۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
تعداد بازدید: ۳۵۲۶۶۰
بازار سرمایه در هفته سوم اردیبهشت ماه روند رو به رشدی را تجربه کرد و به احتمال زیاد در هفته آینده و با توجه به عوامل مختلف ازجمله افزایش قیمت‌ها، به روند رو به رشد خود ادامه داده و خط مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی را بشکند.
کد خبر: ۱۳۸۶۹
نویسنده : مجتبی آزادیان

خط مقاومت ۱.۶ میلیون واحدی می‌شکند؟ / خلاص‌شدن وابستگی شاخص از اخبار برجامی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ شاخص کل بازار سرمایه در پایان معاملات کاری هفته سوم اردیبهشت ماه در رقم یک میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۴۹ واحد ایستاد و در پنج روز کاری از روز شنبه هفدهم اردیبهشت ماه تا بیست و یکم اردیبهشت ماه ۳۴ هزار و ۷۳۲ واحدی افزایش یافت و در پایان روز دوشنبه با رقم یک میلیون و ۵۲۹ هزار و ۷۱۷ واحد به کار خود پایان داد تا هفته سوم اردیبهشت را با رشدی ۲.۲ درصدی به پایان برساند.

در تمام روز‌های هفته سوم شاخص کل هم وزن رشد بیشتری را در مقایسه با شاخص کل داشت تا نشان دهد که سهامداران و فعالان بازار سرمایه به سهام خرد و کوچک توجه بیشتری نشان می‌دهند.

در هفته سوم اردیبهشت بازار سرمایه روند بسیار متعادلی را در پیش گرفت و فقط در یک روز معاملاتی از پنج روز این هفته شاخص افت کوچکی داشت، اما در آخرین روز معاملاتی هفته با رشدی مناسب آن را جبران کرد.

افزایش قیمت‌ها به‌ویژه کالا‌های اساسی و تأثیر آن بر سبزپوشی بورس

به هر حال بیشتر کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی سبزپوش شدن بورس به تورم و افزایش قیمت‌ها به‌ویژه کالا‌های اساسی بازمی‌گردد و تلاطم‌های اقتصادی اخیر موجب روند رو به شد شاخص کل شده است.

خلاص‌شدن وابستگی شاخص از اخبار برجامی

در گذشته و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مردم عادت کرده بودند روند روبه رشد یا منفی بازار سرمایه و بورس را به موضوع برجام گره بزنند، اما به نظر می‌رسد بازار و فعالان آن منطقی‌تر شده‌اند و اکنون دیگر اخبار برجامی تأثیری در روند و حرکت بازار ندارد.

خط مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی می‌شکند؟

به هر حال با توجه با آزادسازی قیمت‌ها و حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به احتمال بسیار زیاد و در صورت رخ ندادن اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد باید شاهد روند رو به رشد شاخص و شکستن مقاومت در کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی باشیم.

افزایش نرخ دلار و آزاد شدن حساب‌های یارانه‌ای مسدودی و تأثیر آن بر بورس

از طرفی دلار هم در بازار آزاد در این هفته روند صعودی داشت و هنوز این رشد به دلیل اینکه در روز‌های پایانی هفته رخ داد، تاثیری روی بازار سرمایه نگذاشته است و احتمالاً در هفته آینده شاهد واکنش بازار سهام به روند رو به رشد دلار هم باشیم. همچنین آزاد شدن یارانه‌های مسدوی در حساب‌ها هم تأثیر مثبتی روی بازار سرمایه و سهام خواهد گذاشت.

به هر حال ممکن است این هفته خط مقاومت یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی شاخص کل بشکند و بورس با تأثیراتی که از افزایش قیمت‌ها، حذف دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و نیز افزایش نرخ دلار در بازار آزاد گرفته است، روند رو به رشد خود را ادامه داده و خط مقاومت بسیار مهم را بشکند.

واردات خودرو جلوی روند رو به رشد بورس را می‌گیرد؟

تنها خبری که ممکن است در بازار سهام تأثیر منفی داشته و جلوی روند مثبت و صعودی شاخص را بگیرد، در گروه‌های خودرویی خواهد بود و ممکن است خبر تصویب واردات خودرو، در هفته آینده روی گروه‌های خودرویی تأثیر زیادی بگذارد. از طرفی تا زمان ارائه کارت‌های الکترونیکی خرید کالا‌های اساسی، نقدینگی در بازار با آزاد شدن یارانه‌های مسدودی در حساب‌های بانکی، افزایش یافته و این خود موجب پویایی و رشد شاخص بازار شود.

افزایش دامنه نوسان و تأثیر ادامه‌دار مثبت بر بازار سرمایه

فاکتور‌های مهم دیگری که خبر از روند ادامه دار مثبت شاخص کل خواهند بود، موضوع افزایش دامنه نوسان است که از زمانی که دامنه نوسان افزایش داشت، شاهد روند مثبت و رو به رشد شاخص کل بوده‌یم.

به هر حال کارشناسان معتقدند که بازار سرمایه در سال جاری شاید به قله تاریخی دو سال پیش و ۲ میلیون واحدی نرسد؛ اما به‌طور قطع روند رو به رشد خود را ادامه خواهد داد و نوید روز‌های خوشی را می‌دهد.

بازدهی ۱۰، ۲۲.۳ و ۱۳.۶ درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن و آیفکس

به هر حال از ابتدای سال تاکنون شاخص کل بازار سرمایه بیش از ۱۰ درصد بازدهی داشته است و شاخص کل هم‌وزن به دلایلی که اشاره شد، رشد بیشتری در مقایسه با شاخص کل داشت و با بازدهی ۲۲.۳ درصد، همگان را شگفت‌زده کرد. شاخص فرابورس یا آیفکس هم از ابتدای سال تاکنون بازدهی ۱۳.۶ درصدی داشته است.ژ

پیش‌بینی بازدهی ۶۰ تا ۷۰ درصدی شاخص کل در سال ۱۴۰۱

اگر این روند رو به رشد دوماهه را بخواهیم برای تمام سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی کنیم به احتمال بسیار زیاد تا پایان سال شاهد حداقل بازدهی ۶۰ تا ۷۰ درصدی شاخص کل باشیم و این یعنی احتمال بسیار زیاد امسال شاهد ورود شاخص به کانال ۲ میلیون واحدی و شکستن سقف تاریخی اش در دو سال پیش خواهیم بود و بنابراین این خوشبینی را به سهامداران و فعالان بورسی می‌دهد که امسال بتوانند زیان‌های دو سال اخیر خود در بورس را جبران کنند.

گزارش از: مجتبی آزادیان

برچسب ها: بازار سرمایه بازار بورس بازار سهام بورس شاخص کل فرابورس شاخص کل هم وزن آیفکس
ارسال نظر
آخرین اخبار