۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۷
تعداد بازدید: ۲۶۲۹۲۹
خطوط به بهانه ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر تاریخچه ۱۶ ساعت کاری را بررسی می‌کند؛
چقدر به این موضوع اعتقاد دارید که زندگی روزمره تک تک ما شهروندان جامعه، به لطف تلاش و فداکاری کارگران بسیاری از صنایع به آرامی جریان دارد؟
کد خبر: ۱۳۱۵۰

کارگران ۱۰۰ ساله شدند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، همه مردم دوست دارند برای سرگرمی‌های خود وقت بگذارند! فرقی نمی‌کند که عاشق خرید، رفتن به سینما، مسافرت، پیاده روی یا یکی از هزاران فعالیت تفریحی دیگر باشید. موضوع از این قرار است که بسیاری از مردم احتمالاً بخش بزرگی از زندگی خود را کار می‌کنند تا هزینه تفریحات خود را دربیاورند.
با این حال، متأسفانه، حقیقت این است که در وضعیت اقتصادی کنونی اکثر مردم فقط کار می‌کنند تا صرفاً هزینه اولیه زندگی مثل اجاره خانه و خورد و خوراکشان را تأمین کنند.
در این شرایط طبیعتا تکلیف کارگران و قشر ضعیف جامعه مبرهن‌تر است. هرچند به دلیل عدم پوشش کامل آمار ثبتی موجود و اجرا نشدن طرح اختصاصی جمع‌آوری اطلاعات کارگاه‌های مشمول قانون کار، برآورد صحیح و آمار دقیقی از تعداد این کارگران وجود ندارد، اما فعالان کارگری می‌گویند امروزه طبقه کارگر ایران با جمعیتی بیش از ۲۶ میلیون نفر در بخش‌های صنعت، معدن، خدمات، کشاورزی و خدمات اداری و بانکی، مشغول به کار هستند.
با این حال کارگران بیش از همیشه از مؤلفه‌های زیستی خود ناراضی هستند؛ دستمزد پایین، فقدان امنیت شغلی و فقدان حق اعتراض صنفی، از جمله مشکلات کارگران در جامعه است. امروز ۱۱ اردیبهشت ماه مصادف است با روز جهانی کارگر. روزی که تاریخ پرحاشیه و جنجالی را پشت سر گذاشته تا جهان را متوجه اهمیت وجود این قشر از جامعه کند.

قانون ۸ ساعت کار از کجا آمد؟

اهمیت این روز به زمانی برمی گردد که کارمندان آمریکایی اعتراض خود را علیه قوانین سختگیرانه کار، نقض حقوق کارگران، شرایط بد کار و ساعات کاری وحشتناک آغاز کردند. این روز با ناآرامی‌های کارگری آغاز شد. در این روز، یک نیروی پلیس تیراندازی کرد و حداقل دو کارمند اعتصابی را که خواستار ۸ ساعت روز کاری به جای ۱۶ ساعت کار بودند، کشتند. پس از این کشتار، معترضان بیشتری به طور مسالمت‌آمیز، به تظاهر‌کنندگان ملحق شدند، تا در نهایت ایالات متحده شروع به تصویب قوانین روز‌های کاری هشت ساعته کرد.
همه انسان‌ها با هم جامعه را می‌سازند و هر سال آن را به مکانی بهتر و امن‌تر تبدیل می‌کنند. تک تک کار‌های کوچکی که یک فرد انجام می‌دهد برای جامعه ضروری و ارزشمند است، از کارگران و زباله گرد‌ها گرفته تا پرستار و معلم و پلیس و بسیاری کار‌های دیگر.

تاریخچه روزجهانی کارگر

هر ساله در ۱۱ اردیبهشت ماه مصادف با اول ماه مه میلادی، روز جهانی کارگر، که در بیشتر کشور‌ها به عنوان روز کارگر نیز شناخته می‌شود، جشن گرفته می‌شود. در این روز از مشارکت و فداکاری‌های کارکنان جامعه تقدیر می‌کند. اما چرا این روز به عنوان روز جهانی کارگر نامگذاری شد؟ سابقه بزرگداشت روز جهانی کارگر به تلاش در پیشبرد و حمایت از حقوق کارگران در کشورهای صنعتی اروپا و آمریکا در اواخر قرن نوزدهم و مخالفت های سازمان یافته با این تلاش ها باز می گردد. با این حال از اوایل قرن نوزدهم در کشورهای مختلف این روز به نام روز کارگر نامگذاری شد. در ایران نیز نخستین مراسم روز جهانی کارگر در سال ۱۹۲۱ برگزار شد. بنابراین می توان گفت «روز کارگران»  در میانه سال ۲۰۲۲  پا به ۱۰۰ سالگی خودش گذاشته است.

 

برچسب ها: تعطیلی روز کارگر کارگر بن کارگری حفظ قدرت خرید کارگران کارگران فصلی بیمه کارگران کارگران مرگ و میر کارگران سبد معیشت کارگران
ارسال نظر
آخرین اخبار