۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
تعداد بازدید: ۲۰۱۷۴۲
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش معدن بالای 50میلیارد دلار می‌تواند ارزآوری برای کشور داشته باشد البته این کار با شکل‌گیری یک اراده جمعی، در این حوزه محقق می‌شود، همچنین دولت باید سیاست‌های مناسبی را در این حوزه اتخاذ کند تا بتوانیم به اهداف خود برسیم.
کد خبر: ۳۱۳۸۹

ارزآوری بالای 50 میلیارد دلاری بخش معدن ایران/ مشکل کشور مدیریت و نبود استراتژی است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، بهرام شکوری ، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خطوط در خصوص پتانسیل حوزه معدن، گفت: معدن یکی از بخش‌های پر پتانسیل کشور است. اگر بخش معدن و صنایع معدنی تقویت شود، می‌تواند جایگاه خوبی در ارزآوری کشور و جایگرین مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد.

کشورهای جهان 3 یا 5 درصد از ذخایرشان را استخراج و در زنجیره تولید قرار می‌دهند، اما متاسفانه این موضوع در ایران زیر نیم درصد است. اگر بتوانیم از ذخایر مس کشور 3 یا 5 درصد را استخراج و در زنجیره قرار دهیم، باید یک و نیم تا دو نیم میلیون تن کاتد مس تولید کنیم، ولی در حال حاضر هدفمان بر یک میلیون تن تولید کاتد مس است.

وی ادامه داد: با اکتشافات جدیدی که صورت گرفته 55 میلیون تن مس محتوا در کشور وجود دارد. به همین دلیل رتبه 5 دنیا و 6 درصد از ذخایر در دستان ما است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: همه کشورهای جهان 3 یا 5 درصد از ذخایرشان را استخراج و در زنجیره تولید قرار می‌دهند، اما متاسفانه این موضوع در ایران زیر نیم درصد است. اگر بتوانیم از ذخایر مس کشور 3 یا 5 درصد را استخراج و در زنجیره قرار دهیم، باید یک و نیم تا دو نیم میلیون تن کاتد مس تولید کنیم، ولی در حال حاضر هدفمان بر یک میلیون تن تولید کاتد مس است. این موضوع می‌تواند نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.

مشکل اصلی کشور از مدیریت است. ما همه عوامل تولید خصوصا نیروی انسانی و منابع و ذخایر خوبی را دارا هستیم، ولی آن چیزی که کم داریم، مدیریت است.

شکوری در خصوص صادرات سنگ‌های تزئینی گفت: سنگ‌های تزئینی کشور در بهترین شرایط صادرات نیز به 350 میلیون دلار نمی‌رسد در صورتی که ترکیه با مشابه ذخایر ما و با تنوعی کمتر توانسته با بالای 3 میلیارد دلار صادرات سنگ، 20 درصد از سهم بازار جهانی سنگ را به خود اختصاص دهد.

دولت باید سیاست‌گذاری‌های مناسبی در این دوره اتخاذ کند

وی ادامه  داد: بخش معدن بالای 50 میلیارد دلار می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد البته این کار با شکل‌گیری یک اراده جمعی، سرمایه‌گذاری بیشتر فعالین اقتصادی در این حوزه محقق می‌شود، همچنین دولت باید سیاست‌گذاری‌های مناسبی را در این دوره اتخاذ کند تا بتوانیم به اهداف این حوزه برسیم.

عضو هیئت مدیره خانه معدن ایران بیان کرد: باید یک استراتژی مبدلی برای توسعه معدن در کشور تدوین شود تا بتوانیم فرم‌های جهانی را دیده و سپس میزان تولید را براساس این فرم‌های جهانی تدوین کنیم. جانمایی کارخانه‌ها باید صورت گیرد و مشکلات آب و برق و زیرساخت‌ها تامین شود.

کشور فاقد هرگونه استراتژی مبدلی برای توسعه است

شکوری با اشاره به اینکه کشور فاقد هرگونه استراتژی مبدلی برای توسعه است، گفت: سیاست‌گذاری‌هایی که در دولت اتفاق می‌افتد باید در راستای رسیدن به اهداف حوزه معدن باشد. متاسفانه هر دولتی که روی کار می‌آید یک نوع استراتژی را تدوین می‌کند و سپس دولت‌های بعدی آن را کنار گذاشته و استراتژی مخصوص خود را به کار می‌گیرند به همین دلیل در حال حاضر کشور فاقد هرگونه استراتژی مبدلی برای توسعه است. این یک مشکل اساسی است.

وی ادامه داد: اگر بخش خصوصی اتاق بازرگانی بتواند از منبعش استفاده و این استراتژی را تدوین کند و دولت‌ها آن را به عنوان یک سند ملی اجرا کنند، بخش عمده‌ای از مسائلمان حل خواهد شد.

انتخاب مدیران تخصصی انجام نمی‌شود

این فعال اقتصادی با بیان اینکه مدیران تخصصی انتخاب نمی‌شوند، گفت: واقعیت این است که این یک تجربه ناموفقی در کشور بوده و ادامه دارد. متأسفانه افراد سرجای خود نیستند. حالا این موضوع که مشخصا اعلام کنیم در کدام وزارتخانه یا کدام سازمان مدیر لیاقت نشستن در این پست را دارد یا نه، باید بررسی کرد.

مشکل اصلی کشور از مدیریت است

شکوری مطرح کرد: به نظر می‌رسد که مشکل اصلی کشور از مدیریت است. ما همه عوامل تولید خصوصا نیروی انسانی و منابع و ذخایر خوبی را دارا هستیم، ولی آن چیزی که کم داریم، مدیریت است.

عضو هیئت مدیره خانه معدن ایران در پایان گفت: اگر بتوانیم مدیرانی خوب تربیت و در جایگاه سازمان یا وزارخانه قرار دهیم، موفقیتی بزرگ برای کشور به وجود می‌آید. الزاما این نیست که در معدن متخصص معدن مدیر شود، انسانی که علم مدیریت را داشته و نگاه آن مدیریتی باشد، موفقیت بیشتری برای کشور ایجاد می‌کند.

برچسب ها: #مواد معدنی #صنایع معدنی #وزارت صنعت، معدن و تجارت حوزه معدن سیاست های کلی معدن اتاق بازرگانی ایران
ارسال نظر
آخرین اخبار