۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
تعداد بازدید: ۹۲۷۳۶
«خطوط» با مرور آخرین مقالات پزشکی بهترین روش تنظیم خواب را پیشنهاد می‌کند:
به آن‌هایی که از کم خوابی رنج می‌برند توصیه می‌شود که در رختخواب از نور صفحه‌های گوشی یا تلویزیون‌های LED فاصله بگیرند.
کد خبر: ۱۱۲۰۲

یک خواب عمیق بدون موبایل و تلویزیون

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط افزایش سن و تغییرات درون مغز می‌تواند خواب با ارزش ما را مختل کند، اما راه‌هایی برای کاهش این تغییرات وجود دارد. با افزایش سن، فهرست مسئولیت‌های ما بیشتر می‌شود: تعهدات شغلی، مراقبت از کودکان و والدین سالخورده، پرداخت صورتحساب و خرج و مخارج زندگی؛ چنین نگرانی‌هایی می‌تواند استرس‌زا باشد، به خصوص در نیمه‌های شب که تنها کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که کمی چشمان خود را ببندید. اما استرس تنها یکی از عواملی است که می‌تواند با افزایش سن به کاهش کیفیت خواب کمک کند. جفری دورمر، متخصص مغز و اعصاب و پزشک خواب می‌گوید که اگرچه ما هنوز در طول بزرگسالی به هشت تا نه ساعت خواب در شب نیاز داریم، اما افراد مسن‌تر به دلایلی از جمله نحوه تنظیم ساعت‌های درونی ما که توسط مغز تنظیم می‌شود، کمتر دچار مشکل می‌شوند. او می‌گوید: «ریتم‌های شبانه‌روزی ممکن است با افزایش سن تعدیل و تغییر کنند، بنابراین خیلی زود به رختخواب می‌رویم و خیلی زود از خواب بیدار می‌شویم. »
با این حال در میانسالی، بسیاری از مردم بیشتر وقت خود را در داخل خانه می‌گذرانند و بنابراین نور طبیعی کافی که برای کنترل ریتم شبانه روزی لازم است را از دست می‌دهند؛ و ورزش، به خصوص زمانی که در خارج از منزل انجام شود، خواب عمیق ما را در شب به ارمغان می‌آورد. بنابراین وقتی با افزایش سن به اندازه کافی از نور خورشید و حرکات ورزشی استفاده نکنیم، کیفیت خواب ما کاهش پیدا خواهد کرد.


تأثیرات افزایش وزن بر خواب 


افزایش وزن می‌تواند به طور قابل توجهی بر خواب تأثیر بگذارد. سلول‌های چربی اضافی هورمون‌هایی را در بدن ایجاد می‌کنند که ما را در طول روز خواب‌آلود می‌کنند و باعث استراحت می‌شوند، اما در نهایت خوابیدن در شب را دشوارتر می‌کند. افراد چاق نیز به دلیل فشار اضافی روی گردن و بافت نرم که به منظور باز نگه داشتن راه هوایی در طول خواب است، بیشتر احتمال دارد که آپنه خواب (عارضه قطع تنفس درخواب) را تجربه کنند. تحقیقات همچنین نشان داده است که بیماری‌های مرتبط با چاقی مانند فشار خون بالا و دیابت نیز با اختلالات خواب مانند بی‌خوابی و سندرم پای بی‌قرار مرتبط هستند. دارو‌های مورد استفاده برای درمان بیماری‌های مزمن نیز می‌توانند عوارض جانبی قابل توجهی داشته باشند. به عنوان مثال، بتا بلوکر‌های تجویز شده برای فشار خون بالا نیز ممکن است تولید ملاتونین را در بدن کاهش دهند.

بسیاری از مردم بیشتر وقت خود را در داخل خانه می‌گذرانند و بنابراین نور طبیعی کافی که برای کنترل ریتم شبانه روزی لازم است را از دست می‌دهند؛ و ورزش، به خصوص زمانی که در خارج از منزل انجام شود، خواب عمیق ما را در شب به ارمغان می‌آورد. بنابراین وقتی با افزایش سن به اندازه کافی از نور خورشید و حرکات ورزشی استفاده نکنیم، کیفیت خواب ما کاهش پیدا خواهد کرد.

بازگشت به خواب عمیق


لزوماً نیازی نیست که با افزایش سن، خواب خوب را از دست بدهید. راشل سالاس، دستیار مدیر پزشکی در مرکز خواب و تندرستی جانز هاپکینز، می‌گوید: «مهم است که مطمئن شوید هر یک از دارو‌هایی که می‌تواند خواب شما را مختل کند صبح مصرف کنید. مصرف ملاتونین نیز می‌تواند مفید باشد. »او می‌گوید که اغلب در آزمایشگاه خواب او از این قرص استفاده می‌شود البته نه به عنوان یک قرص خواب، بلکه برای کمک به تقویت ریتم شبانه روزی فرد. سالاس معتقد است که در شب، مردم با نور‌های LED و صفحه‌نمایش تلویزیون‌ها و گوشی‌های موبایل، دائماً به مغزشان پیام می‌فرستند که هنوز روز است. و از آنجایی که این مغز است که ملاتونین ترشح می‌کند، افزودن مقداری بیشتر می‌تواند به شما یادآوری کند که زمان خواب است. روال نیز مهم است. مغز ما به ساختار و ثباتی نیاز دارد که هر روز با خوابیدن و بیدار شدن در زمان مشخصی همراه است. او می‌گوید سعی کنید اتاق خواب خود را آرام و سرد نگه دارید. تحقیقات نشان داده است که دمای‌ایده‌آل برای خواب بین ۶۷ تا ۷۰ درجه فارنهایت است. ملحفه و لوازم خواب تمیز نیز می‌توانند تفاوت عمده‌ای ایجاد کنند. شستن بیشتر آن‌ها به شما کمک می‌کند زیرا سلول‌های پوست و سایر مواد زائد بدن می‌توانند جریان هوا را در ملحفه‌های شما مسدود کنند./ ترجمه از Discover magzine

برچسب ها: موبایل وضعیت سالمندی در ایران طی ده سال سالمندی اختلال خواب فضای مجازی
ارسال نظر
آخرین اخبار