۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۳
تعداد بازدید: ۳۸۲۲۵۳
حبیب‌نژاد گفت: در قانون اساسی ما به صراحت آموزش و پرورش رایگان آورده شده است. در برخی قوانین اساسی کشورها علاوه بر رایگان بودن آموزش و پرورش بحث الزامی بودن آن هم است، یعنی آموزش و پرورش رایگان یک الزام است. در قانون اساسی برخی از کشورها کمی جزئیات بیشتری از نظام آموزش و پرورش بیان شده است. 
کد خبر: ۳۵۲۷۶

آموزش و پرورش؛ مهم‌ترین رکن قانون اساسی/ در تمامی کشورها آموزش و پرورش رایگان یک الزام است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سید احمد حبیب‌نژاد، معاون و دبیر هیات پیگیری اجرای قانون اساسی در حاشیه همایش راهکارهای اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار خطوط مطرح کرد: در دو جا از قانون اساسی صراحتاً از آموزش و پرورش نام برده شده است؛ یک جا اصل ۳ قانون اساسی است که از آموزش و پرورش رایگان نام برده شده و سپس در اصل ۳۰ قانون اساسی دولت را مکلف می‌کند به آموزش و پرورش رایگان. علاوه بر اینکه در مقدمه قانون اساسی مهم‌ترین هدف حکمرانی حاکمیت را رشد انسان و جامعه در نظر می‌گیرند که به صورت غیر مستقیم آموزش و پرورش مهم‌ترین رکن این رشد است. پس، هم به صورت مستقیم در اصل ۳ و ۳۰ قانون اساسی هم به صورت غیرمستقیم در مقدمه قانون اساسی با مبحث مهم آموزش و پرورش روبرو هستیم.

در قوانین اساسی برخی کشورها علاوه بر رایگان بودن آموزش و پرورش بحث الزامی بودن آن هم است، یعنی آموزش و پرورش رایگان یک الزام است. 

حبیب‌نژاد ادامه داد: در قانون اساسی ما به صراحت آموزش و پرورش رایگان آورده شده است. در قوانین اساسی برخی کشورها علاوه بر رایگان بودن آموزش و پرورش بحث الزامی بودن آن هم است، یعنی آموزش و پرورش رایگان یک الزام است. در قانون اساسی برخی از کشورها کمی جزئیات بیشتری از نظام آموزش و پرورش بیان شده است. 

آموزش و پرورش؛ مهم‌ترین رکن قانون اساسی/ در تمامی کشورها آموزش و پرورش رایگان یک الزام است

در حال حاضر یک درک و فهم مشترک و جامعی بین نخبگان اجرایی، علمی، حقوقدانان و خود آموزش و پرورش در خصوص آموزش و پرورش رایگان وجود ندارد.

وی افزود: در زمان تدوین قانون اساسی کشورمان در سال ۵۸ هم این بحث بود که آیا توانایی و قدرت امکان رایگان کردن تمامی آموزش و پرورش کشور وجود دارد یا خیر؟ به هر حال با اکثریت آرا اگر اشتباه نکنم ۵۸ نفر از ۶۲ نفر به اصل قانون اساسی رای دادند و تصویب شد. باید اهتمام اولی و اصلی بر سر مفهوم این اصل باشد. متاسفانه در حال حاضر یک درک و فهم مشترک و جامعی بین نخبگان اجرایی، علمی، حقوقدانان و خود آموزش و پرورش در خصوص آموزش و پرورش رایگان وجود ندارد.

معاون و دبیر هیات پیگیری اجرای قانون اساسی به عدالت آموزشی اشاره و بیان کرد: آموزش و پرورش رایگان یک رو دارد و آن عدالت آموزشی است، یعنی خود آموزش و پرورش رایگان یک طریق و یک ابزار جهت رسیدن به عدالت آموزشی است، لذا هر فعالیتی، برنامه‌ای، ساختاری و هر نظامی که ما را از این عدالت آموزشی دور کند، از این اصل قانون اساسی هم دور کرده است. در کل هر امر و هنجاری که ما را به عدالت آموزشی نزدیک کند به معنی تحقق اجرای این اصل است.

برچسب ها: آموزش و پرورش آموزش رایگان قانون اساسی عدالت آموزشی کشورها فهم مشترک
ارسال نظر
آخرین اخبار