۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶
تعداد بازدید: ۵۵۱۵۱۰
با فقر اقتصادی خانواده‌ها به ذلت کشیده شده‌اند، حکومت و نظام باید فکری کنند تا آبرو و شخصیت خانواده‌ها نجات یابد.
کد خبر: ۳۶۵۶۵

به گزارش پایگاه خبری تحیلی خطوط، خانواده نهاد و جامعه‌ای است که تمامی حوزه‌ها اعم از اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سلامت و... را در بر می‌گیرد و از این رو اهمیت بسیار در دنیا دارد ولی متاسفانه در کشور ما مشکلات متعددی برای این نهاد پدید آمده است. خبرنگار خطوط به مناسبت روز جهانی خانواده سعی کرده است موضوع خانواده را از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سلامت با کارشناسان به گفتگو بنشیند. آنچه در پی می‌آید ماحصل گفتگوی ما با کارشناسان در این رابطه است.

کشور ما جزو اولین کشور‌های در حال توسعه رو به پیری جمعیت است

خانواده

کشورهایی که تاکنون جمعیتشان پیر شده است، کشورهای توسعه‌یافته هستند و ما کشوری نداریم که در حال توسعه باشد جمعیتش پیر شده باشد اما جز اولین کشور در حال توسعه‌ای هستیم که جمعیتش رو به پیری است.

حسین مروتی، کارشناس جمعیت و خانواده به مناسبت روز خانواده به خبرنگار خطوط گفت: ایران بیش از ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد که جمعیت مناسبی است، اما مسئله‌ای که با آن مواجه هست این است که کشور با سرعت بسیار زیادی رو به پیری می‌رود، یعنی جمعیت کشور با سرعت زیادی به سمت سالخوردگی در حال حرکت است که علت این مسئله هم کاهش شدید فرزندآوری خانواده‌ها می‌باشد.

وی با مقایسه ایران و سایر کشورها به لحاظ سرعت پیر شدن جمعیت افزود: تفاوتی که ایران با دیگر کشورها در این زمینه دارد سرعت این موضوع یعنی پیر شدن جمعیت است. غالباً کشورهایی که تاکنون جمعیتشان پیر شده، کشورهای توسعه‌یافته هستند و تقریباً کشور در حال توسعه نداریم که جمعیتش پیر شده باشد، اما کشور ما جزو اولین کشورهای  در حال توسعه‌ای می‌باشد که جمعیتش رو به پیری نهاده است.

جریانی با القای فرزند بیشتر مساوی با فقر و فلاکت و فرهنگ پایین‌ از ابزار‌های فمینیستی برای کنترل جمعیت و عدم تشکیل خانواده استفاده کرد!

این کارشناس جمعیت و خانواده در ادامه از منظر فرهنگی به موضوع پرداخت و گفت: متاسفانه با شعار فرزند کمتر و زندگی بهتر فردگرایی را رواج داده و با مسائلی از جنس بهداشت و سلامت، باروری را محدود کرده‌ایم حتی هزینه ازدواج را بالا برده‌ایم. متأسفانه جریانی با القای  فرزند بیشتر مساوی با فقر و فلاکت و فرهنگ پایین‌ است از ابزارهای فمینیستی برای کنترل جمعیت و عدم تشکیل خانواده استفاده کرد به طوری که روزی یک نماینده مجلس گفته بود ما می‌خواهیم زنان شاغل شوند به جهت اینکه فرزند نیاورند یعنی سوءاستفاده از بحث اشتغال زنان برای کنترل جمعیت. 

مروتی تاکید کرد: برای جلوگیری از پیری جمعیت راهی جز افزایش فرزندآوری و تشکیل خانواده وجود ندارد. این موضوع اقتصادی نیست بلکه زوایای فرهنگی جدی دارد. ما مشکل تعدد ازدواج نداریم، مشکل در خصوص مدل ازدواج است، مدل ازدواج‌های ما صحیح نیست و جوانان به موقع ازدواج نمی‌کنند که باید در این خصوص فکری کرد و تدابیری اندیشید.

در شرایط حاضر درصد بالایی از خانواده‌های جمعیت ۸۵ میلیونی دچار فقر اقتصادی و زیر خط فقر هستند!

خانواده

محمد صادق مشایخ، کارشناس اقتصاد خانواده نیز در گفتگو با خبرنگار خطوط به مناسبت روز جهانی خانواده بیان کرد: خانواده متاثر از کل شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است که در شرایط حاضر درصد بالایی از خانواده‌ها یعنی جمعیت ۸۵ میلیونی دچار فقر اقتصادی و زیر خط فقر هستند.

مشایخ با بیان اینکه فشار اقتصادی بر خانواده‌ها زیاد است، افزود : خدا به داد خانواده آبرومندی برسد که یک خانم سرپرست آن است. یک خانم سرپرست خانوار با این حقوق های ناچیز  واقعا چه کاری می‌تواند در جامعه انجام دهد؟ متاسفانه با فقر اقتصادی خانواده‌ها به ذلت کشیده شده‌اند، حکومت و نظام باید فکری کنند تا آبرو و شخصیت خانواده‌ها نجات یابد.

اولین مسئله‌ای که در هر خانواده باید به آن توجه کرد ارتباطات بخصوص از نوع بهینه آن است

افزایش فشار اقتصادی بر خانواده‌ها/ خدا به داد آن خانواده آبرومندی برسد که یک خانم سرپرست آن است!

یکی از مهم‌ترین کارهایی که یک خانواده باید انجام دهد دادن توجهات مثبت به اعضای خانواده است، توجهات استحکام و امنیت روانی خانواده را بیشتر می‌کند. پس برای داشتن یک ارتباط خوب در خانواده باید روی رابطه‌ها کار کنیم.

علیرضا تبریزی، فارغ‌التحصیل روانشناسی عمومی و دوره دکترای روانشناسی نیز در گفتگو با خبرنگار خطوط به مناسبت روز جهانی خانواده به بعد و جنبه روانشناسی موضوع پرداخت و مطرح کرد: گفتگو در خصوص خانواده یعنی در خصوص ارتباطات صحبت کردن و در این ارتباطات به دنبال این هستیم که هر روز ارتباطات را به شکلی بهینه کنیم، یعنی ارتباطات را به شرایطی برسانیم که آدم‌ها بتوانند لذت بیشتری از آن ببرند، آرامش بیشتری تجربه کنند و رشد بیشتری داشته باشند پس اولین مسئله‌ای که در هر خانواده باید به آن توجه کرد، ارتباطات، بخصوص از نوع بهینه آن است.

تبریزی تاکید کرد: در خانواده‌ای که ارتباطات به شکل نرمال و طبیعی وجود نداشته باشد یا اگر قطع باشد عملا دیگر نمی‌توان اسم خانواده روی آن گذاشت. یک خانواده پر از رابطه و کانون روابط است بنابراین خانواده‌ها باید کاری انجام دهند که این روابط خانوادگی روز به روز بهتر شود.

مشکلات خانوادگی زمانی به وجود می‌آید که روابط بین اعضای خانواده دچار خدشه و موجب فاصله گرفتن از همدیگر می‌شود/ارتباطات بهینه در خانواده‌ها جدی گرفته شود

 

وی با بیان اینکه هر خانواده باید خود را ارزیابی کند، ادامه داد: خانواده ها با ارزیابی خود باید ببینند که آیا روابط و ارتباطشان بهتر شده یا خیر، آیا توانسته‌اند خشم خود را مدیریت کنند؟ آیا با بهبود بخشیدن روابط بین اعضای خانواده موفق شده‌اند دلخوری‌هایشان را بهم بگویند تا مشکلاتشان حل شود؟ مجموعه این موارد در به وجود آمدن ارتباطات جذاب و مفید است.

فارغ‌التحصیل روانشناسی عمومی در پایان متذکر شد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که یک خانواده باید انجام دهد دادن توجهات مثبت به اعضای خانواده است، چرا که توجهات مثبت به همدیگر استحکام و امنیت روانی خانواده را بیشتر می‌کند. پس، برای داشتن یک ارتباط خوب در خانواده باید روی رابطه‌ها کار کنیم، معمولا مشکلات زمانی به وجود می‌آید که این رابطه‌ها و به عبارتی روابط بین اعضای خانواده دچار مشکل و موجب فاصله گرفتن از همدیگر می‌شود، پس باید بحث ارتباطات در خانواده‌ها جدی گرفته شود.

برچسب ها: خانواده مشکلات اقتصادی زنان سرپرست خانوار پیری جمعیت جمعیت فرزندآوری اولین مسئله فمینیست ابزارهای کشورهای درحال توسعه فقر زیرخط فقر
ارسال نظر
آخرین اخبار