پروفسور علی اکبر جلالی – رئیس کرسی یونسکو در آموزش و یادگیری الکترونیکی
نقش هوش مصنوعی در ارتقای اثربخشی ارتباطات در روابطعمومی
نقش فناوریهای نوظهور و هوش مصنوعی در بهبود اثربخشی ارتباطات به نحوه استفاده از این فناوریها برای تقویت جنبههای مختلف فرآیندهای ارتباطی اشاره دارد.
به عنوان نمونه فناوری اینترنت اشیا، هم ارتباط انسان به انسان و هم تعامل انسان با اشیا و حتی حیوانات را در بر میگیرد. در این نمونه نحوه کمک هوش مصنوعی به اثربخشی ارتباطات بین انسان و اشیا باید توجه ویژهای داشت تا بتوان آنرا در فضای مجازی سه بعدی حاصل از متاورس مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
در چنین فضایی پردازش زبان طبیعی،NLP، الگوریتمهای مبتنی بر هوش مصنوعی، اشیا را قادر میسازد تا زبان انسان را درک، تفسیر و تولید کند. این قابلیت تعامل بهتر بین انسانها و اشیا را از طریق چتباتها، دستیاران مجازی و سیستمهای پاسخ خودکار تسهیل میکند تا بتوان تصمیمات مدیریت بهتری گرفت و ارتباطات را به نحوه دلخواه وموثرتری گسترش داد.
در چنین شرایطی که هوش مصنوعی میتواند متن و گفتار را بین زبان انسانها و اشیا را به طور دقیق و سریع ترجمه کند را باید به دقت در نظر داشت و برای چنین فرصتی آمادگی لازم را پیدا کرد.
روابطعمومیهای عصر حاضر برای بهرهمندی از فناوریهای نوظهور و بهویژه هوش مصنوعی باید بپذیرند که وارد فضای جدید ترکیبی فیزیکی-مجازی شدهایم، این فضا بسیار متفاوتتر از فضای سنتی گذشته است که سالیان زیادی با آن زندگی کردهایم.
اگر مواردی مانند جایگاه احساسات را یک عمل مهم برای اثربخشی ارتباطات با مخاطبین در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد در چنین وضعیتی الگوریتمهای هوش مصنوعی میتوانند متن یا گفتار را برای تعیین احساسات یا لحن احساسی تجزیه و تحلیل کنند و به روابطعمومیها این امکان را بدهند که بازخورد مشتریان و احساسات رسانههای اجتماعی را به طور موثرتری بسنجند و عکسالعمل مناسب داشته باشند.
فناوریهای نوظهور با استفاده از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی که همراه خود دارند میتوانند برای هر کارگزار روابطعمومی نسبت به جایگاه سازمانی که برایش تعریف شده است موقعیت شخصیسازی ارتباطات ایجاد کند.
شخصیسازی ارتباطات، مانند تنظیم کردن پیامهای بازاریابی، توصیهها یا محتوا را بر اساس اولویتها، نیازها و رفتارهای فردی مخاطب یا مخاطبین، تجزیه و تحلیل کند.
کارگزار میتواند با فناوریهای تشخیص و سنتز گفتار مبتنی بر هوش مصنوعی در فضای متاورس، تعاملات طبیعی و یکپارچهتری با مخاطب یا مخاطبین داشته باشد و این موضوع در بستر ارتباطات موثر بهوجود خواهد آمد.
بهطور کلی، فناوریهای نوظهور و هوش مصنوعی نقش مهمی در تولید محتوا، گردش کار حرفهای، خودکارسازی، توسعه منابع انسانی، تصمیمهای درست با تجزیه و تحلیل پیشرفته از میان حجم انبوه داده، افزایش کارایی، دقت و شخصیسازی ارتباطات در حوزههای مختلف ایفا کنند که سبب اثربخشی موثرتر ارتباطات در روابطعمومیها خواهد شد و به تعامل، همکاری و تفاهم بهتر افراد در یک سازمان کمک خواهد کرد.