به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، این روزها بازار خودرو همچنان از خریدار و فروشنده واقعی خالی و قیمتها تابع نرخ دلار شده است. از سوی دیگر بازار با توجه به پیش فروشها و قرعه کشی خودرو خبری از افزایش عرضه محصولات از سوی خودرو سازان نیست.
بی رغبتی خریدار و سرمایه گذار در بخش خودرو فروشنده را وادار به کاهش قیمتها کرده است. البته ریزش قیمتها تنها در حد چند میلیون تومان بوده، اما همین موضوع برای خریداران واقعی خبرخوشحال کنندهای است.
سید رضا فاطمیامین، وزیر صمت در آبانماه پس از بازدید از خط تولید خودروی تارا اتوماتیک، از روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد تا پایان سال خبر داده بود. به گفته وزیر، تا پایان سال بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو بیش از برنامه پیشبینی شده تولید میشود؛ ضمن اینکه سال آینده تولید خودرو توسط خودروسازان به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید که در آن مقطع دیگر قرعهکشی برای خودرو نخواهیم داشت و قیمتها نیز کاهش مییابد.
در همین رابطه سیاوش همتی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: مشخص نیست که دولت چرا بر افزایش تولید اینقدر اصرار دارد.
همتی با بیان اینکه نوسانات ارزی و عرضه قطره چکانی خودرو به بازار دو عامل اصلی در تعیین قیمتها در بازار خودرو هستند، گفت: طی یک هفته اخیر قیمتها در بازار خودرو به دلیل عقب نشینی قیمت دلار، روند کاهشی گرفتهاند؛ به گونهای که خودروهای داخلی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کردهاند.
این فعال بازار خودروبا تأکید بر اینکه در ماههای پایانی سال دولت قصد دارد با برگزاری قرعه کشی و پیش فروش خودرو نقدینگی بیشتری از مردم بدست بیاورد.
وی تصریح داشت: کسری بودجه دولت به همراه رکود در بیشتر بازارها وضعیت اقتصادی دولت را برهم ریخته است.
به گفته همتی؛ امروز بازار خودرو به قدری در تلاطم است که هیچ یک از اقدامات دولت در راستای تحقق برنامههای توسعهای در این بخش قابل دفاع نیست.
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که دولت چه مسیری را برای کاهش قیمتها بایدپیش بگیرد گفت: نرخ تورم بیشترین تأثیر را بر قیمت خودرو گذاشته است. برای کاهش قیمت، تورم باید منفی شود. اما متأسفانه نرخ تورم طبق اعلام دولتیها به جای ۵۰ درصد، ۲۰ درصد اعلام میشود!
این فعال بازار خودرو ادامه داد: اگر ریزش قیمتی هم طی هفتههای جاری در بازار اتفاق افتاده تماماً به دلیل رکود و رخوتی است که در بازار خودرو حاکم است.
وی تصریح داشت: افزایش ناگهانی قیمت خودرو در طی سال آنقدر عجیب بود که خریدار واقعی به هیچ عنوان نمیتواند برای خرید خودرو دست به نقد شود.
همتی عرضه خودرو به بازار را ناکافی دانست و گفت: چند سالی است که عرضه کم خودرو به بازار اختلاف بیش از ۱۰۰ درصدی بین قیمت کارخانه و بازار را ایجاد کرده و همین شرایط ایستادگی قیمتها در بالاترین حد را تقویت کرده است.
وی تصریح داشت: در شرایط فعلی هم علی رغم تمام وعدههای وزیر صنعت، عرضه خاصی به بازار صورت نمیگیرد.
به گفته همتی؛ تقاضا در ماههای پایانی سال در بازاربیش از ماههای دیگر است. اما امسال به دلیل نوسان بیش از اندازه و گرانی قیمت خودرو خریداران تا کنون اقدام به حضور در بازار خرید را نداشته اند.
وی ادامه داد: انتظار میرود بازار تا پایان سال همچنان سرد باشد و قیمت خودرو تا حدودی به دلیل کاهش تقاضا ریزش جزئی داشته باشد.