۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
تعداد بازدید: ۱۰۷۹۰۹
گزارش خطوط از شرایط سفر به حج تمتع ۱۴۰۱
ثبت‌نام متقاضیان سفر حج تمتع ۱۴۰۱ در دهه دوم اردیبهشت انجام و عملیات حج تمتع از ۲۵ خرداد آغاز می‌شود و این در حالی است که عربستان زائر ایرانی با واکسن ایرانی را نمی پذیرد.
کد خبر: ۱۳۱۹۲

عربستان واکسن ایرانی ها را نمی پذیرد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط در حالی ثبت نام سفر به حج آغاز شده که هنوز وضعیت واکسیناسیون متقاضیان در هاله ای از ابهام قرار دارد. با این حال صبح امروز اکبر رضایی معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت:« ۱۵ ذیقعده برابر با ۲۵ خرداد زمان آغاز عملیات حج تمتع ۱۴۰۱ و ۲۹ ذیحجه مصادف با ۷ مرداد پایان زمان عملیات حج تمتع است.»

به گفته معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت، سهمیه نهایی حج از تخصیص سهمیه استانی و تعیین تعداد کاروان‌های هر استان تعیین شده است و تعداد افراد مشمول تشرف با توجه به سن اعلامی در سامانه مسار (سن زیر ۶۵ سال) و حفظ وضعیت ثبت نام در سال ۹۹ مشخص شده است.

او گفت: واکسیناسیون حجاج برای ورود به کشور عربستان الزامی است و براساس اطلاعات وزارت بهداشت شماری از واجدین شرایط ثبت نام یا واکسن کرونا تزریق نکرده و یا یک دوز آن را تزریق کرده‌اند که تا شرط واکسن را کامل نکنند، امکان رزرو کاروان ندارند.

برخی از واکسن‌های مورد تأیید عربستان، واکسن‌هایی است که در ایران هم استفاده شده است؛ واکسن‌هایی مانند سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک که مورد تأیید عربستان بوده و در ایران هم برای افراد استفاده شدند. لیست واکسن‌های مورد تأیید عربستان که منتشر شده، شامل واکسن‌های فایزر و مدرنا است که در ایران خیلی استفاده نشده است

لیست واکسن های قابل تائید عربستان

با این حال همین چند روز پیش طاهر درودی معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر، درباره دستورالعمل‌های مرتبط با واکسیناسیون کرونا برای حجاج و شرایط عربستان در این زمینه، گفت:« عربستان دستورالعملی درباره واکسن کرونا منتشر کرد و واکسن‌های مورد تاییدشان را اعلام کرده و در صورتی که زائران هر یک از این واکسن‌ها را تزریق کرده باشند، با کارت واکسیناسیون از نظر دولت سعودی قابل قبول است. برخی از واکسن‌های مورد تأیید عربستان، واکسن‌هایی است که در ایران هم استفاده شده است؛ واکسن‌هایی مانند سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک که مورد تأیید عربستان بوده و در ایران هم برای افراد استفاده شدند. لیست واکسن‌های مورد تأیید عربستان که منتشر شده، شامل واکسن‌های فایزر و مدرنا است که در ایران خیلی استفاده نشده است، اما واکسن‌هایی مانند سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک که در ایران هم برای مردم تزریق شده نیز در لیست مورد تأیید عربستان وجود دارد. حجاج هم باید حداقل دو دوز واکسن تزریق کرده باشند. البته پیشنهاد وزارت بهداشت کشورمان تزریق سه دوز واکسن کرونا است که ایمنی بیشتری وجود داشته باشد.»

وی درباره تعیین تکلیف حجاجی که واکسن ایرانی تزریق کرده‌اند برای اعزام به حج، ادامه داد: جلسه‌ای را در این زمینه امروز دکتر مرعشی با معاون بهداشت وزارت بهداشت دارند تا برای این گروه از حجاج تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف شود تا برای همه از یک روش یکسان استفاده کنند. افرادی هم که واکسیناسیون‌شان علیه کرونا کامل نیست، باید واکسیناسیون‌شان را کامل کنند.

برچسب ها: حج و زیارت عربستان اعزام
ارسال نظر
آخرین اخبار