۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
تعداد بازدید: ۱۵۴۱۱۴
هزینه حمل‌و‌نقل محموله‌هایی که عمدتا کالا‌های ساخت چین و کشور‌های شرق آسیا یا بار نفتی خلیج فارس است و از طریق دریای سرخ وارد کانال‌های دوگانه سوئز - در غرب شبه‌جزیره سینای مصر - می‌شود، ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۶۷۱

پایگاه خبری تحلیلی خطوط :


تبدیل دریای سرخ به منطقه جنگی، بر وضعیت مبادی ورودی این آبراهه مهم بین‌المللی نیز تاثیر گذاشته است؛ از جمله ۴ برابر شدن تعرفه‌های کانال سوئز طی ۳ ماه اخیر. شبکه انگلیسی اسکای‌نیوز به نقل از داده‌های بین‌المللی کشتیرانی ارائه شده توسط شرکت لجستیک DSV، گزارش داد هزینه حمل‌و‌نقل محموله‌هایی که عمدتا کالا‌های ساخت چین و کشور‌های شرق آسیا یا بار نفتی خلیج فارس است و از طریق دریای سرخ وارد کانال‌های دوگانه سوئز - در غرب شبه‌جزیره سینای مصر - می‌شود، ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.
انصارالله یمن در بحبوحه جنگ نابرابر رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه به حمایت از مردم مظلوم فلسطین برخاست و اسرائیلی‌ها را تهدید به برخورد مستقیم کرد. به این ترتیب حملات انتقام‌آمیز ارتش یمن به شناور‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در پاسخ به جنایت اسرائیل در نوار غزه، از اواخر مهر آغاز شد و سه‌شنبه هفته گذشته با انجام بزرگ‌ترین عملیات مستقیم موشکی و پهپادی در تاریخ معاصر علیه ناوگان نظامی آمریکا و انگلیس به اوج رسید. در این فاصله انصارالله بازو‌های بلندش را با هدف قرار دادن کشتی‌های باری و نفتکش‌های متعلق به شرکت‌های اسرائیلی در ۲ سوی تنگه باب‌المندب در پهنه‌ای به وسعت شمال اقیانوس هند تا دریای سرخ به رخ کشید. حال تجاوز غیرقانونی هوایی و موشکی روز‌های اخیر آمریکا و انگلیس به مواضع انصارالله در شمال و غرب یمن، وضعیت جنگی آبراهه دریای سرخ را تشدید کرده است. این در حالی است که غول‌های کشتیرانی دنیا مثل مرسک، ام‌اس‌سی، هاپاگ لوید، اس‌ام‌ای – سی‌جی‌ام و ام‌اس‌سی چند هفته‌ای می‌شود به‌خاطر بی‌اعتمادی به ائتلاف دریایی کذایی ایالات‌متحده و بریتانیا در دریای سرخ، از اعزام شناور‌های خود به مسیر تاریخی میان تنگه باب‌المندب و کانال سوئز خودداری می‌کنند و ترجیح می‌دهند کشتی‌های‌شان برای در امان ماندن از هر گونه خطر، با دور زدن قاره آفریقا مسیری ۳ تا ۴ برابری را بپیمایند.
این تغییر مسیر بیش از ۱۰ روز به سفر‌های دریایی اضافه می‌کند و صورت‌حساب‌های بیمه را نیز افزایش می‌دهد. از سویی علاوه بر افزایش هزینه دستمزد کارکنان شرکت‌های کشتیرانی، هزینه‌های مربوط به سوخت نیز بالا رفته است. شاخص حمل‌و‌نقل کانتینری شانگ‌های (SCFI) که متداول‌ترین معیار برای چنین هزینه‌هایی است، فقط ظرف یک هفته منتهی به جمعه گذشته از ۲۸۷۱ دلار به ۳۱۰۱ دلار در هر کانتینر ۲۰ فوتی رسیده است. این داده‌ها نشان می‌دهد قیمت کلی تعرفه‌های کانتینری که از شانگ‌های چین به اروپا حمل می‌شود، ۳۱۰ درصد نسبت به قیمت‌های ابتدای نوامبر (اواسط آبان) افزایش یافته است.

وطن امروز

 
 
 
برچسب ها: دریای سرخ کشتیرانی تجارت کالا #تجارت خارجی
ارسال نظر
آخرین اخبار