۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
تعداد بازدید: ۵۴۶۲۵۳
رضوانیان، احیاگر بافت تاریخی و کارشناس ارشد گردشگری گفت: ساختار دولتی این قصه یک ساختاری بود به نام سازمان سپس شد وزارت میراث فرهنگی و مسئولین تصور می‌کنند اگر اسم عوض شود مشکلات حل خواهد شد.
کد خبر: ۳۶۵۶۹

شرایط موزه‌های کشور مربوط به سالیان پیش است/ مسئولین تصور می‌کنند اگر اسم عوض شود مشکلات حل خواهد شد‌!

وضعیت موزه‌های ایران با روند موزه‌داری عرصه جهانی بسیار فاصله دارد/ لزوم تغییر نگاه در 4 حوزه

اکبر رضوانیان، احیاگر بافت تاریخی و کارشناس ارشد گردشگری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی مطرح کرد: تنوع میراثی که از گذشتگان به ما رسیده است تنوع عجیب و پتانسیل بسیار فراوانی است به همین دلیل مسئولیت سنگینی در این راستا داریم. این نام‌گذاری‌ها و روزهای جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی یک زمانی است تا رو این مفاهیم زوم بیشتر شود و ببینیم عملکرد به چه گونه‌ای است. ما نسلی هستیم که هنر خلق نداریم اما می‌توانیم در حفظ آن چیزی که نیاکان ما گذاشته‌اند تلاش بیشتری داشته باشیم. روند ما در این حوزه واقعا روند مثبتی نیست. 

بیشتر بخوانید: تمام مجامع بین‌المللی اسناد ملی و میراث مکتوب را معادل حافظه ملت و دولت می‌دانند؟

وضعیت نامناسب موزه‌های کشور

متاسفانه در دهه‌های اخیر تلاشی در عرصه موزه‌داری انجام نشده است. شرایط موزه‌ها چه از نظر نگهداری و چه از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مربوط به سالیان پیش است، طبیعتاً دراین حوزه باید اتفاقاتی را رقم بزنیم که شرایط از چیزی که است بهتر باشد.

رضوانیان ادامه داد: موزه‌های کشور با روند موزه‌داری که هم اکنون در عرصه جهانی داریم می‌بینیم بسیار فاصله دارد، متاسفانه در دهه‌های اخیر تلاشی در عرصه موزه‌داری انجام نشده است. شرایط موزه‌ها چه از نظر نگهداری و چه از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مربوط به سالیان پیش است، طبیعتاً دراین حوزه باید اتفاقاتی را رقم بزنیم که شرایط از چیزی که است بهتر باشد.

بیشتر بخوانید: وضعیت گردشگری کشور خوب نیست/ بعد از کرونا کار خاصی در حوزه گردشگری صورت نگرفت!

وی افزود: متاسفانه اشیا در شرایط خوبی نگهداری نمی‌شوند حتی بسیاری از اشیای ارزشمند ما در انبارها قرار دارد، در بسیاری از شهرستان‌ها موزه‌ها برای چندین دهه پیش هستند و هیچ اتفاقی رقم نمی‌خورد. ساختار دولتی این قصه یک ساختاری بود به نام سازمان سپس شد وزارت میراث فرهنگی و مسئولین تصور می‌کنند اگر اسم عوض شود مشکلات حل خواهد شد‌.

شرایط موزه‌های کشور مربوط به سالیان پیش است/ مسئولین تصور می‌کنند اگر اسم عوض شود مشکلات حل خواهد شد‌!

لزوم تغییر نگاه

کارشناس ارشد گردشگری در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که نگاه تغییر نکند و به عنوان یک سرمایه اصلی به این قصه نگاه نکنیم و مسئولیت‌پذیری مردم در قصه بیشتر نشود، وضعیت به همین شکل است. باید وزارت آموزش و پرورش به حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نگاه جدی‌تر داشته باشد، اگر این موضوعات اولویت‌های ما هستند، اگر در ارزشمند بودن این موارد شکی نداریم پس طبیعتا باید اولویت‌بندی در این موضوعات تغییر کند. در کل در حوزه بودجه‌بندی، نیروی انسانی، تبلیغات و معرفی باید نگاه تغییر کند تا شاهد شرایط بهتری باشیم.

برچسب ها: اکبر رضوانیان موزه میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مسئولان آموزش و پرورش جهان
ارسال نظر
آخرین اخبار