۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
تعداد بازدید: ۴۷۵۶۲۹
دستگاه ضربان قلب خودکار مصنوعی انجام عملیات احیاء و انتقال بیمار را به طور همزمان امکان پذیر می کند. نمونه اولیه این دستگاه به وسیله دانشمندان ایرانی بومی سازی شده است.
کد خبر: ۳۴۱۴

دستگاه ضربان قلب خودکار مصنوعی بومی سازی شد / کلاهی که بیماران سرطانی را ایمن می کند

 

داوود صاحبی مدیرعامل شرکت رایکا درمان پارسیان قشم در گفتگو با خبرنگار خطوط گفت: هدف ما ساخت دستگاه های تجهیزات پزشکی است. ما دستگاه هایی که در ایران و در کل خاورمیانه وجود ندارد را هدف قراردادیم . دستگاه هایی که به واسطه تکنولوژی بالا در ایران تولید نمی شود و به خاطر مشکلاتی که در تامین ارز وجود دارد و البته قیمت بسیار بالای این تجهیزات در ایران عرضه نمی شود .

دستگاه ضربان قلب مصنوعی خودکار

اولین دستگاهی که مدنظر ما بود دستگاه ضربان قلب مصنوعی(CPR Auto) است این دستگاه ضربان قلب مصنوعی قلب و احیاء ریوی بود که برای ساخت آن دستگاه ، نمونه های معروف آلمانی و انگلیسی آن را بررسی کردیم و نواقص آن ها شناسایی شد .

صاحبی اظهارکرد: نخبگان و مخترعین شرکت رایکا درمان با بررسی نمونه های خارجی مدلی طراحی کردند که ازنظر عملکرد فراتر از نمونه های خارجی است .

وی در رابطه با کارکرد این دستگاه توضیح داد : وقتی ضربان قلب فردی متوقف می شود، تنها چند ثانیه برای واکنش نسبت به آن فرصت دارید. فرآیند احیاء قلب و عروق که به عنوان CPR شناخته می شود، باید به سرعت انجام شود تا گردش خون به صورت مصنوعی ادامه یابد و اکسیژن به مغز و اندام های حیاتی بدون وقفه برسد که دستگاه CPR  خودکار و قابل حمل به صورت اتومات عمل فشرده سازی قفسه سینه را انجام می دهد و این ماشین در حال حاضر باعث نجات جان افراد زیادی می شود.

استفاده از این دستگاه اگر به صورت موثری صورت گیرد، می تواند فرد را زنده نگه دارد تا کمک های پزشکی بتوانند ارائه شوند.

در برخی مناطق ممکن است ارائه کمک های پزشکی بیش از ۱۰ دقیقه طول بکشد. در این شرایط هر ثانیه بسیار موثر است و می‌تواند برای ادامه زندگی بیمار بسیار نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

وی تاکید کرد: همه ما می دانیم عملیات احیا قلبی و عروقی هنگامی مُوثر است که به صورت مداوم و بدون وقفه انجام شود، اما متاسفانه در برخی موارد که بیمار باید از ساختمانی پایین آورده شود و یا در مناطقی صعب العبور، انجام همزمان عملیات احیا و جابجایی و انتقال بیمار، سخت و یا حتی غیر ممکن است.

دستگاه ضربان قلب خودکار مصنوعی بومی سازی شد / کلاهی که بیماران سرطانی را ایمن می کند

کلاهی که آسیب های شیمی درمانی را برای بیماران سرطانی کاهش می دهد

مدیرعامل شرکت رایکا درمان پارسیان قشم در ادامه این گفتگو از ساخت دستگاه دیگری خبرداد که برای بیماران سرطانی کاربرد دارد و آسیب های شیمی درمانی را کاهش می دهد.  

داوود صاحبی گفت: دستگاه دیگری که ساختیم دستگاه اسکالپ کولینگ است که برای بیماران سرطانی کاربرد دارد . این دستگاه هنگام شیمی درمانی استفاده می شود .

وی توضیح داد: یکی از روش های درمان سرطان استفاده از برخی داروهای خاص است که در اصطلاح پزشکی به آنها شیمی درمانی گفته می شود.

کار اصلی این داروهای خاص از بین بردن سلول های بیمار بدون صدمه به بافتهای مجاور آن است. این نوع از درمان اثراتی هم بر روی سلولها و بافتهای بدن دارد.

یکی از اثرات این درمان ریزش موهای بدن، خشک شدن پوست و لاغری است.

ما کلاهی ساختیم که این کلاه مخصوص بر روی سر بیمار نصب می شود و موجب کاهش اثرات و عوارض درمان می شود .

دستگاه ساخت شرکت رایکا درمان پارسیان مشابه نمونه امریکایی آن ساخته شده است .

وی تصریح کرد: الان در حقیقت الگوی نمونه (پروتو تایپ) ساخته شده و در حال تست های بالینی و اخذ مجوزها هستیم .

تولید تجهیزات پزشکی بومی با تکنولوژی بالا 20 درصد زیر قیمت جهانی

مدیرعامل این شرکت سازنده وسایل پزشکی گفت: دستگاهی که ما ساختیم 20 درصد تا 30 درصد زیر قیمت جهانی است و این دستگاه ها کاملا بومی سازی شده و برای ساخت آن ها به واردات وابسته نیستیم. تجهیزات اولیه را وارد کرده ایم اما امروز در زمینه تجهیزات وابستگی نداریم بلکه برخی اجزای آنها مثل سنسورها را وارد می کنیم که در این زمینه انحصار وجود ندارد و در واقع ما میکروپروسسوری که پردازشگر هوشمند دستگاه هست را خودمان طراحی کردیم و مهمترین قسمت کار سیستم هوشمند آن است که در واقع کل کنترل دستگاه را در اختیار دارد و خودمان آن را برنامه نویسی کردیم.

دستگاه ضربان قلب خودکار مصنوعی بومی سازی شد / کلاهی که بیماران سرطانی را ایمن می کند

وی اضافه کرد: ما برای تحقیق و پیاده سازی این پروژه‌ها بیش از چند میلیارد هزینه کرده ایم و حمایتی که تا کنون از آن برخوردار شده ایم توجهی است که جناب آقای دکتر رنجبر مدیریت پارک زیست فناوری قشم مبذول داشتند حمایت های خوبی از ما کردند این حمایت ها مالی نبوده بلکه از نظر معنوی و از نظر امکانات به ما کمک هایی شده است.

وی حمایتی که مورد انتظارشان است را اینطور توضیح داد: حمایتی که انتظار داریم حمایت معنوی است در مراحل اول تولید تجهیزات نیاز به سیر تکامل دارد و نیاز است که این تجهیزات استفاده شده و بررسی شوند و ما از شرکت ها و بیمارستان ها انتظار داریم با به کار گیری این تجهیزات ما را در خودکفایی میهن عزیزمان یاری نمایند .

برچسب ها: دانش بنیان تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری حوادث قلبی و عروقی سرطان
ارسال نظر
آخرین اخبار