۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۹
تعداد بازدید: ۳۰۵۴۰۰
ثبات در بازار می‌تواند آثار مثبت قابل توجهی را در زمینه‌های مختلف به همراه داشته باشد که از جمله آن کاهش اضطراب و تنش‌های اجتماعی است
کد خبر: ۶۱۷۴

رابطه ثبات بازار و آرامش روانی مردم

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ 

ژوبین صفاری طی یادداشتی در روزنامه ابتکار با عنوان رابطه ثبات بازار و امنیت روانی نوشت: طی روز‌های گذشته روند بازار ارز و طلا با کاهش و ثبات نسبی همراه بوده است. فارغ از دلایل این موضوع باید گفت که این مسئله تا حد زیادی به آرامش روانی و اقتصادی مردم تاثیر فراوانی دارد. چرایی این کاهش در جای خود قابل بررسی است، اما باید توجه داشت که بات در بازار‌ها از جمله بازار ارز و طلا نقش کلیدی در تامین امنیت روانی شهروندان و سلامت کلی اقتصاد کشور دارد. این ثبات می‌تواند آثار مثبت قابل توجهی را در زمینه‌های مختلف به همراه داشته باشد که از جمله آن کاهش اضطراب و تنش‌های اجتماعی است مردم زمانی که شاهد ثبات در بازار‌ها و قیمت‌های کلیدی مانند ارز و طلا هستند، کمتر دچار نگرانی در مورد افزایش هزینه‌های زندگی و ارزش پول خود می‌شوند. این امر موجب کاهش اضطراب و فشار روانی ناشی از نوسانات اقتصادی می‌شود.

همچنین ثبات قیمت‌ها می‌تواند سیگنالی مبنی بر پایداری و قابل پیش‌بینی بودن وضعیت اقتصادی در آینده باشد که بر اعتماد فردی و کلان به اقتصاد تاثیر مثبت می‌گذارد.
از سوی دیگر سرمایه‌گذاران از جمله افراد و شرکت‌ها، در شرایط پایداری بیشتر تمایل به ریسک‌پذیری و سرمایه‌گذاری در طولانی مدت دارند، که این به رشد و توسعه پایدار کمک می‌کند.

باید توجه داشت که ثبات اقتصادی به خانوار‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند تا با دقت بیشتری برنامه‌ریزی‌های مالی خود را انجام دهند و تصمیمات عاقلانه‌تری بگیرند؛ و شاید نکته مهمتر آن که در دوره‌های نوسان زیاد، احتمال مکیدگی نقدینگی به بازار‌های سوداگرایانه مانند ارز و طلا افزایش می‌یابد که می‌تواند به اقتصاد کلان آسیب برساند. اما ثبات به معنای کاهش جذابیت سوداگرایی و تمایل بیشتر به سرمایه‌گذاری‎های مولد است.
بنابراین، ثبات اقتصادی به‌ویژه در بازار‌های کلیدی می‌تواند تأثیر بسزایی در تقویت امنیت و آرامش روانی مردم و تقویت بستر اقتصادی مورد نیاز برای رشد و پیشرفت داشته باشد.

برچسب ها: بازار ثبات نرخ ارز بازار ارز بازار طلا آرامش روانی بازار
ارسال نظر
آخرین اخبار