت ساز دیگه سودی ندارد. قیمت زمین چنان افزایش پیدا کرده که بعضی جاها سازنده به ساخت کمتر از 6 طبقه رغبت نمی کند.در منطق شمال شهری هم کسی علاقه ای به پروانه گرفتن ندارد.

س: نفرمودید برای ورود انبوه سازان به ساخت و ساز چه امتیازهایی در نظر گرفتید؟

با تسریع در صدور پروانه و دادن پروانه شهری از انبوه سازان خواستیم قهرشان را بشکنند و همین باعث شد به تعداد صدور پروانه ها 4 هزار افزوده شود.

گفتند 5 درصد به آموزش و پرورش بدهید  15 درصد به بیمه بازنشستگی، یک پولی هم به نظارت مهندسین ناظر و ... بدهید، یعنی فکر می کنند مسکن سازی مثل یک یک گاو شیرده است وهر کس و نهاد و سازمانی می تواند آن را بدوشد. گله و حرف انبوه سازان هم همین است

به انبوه سازان گفتیم؛ رابطه مان نزدیک تر شود، خطاهایی که نسبت به شما کردیم، آزارهایی که دادیم را کم می کنیم. اگر انبوه سازی پروانه بگیرد 24 ماه بدون تیرگت تقسیط می کنیم، هیچ پول پیش نمی گیریم، پروانه از دم قسط می دهیم تا کارهای شان انجام بدهند، تولیدات شان را بفروشند تا بالاخره جان بگیرند.

سیاست شهرداری این است که انبوه سازان مسئول ساخت وساز بشوند/امروز در کشور ساخت و ساز دست اهلش نیست!

سیاست ما این است که انبوه سازان مسئول ساخت وساز شوند. امروز در کشور ساخت و ساز دست اهلش نیست. چرا من حق ندارم بروم در بیمارستان عمل پزشکی کنم، چون کار تخصصی است، ولی خیلی از پزشک ها، دندانپزشک ها، فوق تخصص ها در ساخت و ساز هستند چون فکر می کنند در ساخت و ساز ظرفیت خوبی برای سرمایه گذاری است. همینجا هم از همین رسانه اعلام می کنم آمادگی داریم هر موقع و هر زمانی که انبوه سازان بخواهند در کنارشان باشیم و موانع و چالش های شان را در حد وسع حل کنیم.

س: آقای دکتر، درآمد شهرداری از محل صدور پروانه ها چقدر است؟

به طور معمول طی 20- 30 سال گذشته بین 40 تا 60 درصد منبع درآمدی شهرداری از حوزه شهرسازی است .

آمادگی داریم هر موقع و هر زمانی که انبوه سازان بخواهند در کنارشان باشیم و موانع و چالش های شان را در حد وسع حل کنیم

س: از محل تراکم فروشی چطور؟

تراکم را نمی دانم ما عوارض ساخت می گیریم. وقتی تراکمی را واگذار می کنیم مثلا یک نهادی مجوزی می دهد و می گوید این مجوز صادرات، یا مجوز وادرات و بابتش پول می گیرد ما هم برای صدور مجوز، طبق مصوبات شورای اسلامی عوارض ساختمانی می گیریم.

 

برچسب ها: ایران چین روسیه قیمت نفت نفت
ارسال نظر
آخرین اخبار