۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
تعداد بازدید: ۱۳۰۴۴۷
خودرو، فلزات اساسی و فراورده نفتی برترین گروه‌های بورسی شناخته شدند؛
شاخص کل بازار سرمایه امروز بالاخره روند رو به رشد خود را از دست داد و با اُفت ۱۲ هزار و ۹۰۱ واحدی به عدد یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۴۰ واحد کاهش یافت تا افتی ۰.۸۳ درصدی را تجربه کند.
کد خبر: ۱۳۶۱۵

اُفت ۱۲۹۰۱ و ۱۰۷ واحدی شاخص کل بازار سرمایه و آیفکس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز دوشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه و در سومین روز از هفته سوم اردیبهشت ماه بالاخره روند رو به رشد خود را از دست داد و با اُفت ۱۲ هزار و ۹۰۱ واحدی به عدد یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۴۰ واحد کاهش یافت تا افتی ۰.۸۳ درصدی را تجربه کند.

شاخص کل هم‌وزن هم با کاهش ۲ هزار و ۲۱۰ واحدی روبه‌رو شد و با اُفت ۰.۵۲ درصدی به رقم ۴۲۶ هزار و ۸۰۱ واحد رسید. اما باز هم کاهش شاخص کل هم وزن از شاخص کل کمتر بود.

با وجودی که امروز هم سهام کوچک‌تر بیشتر در کانون توجه فعالان بازار و سهامداران قرار داشتند، اما اُفت شاخص هم وزن نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری و خرید و فروش سهام کوچک‌تر نیاز به دانش بیشتری دارد و برای فعالیت روی این سهام باید با فاکتور‌های بیشتری در بازار توجه کرد. یکی از مواد مهم در سرمایه‌گذاری روی سهام کوچک، نوسانات غیرمنتظره این سهام است که امروز تأثیر خود را به خوبی به فعالان و سهامداران نشان داد. این مورد درست برخلاف سهام بزرگ است که کمتر دچار نوسان می‌شوند و راحت‌تر می‌توان روند صعودی یا نزولی آن‌ها را تشخیص داد.

با این وجود وزن اصلی قابلیت یک بازار را توجه به سهام خرد نشان می‌دهد و این موضوعی امیدوارکننده است که نشان می‌دهد سهامداران به مرور از اقدامات شتابزده و عجولانه و بیشتر اوقات احساسی دوری می‌کنند و منطق روز به روز بیشتر بر معاملات بازار حاکم می‌شود.

در بازار امروز ۶۷۰ هزار و ۲۴۵ معامله انجام شد و در این بین بیش از ۱۰ میلیارد و ۷۱۶ میلیون سهم خرید و فروش شد که ارزش آن‌ها بیش از ۵ هزار و ۸۷۴ میلیارد تومان می‌شود.

ارزش بازار امروز پس از انجام معاملات به ۶ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با روز گذشته بیش از ۵۱ هزار و ۵۹۳ میلیارد تومان از ارزش بازار کاسته شد.

گروه خودرو مانند روز گذشته در جریان معاملات امروز هم با ۸۷ هزار و ۵۲۱ معامله به ارزش ۷۳۸ میلیارد و ۴۰۴ میلیون تومان در صدر گروه‌های بورسی نشست. همچنین گروه فلزات اساسی با ۶۰ هزار و ۹۲۰ معامله به ارزش ۵۰۲ میلیارد و ۴۷۵ میلیون تومان، گروه فراورده نفتی با ۴۴ هزار و ۵۰۲ معامله به ارزش ۳۹۵ میلیارد و ۸۴۴ میلیون تومان، گروه شیمیایی با ۴۷ هزار و ۶۱ معامله به ارزش ۳۴۹ میلیارد و ۱۸۲ میلیون تومان و گروه عذایی به جز قند با ۳۸ هزار و ۳۳۰ معامله به ارزش ۲۶۲ میلیارد و ۲۳۳ میلیون تومان در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.

در جریان معاملات امروز، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با یک‌هزار و ۳۵۳ واحد، پالایش نفت بندرعباس با یک‌هزار و ۴۶ واحد، سرمایه گذاری تامین اجتماعی با یک هزار و ۲۸ واحد، پالایش نفت تهران با ۸۱۱ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با ۸۱۰ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با ۷۹۴ واحد و س. نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با ۷۳۷ واحد بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.

در مقابل، پالایش نفت تبریز با ۸۰۶ واحد، مبین انرژی خلیج فارس با ۳۷۶ واحد، پتروشیمی جم با ۳۱۶ واحد، فجر انرژی خلیج فارس با ۳۱۳ واحد و صنعتی زر ماکارون با ۲۴۹ واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند تا شاخص کل بیشتر از این‌ها سقوط نکند.

همچنین نماد‌های شستا، آسیاتک، خساپا، خگستر، شپنا، خودرو و شبندر پرتراکنش‌ترین نماد‌های معاملات امروز بازار سرمایه بودند.

اما در بازار فرابورس، امروز شاهد افت ۱۰۷ واحدی شاخص بودیم تا آیفکس به ۲۱ هزار و ۹۵ واحد کاهش یابد.

آریا، غضینو، فرابورس، شاوان و شگویا بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند و بپاس، زاگرس و صبا بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند و آریا، فزر، کرمان، فرابورس، شاوان، تجلی و تلیسه نماد‌های پرتراکنش بازار فرابورس بودند.

برچسب ها: بازار سهام بازار سرمایه شاخص کل آیفکس فرابورس فرابورس ایران بورس
ارسال نظر
آخرین اخبار